نوشته شده توسط : رضا

دانلود مقاله عمران كاربردليكا درساختمان45ص

 

ليكا چيست؟

امروزه دانه هاى سبك خاك رس منبسط شده در بيش از 30 كشور جهان با نامهاى تجارى گوناگون توليد و عرضه مى شوند. در اروپا و آمريكا اين دانه ها را با عناوينى نظير لايتگ، ليكا، آگلايت و آرژكس مى شناسند. اين دانه ها به طور مشابه در ايران با نام ليكا توليد مى شوند.
دانه خاك رس منبسط شده سبك( LECA ( Light Expanded Clay Aggregate  
ويژگى هاى اين دانه ها باعث شده است تا در طيف وسيعى از كارهاى عمرانى و صنعتى به كار روند. در اين نگاشت برخى مسائل اساسى در مورد توليد و مصرف ليكا بررسى مى گردد.
)ليكا چيست؟ يكى از روشهاى تهيه دانه هاى سبك استفاده از كوره گردان است. وقتى برخى از انواع رس با دانه هايى به ريزى صفر تا دو ميكرون در دماى بالاتر از 1000 درجه سانتى گراد در اين كوره ها حرارت مى بينند، گازهاى ايجاد شده در داخل آنها منبسط مى شوند و هزاران سلول هواى ريز تشكيل مى دهند. با سرد شدن مصالح، اين سلولها باقى مى مانند و سطح آنها سخت مى شود.

مهم ترين ويژگى هاى ليكا عبارتند از : وزن كم، عايق حرارت، عايق صوت، بازدارنده نفوذ رطوبت، مقاومت در برابر يخ زدگى، تراكم ناپذيرى تحت فشار ثابت و دائمى، فسادناپذيرى، مقاوت در برابر آتش و PH نزديك به نرمال.  وزن كم اين دانه ها و در نتيجه هزينه حمل پائين آن باعث شده است تا از ليكا در پر كردن فضاهاى خالى استفاده شود. در كاربردهاى خاص نظير زير سازى ساختمان و تسطيح و شيب بندى بام، خواص عايق حرارتى و دوام ليكا مشخصات فنى مناسبى براى آن فراهم مى كند. در راهسازى نيز از تراكم ناپذيرى ليكا براى كنترل نشست پلاستيك بسترهاى سست استفاده مى شود. همچنين جذب آب مناسب ، تخلخل و دوام ليكا آن را براى كشاورزى بدون خاك مناسب ساخته است. همين خواص باعث شده است تا در تصفيه فاضلابهاى خانگى از فيلترهاى ساخته شده از ليكا استفاده شود.

) ويژگيهاى بتن ليكا

خواص ليكا باعث شده است تا بتن سبك ليكا كاربردهاى فراوانى داشته باشد. مهم ترين ويژگى هاى بتن ليكا عبارتند از:وزن كم، سهولت حمل و نقل، بهره ورى بالا هنگام اجرا، سطح مناسب براى اندود كارى، مقاومت و باربرى، عايق حرارت، مقاومت در برابر آتش، عايق صدا ،‌مقاومت در برابر يخ زدگى، بازدارندگى در برابر نفوذ رطوبت و دوام در برابر مواد آهكى.

متناسب با وزن و مقاومت مورد نظر از بتن سبك ليكا به عنوان پر كننده ، عايق و يا باربر استفاده مى شود. بتن ليكا مى تواند در جا ريخته شود و يا بصورت بلوك، اجزاى ساختمانى وساير قطعات پيش ساخته بكار رود. در هر مورد متناسب با كاربرد و روش اجرا از دانه بندى هاى مناسب ليكا استفاده مى شود.
بتن هاى پر كننده و عايق اغلب در پى سازى و زير سازى ساختمان، شيب بندى كف و بام، بلوك ها يا اجزاى ديوارهاى جدا كننده و محيطى غيرباربر به كار مى روند.
در حالى كه از بتن هاى سبك سازه اى – كه البته عايق نيز خواهند بود- در ساخت اجزاى مقاوم نظير بلوك هاى باربر، پانل هاى ديوارى و سقفى مسلح و نيز اسكلت بتن مسلح ساختمانها استفاده مى شود. قابل توجه است كه به دليل الزامات مقاومت و دانه بندى ، تنها با استفاده از دانه هاى ليكا مى توان در ايران بتن سبك سازه اى ساخت.

ليكا در شيب بندى كف و بام

ليكا دانه هاى مدور و سبك رس منبسط شده ايست كه در كوره هاى گردان و در حرارت بالاى 1100درجه سانتى گراد در يكى از مدرن ترين واحدهاى صنعتى ايران توليد مى شود. ليكا فى الواقع پوكه ايست صنعتى و داراى كاربردهاى وسيع در ساختمان و كشاورزى. 

ويژگيهاى پوكه صنعتى ليكا

دانه هاى ليكا بشكل تقريبأ مدور و با سطحى زبر و ناهموار است. قشر ميكروسكپى  خارجى آن قهوه اى و داحل دانه ها بشكل بافت سلولى و برنگ سياه است.

دانه هاى توليدى كارخانه در اندازه هاى متفاوت و كلأ در چهار نوع دانه بندى (20-10, 10-3, 3-0) ميلى متر و مخلوط(20-0) عرضه مى گردد.

وزن فضايى دانه هاى خشك ليكا بصورت فله و براى دانه بندى 20-10ميلى متر حدود 330كيلوگرم در متر مكعب است، اين سبكى بعلت هواى موجود بين و داخل دانه هاست كه بر حسب دانه بنديها بين 73تا88درصد فضاى كل را اشغال مى كند.

ويژگيهاى مهم دانه هاى ليكا بشرح زير است:

- فوق العاده سبك است .

- غير قابل احتراق و فسادناپذير است.

- بهترين عايق حرارتى است كه تعادل گرما و سرما را در فصول مختلف در داخل ساختمان برقرار مى كند.

- عايق فوق العاده مناسبى براى صدا است

بهترين ماده شناخته شده براى جلوگيرى ار نفوذ رطوبت است.

- مقاومت بسيار عالى در مقابل يخ زدگى

در مقابل فشار مكانيكى دائمى فشرده نمى شود و نسبت درصد هواى موجود ثابت مى ماند.

- ضريب انتقال حرارتى دانه هاى ليكا بصورت فله بر حسب دانه بنديها بين 9 0.0  تا 0.101 W/M.k متغير است.

كاربرد ليكا در صنعت ساختمان

براى شيب بندى كف و پشت بام: پوكه صنعتى ليكا بهترين مصالح ساختمانى براى پوشش كف و سقف پشت بام است. كاربرد انجام پذير بوده و طريقه مصرف آن كاملأ براى معماران و مهندسين شناخته آن بسادگى شده است . لايه ليكا كه بضخامت حدود 10تا15سانتى متر بكار گرفته مى شود بدو طريق سفت مى گردد:

در حالت كارهاى بزرگ 
نخست دانه ها با پاشيدن آب خيس و سپس بصورت آزاد و يا در داخل بتونير با سيمان مخلوط مى شود. عيار مخلوط بازاى يكصد كيلوگرم ليكا حدود 16كيلوگرم سيمان است.

به اين مخلوط آنقدر آب اضافه مى كنند تا رنگ آن بصورت حاكسترى تند و شفاف در بيايد.

مخلوط در محل كار قرار مى گيرد و به آرامى با تخته كوب تسطيح مى شود.
بمنظور جلوگيرى از خشك شدن ، اين مخلوط تسطيح شده بطور منظم آب پاشى و يا با ورقه پلاستيكى پوشانده مى شود.

در حالت استقرار يافته
در اين حالت روى لايه ليكائى كه قبلأ خيس و تراز شده مايع سيمان(حدود 60ليترآب بازاى يك كيسه 50كيلوئى سيمان) بمقدار 12ليتر در يك متر مربع سطح، روى لايه ريخته مى شود-بدين ترتيب در هر مرحله 6تا7متر مربع پوشش ليكا آماده مى گردد.

حفاظت آن مانند آنچه در پيش ذكر شد انجام مى گيرد.

براى عايق بندى كف

براى كف هاى چوبى: كف اتاق قبلأ با ورقه اى از پلاستيك يا قير گونى پوشانده مى شود. پس از اطمينان به اينكه كف چوبى قدرت تحمل فشار حدود 35تا40 كيلوگرم بر متر مربع را دارا مى باشد دانه هاى ليكا در داخل كادرها به ضخامت 10تا15 سانتى متر ريخته مىشودوسپس تخته چوبهاى فشرده بضخامت 18 ميلى متر روى كادرهاى چوبى ميخكوب مى گردد.

براى كف هاى شفته اى: در طول اتاق يا سالن بفاصله هاى دو متر تخته هائى بارتفاع 10 تا 15 سانتى متر (ضخامت لايه بتن ليكا) كادر بندى مى شود سپس دانه هاى ليكا در داخل اين كادرها ريخته و به آرامى تخته كوب مى گرددسپس با تخته اى صاف و بطول بيش از 2متر تراز مى شود و در مرحله آخر با دوغاب سيمان عمل تثبيت انجام مى گيرد.

انواع بلوك هاى ديوارى ليكا  


 

 

مشخصات فنى

كد

اندازه ها
(سانتى متر)

نوع بلوك هاى ساختمانى ليكا

وزن قطعه: 11كيلو گرم

ضخامت ديوار: 19سانتى متر

 مجموع وزن يك متر مربع ديوار تمام شده: 165/3kg/m3

تعداد قطعه در ديوار: 9/27  قالب در متر مربع

WB 49.3/20  

20×19×49

ديوارى توخالى ته پر با سه سوراخ

وزن قطعه: 5/16كيلو گرم

ضخامت ديوار: 19سانتى متر

وزن ديوار: يك متر مربع ديوار تمام شده با ليكا 218 كيلوگرم بر متر مربع

تعداد قطعه در ديوار: 9/27قالب در متر مربع

WB 49.0/20

20×19×49

ديوارى توپر

 

وزن قطعه: 9/6كيلو گرم

ضخامت ديوار: 20سانتى متر

وزن ديوار: يك متر مربع ديوار تمام شده با ليكا 172/5kg/m2 كيلوگرم بر متر مربع

تعداد قطعه در ديوار: 3/11قالب در متر مربع

 

 

 

 

 

   

ليكا در بتن سبك و نيمه سبك

بتن سبك ليكا از مخلوط كردن دانه هاى ليكا با سيمان و آب بدست مى آيد-دوغاب سيمان عمل بهم چسباندن دانه ها به يكديگر و ايجاد پيوستگى در دانه هاى ليكا را انجام مى دهد.

افزايش ماسه بافت بتن را پيوسته تر و در نتيجه تخلخل را كاهش مى دهد. با اين عمل حجم هواى داخل بتن كاهش و در عوض استحكام ساختار بتن افزايش پيدا مى كند . اين نوع بتن ساخته شده از سيمان، ليكا، ماسه و آب، بتن نيمه سبك ناميده مى شود.

اين دو نوع بتن اصولأ براى نيل به هدف سبك كردن در صنعت ساختمان به كار گرفته مى شود. مصرف ليكا ضمن كاهش وزن فضايى بتن هدايت حرارتى بتن را نيز فوق العاده كاهش مى دهد.

مقاومت فشارى  
بتن ليكا با وزن فضايى بين 750 تا 1500 كيلوگرم بر متر مكعب داراى مقاومت بسيار عالى است. بطور نمونه بتن ليكايى كه به صورت مكعب 15×15×15 سانتى متربا وزن فضايى1500كيلوگرم بر متر مكعب(وزن خشك) در مركز تحقيقات ساختمان و مسكن ايران تحت آزمايش مقاوت فشارى قرار گرفت، مقاوت 28روزه آن به 208كيلوگرم بر سانتى متر مربع بالغ گرديد.
توليد سه نوع بتن مطابق توصيه فرم (Comite europeen du Beton C.E.B) يا كميته اروپايى بتن با مشخصات زير انجام مى گيرد.
تيپ structural) S) با وزن فضايى 1600تا 1900 كيلوگرم بر متر مكعب و مقاومت فشارى بيشتر از 600 كيلوگرم بر متر مربع

دانه كاربرد بتن هاى ليكا
بتن ليكا داراى كاربردهاى فوق العاده وسيع بوده كه اهم آنها به شرح زير است.
 _ شيب بندى و پوشش هاى سقف و كف
_ پركننده سبك و افزايش هواى لايه بندى ها
_ توليد بلوك هاى سبك ساختمانى عايق و باربر
_ پانل هاى ساندويچى پيش ساخته
_ سنگفرش محوطه(دال) و درپوش هاى راه آب و ... غيره
  مزاياى كاربرى بتن سبك ليكا
_ وزن فضايى كاهش يافته و راحتى و آسانى حمل و نقل
_ ايزولاسيون حرارتى و بادوام به دليل نسج سلولى دانه ها و توده هواى بسيار زياد بين و داخل دانه ها
_ مقاومت فوق العاده در مقابل آتش و عدم ايجاد گازهاى سمى در آتش سوزى
_ كاهش هزينه هاى دستمزدى و سرعت بخشيدن به كار به دليل سبكى بتن
_ سهولت ماله كشى و اندودهاى سنتى به دليل نسج باز و رويه زبر بتن ليكا
_ مقاومت بسيارخوب در مقابل فشارهاى وارده
_ ضريب هدايت حرارتى فوق العاده پايين
_ عايق بسيار خوب براى صدا با ضريب بسيار مناسب جذب آكوستيك
_ مقاوم در مقابل يخ زدگى، نفوذ رطوبت و مواد آهكى 

 

تعداد صفحات:45

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت ورد wordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.

 



:: برچسب‌ها: پایان نامه عمران , پایان نامه کارشناسی عمران , پایان نامه ارشد عمران , مقاله عمران , مقاله کارشناسی عمران , مقاله ارشد عمران , تحقیق عمران , رشته عمران ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

دانلود مقاله عمران سدها74ص

 

1-1. تاريخچه سدسازي در ايران و جهان

بشر از زمانهاي دور، براي مهار نيروهاي طبيعي و در اختيار گرفتن آنها تلاش و تكاپوي زيادي انجام داده است. يكي از عمده ترين نياز انسان در زندگي، مسئله آب است كه عامل اساسي تشكيل تمدنهاي كهن در مناطق مختلف جهان بوده و عدم آن، باعث نابودي تمدنهاي قديمي زيادي شده است. تاريخ و تمدن بشر نشان مي دهد كه اكثر شهرها و تمدن ها، تا حد امكان در كنار رودخانه ها يا سواحل درياها بنا شده است. با افزايش جمعيت و افزايش آگاهي ها، انسانها سعي نمودند در مناطق دورتر از رودخانه نيز از امتياز آب بهره مند شوند. مهندسي سد از روش هاي ساخت ابتدائي و ساده به شكل پيچيده امروزي، تكامل يافته است. سدسازي كهن را بايد ارج نهاد چرا كه يك هنر اوليه و آزمايشات منتج از تجارب و آزمونهاي ساده بوده است كه بتدريج طي قرنهاي متمادي با علم درآميخته است. سدهاي خاكي ساخته شده در هزاران سال پيش از استحكام چنداني برخوردار نبودند لذا به راحتي بوسيله سيلاب شسته شده و از بين مي رفتند. ولي ساخت سدهاي با مصالح سنگي در بسياري از نقاط دنيا رايج بوده است. يكي از اولين سدهاي سنگريزه اي جهان، سد الكفاره در وادي الغراوي، نزديكي حلوان در كشور مصر است. بقاياي جامانده از اين سد كه زمان ساخت آن بين سالهاي 2600 تا 2900 قبل از ميلاد تخمين زده مي‌شود، نظر هر بيننده اي را به خود جلب مي كند. اين سد از نوع سنگريزه و به ارتفاع 14 متر و طول 115 متر با پوشش ساخته شده از سنگ تراشيده و هسته سنگ لاشه اي – شني بوده است.

مهارت سازندگان سدها به تدريج در طول قرنهاي متمادي افزايش يافت. روميان سدهاي زيادي با مصالح بنائي و ملات بسيار بادوام احداث كردند كه برخي از آنها، هنوز هم مورد بهره برداري قرار مي گيرد و سرريزهاي بزرگ آن سدها، گواه بر درك روميان از مباني مهندسي است. در ايران قديم نيز سد مهمي در تنگه باريكي بروي رودخانه كبار در حدود 24 كيلومتري شهرستان قم ساخته شده است. تصور مي شود اين سد كه قدمت آن به حدود 1300 سال قبل از ميلاد مي رسد، قديمي ترين سد قوسي باشد كه هنوز هم پابرجا مانده است. ارتفاع آن به حدود 26 متر و طول آن به 55 متر بالغ مي شود. بدنه اين سد از سنگ لاشه سخت و رويه آن از ملات و تخته سنگ ساخته شده و دو سر قوس سد به ديواره هاي تنگه قفل و بست گرديده است.

طراحي سدهاي پشتبنددار با احداث سد البوئورادفريا (كه به نام سد المند الجو نيز معروف است) در نزديكي باداجو اسپانيا در سال 1747 پيشرفت نمود. اين سد يك سازة سنگ لاشه اي – بنائي به ارتفاع 5/23 متر و طول 170 متر مي‌باشد. كه سطح پائين دست آن به پشتبندها تكيه دارد. مفاهيم طراحي سدهاي سنگي از اسپانيا به آمريكالي شمالي و آمريكاي جنوبي انتقال يافت در مكزيك سدهاي سنگ لاشه اي – بنائي در موارد زيادي انتخاب گرديد.

سازه بنائي معروف به ميرالوم اولين سد چند قوس شناسائي شده دنيا است كه در حدود سال 1800 ميلادي در نزديكي حيدرآباد هند ساخته شد. ارتفاع اين سد تقريباً 12 متر و طول آن 762 متر است. جدول (1-1) ليست تعدادي از سدهاي مهم ايران را نشان مي دهد. همچنين در جدول (2-1) ليست بزرگترين سدهاي مهم جهان با تقسيم بندي بر حسب ارتفاع و تيپ ساخت و به تفكيك كشورها و زمان ساخت و اجراء‌، ارائه شده است. با توجه به اينكه اطلاعات ارائه شده در اين جدول، آخرين اطلاعات مأخوذ از شبكه هاي اطلاع رساني جهاني است، لذا حتي بعضي از سدهاي در حال ساخت را نيز شامل مي شود.
]براي مثال بلندترين سد در حال ساخت جهان در حال حاضر در كشور روسيه با تيپ (E-R) به ارتفاع 335 متر مي باشد.

رديف

نام سد

محل سد

نوع سد

ارتفاع‌ازشالوده

و از عمق (m)

طول تاج سد

عرض تاج سد در قاعده (m)

سال اتمام

1

گلپايگان

گلپايگان

پاره‌سنگي

51/56

340

15

1339

2

كرج (اميركبير)

كرج

بتني‌قوسي

165/180

390

82/30

1340

3

دز

شمال دزفول

بتني‌قوسي

190/203

212

  1. 5/27

1341

4

سفيدرود

منجيل

بتني‌باپشت‌بند

106

425

  1. 5/100

1341

5

اكباتان

همدان

بتني‌وزني‌پايه‌دار

33/54

286

5/36

1342

6

لتيان

شمال تهران

پايه دار

80/107

450

9/99

1346

7

زاينده رود

اصفهان

دو ‌قوسي

88/100

450

  1. 5/29

1349

8

زرينه رود

بوكان

خاكي

50/52

720

10/245

1350

9

وشمگير

گرگان

خاكي

  1. 8/28

430

12

1349

10

ارس

قزل قشلاق

خاكي

38/46

945

8/182

1349

11

مهاباد

مهاباد

پاره سنگي

46/47.5

700

8/215

1349

12

درودزن

شمال شيراز

خاكي

55/60

700

10/400

1352

13

كارون

مسجدسليمان

بتني‌دو‌قوسي

177/200

380

6/31.5

1356

14

چاه نيمه

سيستان

خاكي

17

170

6/168

1360

15

ميناب (استقلال)

ميناب

بتني‌قوسي

  1. 5/60

450

  1. 5/58

1362

16

لار

شمال تهران

خاكي

105/105

1170

12/100

1359

17

قشلاق (وحدت)

سنندج

پاره سنگي

80/90

330

10/260

1362

18

سد دوم كوهرنگ

فارسان

بتني وزني

22

73

 

1364

19

كارده

كارده(مشهد)

بتني‌دو‌قوسي

50/67

144

  1. 2/8.5

1366

20

طرق

طرق (مشهد)

بتني‌دو‌قوسي

74/81

330

  1. 8/128

1367

21

جيرفت

جيرفت

بتني‌دو‌قوسي

127/133

250

5/17

1370

22

خميران

بالاي‌نجف‌آباد

خاكي

  1. 5/31

185

11/148

1371

جدول (1-1): ليست تعدادي از سدهاي مهم ايران

سال تكميل

(m) ارتفاع

تيپ

كشور

رودخانه

نام

رديف

UC

335

E-R

Russia

Vakhah

Kogun

1

1980

300

E

Tajikistan

Vakhah

Nurek

2

1961

285

G

Switzerland

Dixence

Crand Dixence

3

1980

272

A

Ceorgia

Inguri

Inguri

4

1980

261

R

Mexico

Crijalva

Chicoasen

5

UC

261

E-R

India

Bhagirathi

Tehri

6

UC

253

E-R

India

Toas

Kishau

7

UC

245

A

China

Tiang

Erlan Yalong

8

UC

245

A

Russia

Yenisei

Sayano-shushensk

9

UC

243

R

Colombia

Cuavio

Cuavio

10

جدول (2-1): ليست تعدادي از بلندترين سدهاي جهان

Type: E= Earth fill (خاكريز); R=Rockfill (سنگريز);

G=Gravity (وزني); A=Arch (قوسي)

UC=Under construction

Source: Vscold Register of Dams

تقريباً تا سال 1850، معيارهاي ملي براي طراحي سد معدود بود. شكست سد پوئن تس برروي دورخانة ريوگوادالن تين در اسپانيا در سال 1802، عدم كفايت برخي روشهاي تجربي را به نمايش گذاشت.

ابتدا قرار بود كه اين سازه بنائي وزني، كاملاً برروي سنگ ساخته شود، اما كشف آبرفت عميق در آبراه رودخانه منجر به استفاده از شمعكها و قيدهاي چوبي در پي همان قسمت شد. پس از 11 سال بهره برداري، زيربندي در هم شكست و بريدگي بزرگي در سد ايجاد شد. طي قرن نوزدهم، پيشرفت قابل توجهي در مهندسي سدهاي وزني در اروپا حاصل گرديد. در سال 1853، مهندس فرانسوي ام. دوسازيلي توصيه كرد كه فشار داخلي سد پائين تر از حد معين نگه داشته شده و نيز ابعاد آن طوري تعيين شود كه از لغزش جلوگيري به عمل آيد، 25 سال بعد، مفهوم خط منتجة نيروها در داخل يك سوم مياني هر صفحه افقي بوسيلة دبل يو.جي.ام رانكين انگليسي به تفصيل تشريح و روشن گرديد. مفاهيم پيشنهاد شده بوسيلة ام. دو سازيلي و رانكين راه را براي تحليل منطقي سدها گشود.

درحالي كه معيار يك سوم مياني بطور عام براي تأمين مقاومت سدهاي وزني تحت بار متوسط در مقابل واژگوني پذيرفته شده بود، مهندسين به اهميت فشار بر كنش و لغزش پي مي بردند.

در اين راستا، در طراحي سد ويرنوي در انگليس كه طي سالهاي 1882 تا 1890 ساخته شد، يك سيستم زهكشي براي كاهش فشار بر كنش پيش بيني گرديد.

Number of incidents

Total

Misc

Rockfill

Earthfill

Cravity

Buttress

Arch

72

1

2

49

6

5

9

Exploration

11

-----

-----

8

2

-----

1

Material

25

-----

3

17

4

1

-----

Layout

76

2

3

48

13

6

4

Design

41

-----

5

32

2

1

1

Construction

6

-----

1

5

-----

-----

-----

Operation

5

-----

-----

3

-----

1

1

Supervision

236

3

14

162

27

14

16

Total

جدول (3-1): تعداد حوادث اتفاق افتاده در سدهاي با تيپ هاي مختلف بر اساس انتشارات كميته بين المللي سدهاي بزرگ

از اوايل قرن بيستم پيشرفت مهمي در فن آوري بتن سدها كه شامل مخلوطهاي دقيقاً كنترل شده، لرزش، سيمانهاي مخصوص، انواع پوزولان، دانه بندي شن و ماسه، هوادهي، سرمايش و مواد افزودني مي باشد، به دست آمده است.

سازه هاي شگفت انگيزي چون سد گراندديكسنس سوئيس كه در سال 1962 به ارتفاع 285 متر در كشور سوئيس ساخته شد، نمونه پيشرفت به دست آمده در طراحي و ساخت سدهاي بتني مي باشند. در قرن نوزدهم با آغاز استفاده از ماشين آلات به جاي حيوانات در حمل مصالح و متراكم ساختن خاكريز و غيره توسعة سدهاي خاكي شتاب بيشتري گرفت. انتقال از دورة گريدرها و گاريهاي اسبي، غلطك هاي صاف و ماله كشي بزودي با تعميم استفاده از ماشين آلات سنگين مانند غلطك پاچه بزي و كشنده هاي با يدك چرخ زنجيري به صورت كامل انجام گرفت. تا سال 1940 تجهيزات بزرگ ويژه اي براي جابه جائي و تراكم خاك و سنگ ساخته شده بود. در دو دهه 1950 تا 1970، غلطك لرزان در وهلة اول براي متراكم كردن شن و ماسه و سپس براي متراكم كردن سنگريزه ها مقبوليت گسترده اي پيدا كرد. اين وسيله در انتخاب و ساخت سدهاي سنگريز متراكم به جاي خاكريز يا سنگريز غيرمتراكم تأثير زيادي داشت.

با افزايش زياد توانائيهاي انسان در سدسازي، روند كار به سوي احداث سدهاي خاكي بزرگ گرايش يافت و با شناخت عمومي از قابليت اين نوع سد براي انطباق با شرائط مختلف ساختگاه نسبت به سدهاي صلب تر، اين گرايش رو به فزوني گذاشت.

ساخت سدهاي سنگريز با احداث سد سالتسپرينگز به ارتفاع بي سابقة 100 متر در كاليفرنياي آمريكا (1931) جذابيت بيشتري يافت. اين سد از نوع سنگريز غيرمتراكم با رويه بتني است كه تا اواسط قرن حاضر رايج بود.

2-1. اهداف سدسازي

هريك از سدها، داراي ويژگي خاصي است و براي اهداف مشخصي نيز طراحي و اجراء مي شوند. بعضي از سدها براي يك هدف مشخص مثل جلوگيري از سيلاب و تخريب شهرها و روستاها ساخته مي شوند و بعضي ديگر اهداف متعددي در ساخت آنها منظور شده است. در زير به اغلب اين اهداف اشاره مي شود كه هر سدي چه در گذشته و چه حال براي پوشش دادن به يكي از اين نيازها و يا تركيبي از اين موارد، ساخته شده و يا ساخته خواهد شد.

  • كشاورزي (توسعه اراضي و بهبود نوع كشت)

  • تامين آب شرب مردم و آب مورد نياز كارخانجات

  • توليد برق شهري و برق صنعتي

  • سياحتي و گسترش صنعت توريسم

  • تلطيف هواي منطقه و بهبود محيط زيست

  • پرورش ماهي و مرغابي (توليد پروتئين)

  • مهار آبهاي سطحي و سيلابهاي فصلي

  • رسوبگيري و جلوگيري از گسترش رسوب در اراضي پائين دست

3-1. طبقه بندي انواع سدها

بطور كلي انواع و اقسام سدهايي كه در سطح جهان براي پوشش هركدام از اهداف سدسازي،‌ ساخته شده اند به شرح زير طبقه بندي مي شوند. لازم به ذكر است كه اين طبقه بندي بر اساس مصالح تشكيل دهنده اجزاء سد و شكل سد صورت گرفته است:

الف) سدهايي كه توسط مواد متصل به هم ساخته مي شوند.

ب)‌ سدهايي كه توسط مواد غير متصل به هم ساخته مي شوند.

ج) سدهاي ساخته شده با مصالح خاص.

مورد الف بيشتر شامل سدهاي بتني و سدهاي ساخته شده با مصالح بنايي (در گذشته) است داراي تقسيم بندي زير مي باشد:

1-سدهاي وزني

2-سدهاي قوسي

          1-2. تك قوس

                   1-1-2. قوس با شعاع ثابت

                   2-1-2. قوس با شعاع متغير

          2-2. دو قوس

3-سدهاي پايه دار يا پشت بنددار

          1-3. تك قوسي

          2-3. چند قوسي

          3-3. ساده

4-سدهاي انحرافي

          1-4. انحرافي كاملاً متحرك

          2-4. انحرافي نيمه متحرك

          3-4. انحرافي ثابت

مورد ب در خصوص سدهاي ساخته شده با مواد غير متصل شامل انواع سدهاي خاكي و سنگي و سنگريزه اي مي باشد كه به ترتيب زير طبقه بندي مي شوند:

1-سدهاي خاكي

  • سدهاي خاكي همگن.

  • سدهاي خاكي مغزه دار

  • سدهاي خاكي ديافراگمي

2-سدهاي سنگي

  • سدهاي سنگي

  • سدهاي سنگريزه اي

مورد ج، سدهاي ساخته شده با مصالح خاص شامل سدهاي لاستيكي و زيرزميني است كه در فصل مربوطه توضيح بيشتر ارائه شده است.

4-1. انتخاب نوع سد مناسب براي ساختگاه

در اجراء پروژه هاي سدسازي، ابتدا درخواست مطالعه لازم جهت اجراي سد در يك منطقه خاص توسط مردم يا نمايندگان آنها يا كارشناسان سازمان ها، به واحدهاي ذيربط ارائه مي شود. (اين در صورتي است كه در آن منطقه شناسائي پتانسيل هاي سدسازي و محل هاي مناسب براي تمام منطقه صورت نگرفته باشد). در اين صورت منطقه مورد نظر ابتدا روي نقشه هاي مربوطه مورد مطالعه اوليه قرار مي گيرد. در اين مطالعه وجود آب كافي و محل مناسب براي مخزن و محور سد مد نظر قرار مي گيرد. همچنين وضعيت كلي منطقه از لحاظ پوشش دادن به ديگر اهداف سدسازي از قبيل كشاورزي و حتي سطح زير كشت مورد محاسبه قرار مي گيرد. سپس در صورت وجود محل يا محل هاي مناسب، كارشناساني مركب از كارشناسان مسائل ژئوتكنيك، هيدرولوژي، زمين شناسي و نقشه برداري به محل مورد نظر اعزام مي شوند تا از نزديك منطقه را مورد بازديد صحرائي قرار دهند. در پي اين بررسي، علاوه بر مسائل هيدرولوژي، ژئوتكنيك، زمين شناسي و توپوگرافي منطقه، وجود رسوبات، مسائل محيط زيست، مسائل اجتماعي و اقتصادي و غيره مطرح مي شود. در اين انتخاب، محل سد و نوع سد و ابعاد آن و هزينه تقريبي آن جهت بررسي هاي بيشتر تعيين مي گردد.

در انتخاب نوع سد، شرايط توپوگرافي و زمين شناسي محل، عوامل اوليه در ارزيابي مناسب بودن نسبي انواع سدها است. اين مشخصات ساختگاه سد، كه ارتباط متقابل با هم دارند، بر نحوه بارگذاري روي پي و الگوي نشت از حاشيه هاي مخزن تأثير مي گذارند. اگر تغيير شكل پذيري يا شكل پي سد از نقطه اي به نقطه اي ديگر بسيار متغير باشد، ممكن است منجر به تمركز تنش در قسمتهاي خاصي از سد شود. مخصوصاً سدهاي خاكي ممكن است در اثر تغيير شكل، در نقاط بحراني آسيب پذير باشند. همچنين ممكن است در تكيه گاههاي پرنشيب و در سطوح مشترك سازه اي، كه امكان متراكم نمودن مصالح به اندازه كافي وجود ندارد، نشستهاي نامساوي ايجاد شود. در اين محلها، تغيير شكل خاكريز ممكن است باعث بازشدن مجاري خطرناك براي نشست آب گردد. به همين دليل، شكستهاي زيادي در طول مجاري تخليه صورت گرفته است. هرچند خاكريزهائي كه به نحو صحيح ساخته شده است، قادر به تحمل حركات زيادي مي باشند ولي مقاومت آنها در مقابل سرريز شدن آب نسبتاً كم است، لذا ارتفاع آزاد و ظرفيت سيستم سرريز آنها بايد مقداري دست بالا و محافظه كارانه درنظر گرفته شود. برعكس اين نوع سدها، اغلب سدهاي بتني مي توانند در شرايط استغراق (عبور آب از روي تاج آنها) حداقل تا چندين ساعت مقاومت كنند. رمز ايمني آنها ممكن است مقاومت پي در مقابل ضربة آب سرريز كننده باشد.

سدهاي قوسي مي توانند بارهاي سنگيني را تحمل كنند، اما مقاومت و يكپارچگي آنها ذاتاً به مقاومت تكيه گاهها بستگي دارد. شكست اين نوع سدها ممكن است در اثر فرسايش سنگ يا برش ناشي از فشار آب اتفاق افتد. تضعيف تكيه گاه قوس شايد در اثر فرسايش پي نيز حادث شود. سدهاي وزني به دليل عمر زيادشان مورد توجه قرار گرفته اند. حجم زياد اين نوع سدها مقاومت آنها را در مقابل هوازدگي و نارسائي هاي ساختگاه افزايش مي دهد. با وجود اين، برخي از همين سدها نيز كه اجزاي پي آنها نسبت به لغزش آسيب پذير و حساس بوده است، شكسته اند. اين نقطه ضعف در معدودي از سدهاي پشتبنددار نيز ديده شده است. هر يك از انواع سدها داراي ويژگيهاي مشخصي مي باشند،‌ اما نبايد آنها را غيرقابل تغيير دانست. مطمئناً هر نوع سد براي يك ساختگاه معين، داراي برخي معايب و محاسن مي باشد. با وجود اين، ارزيابي بر اساس موارد استثنائي مي تواند گمراه كننده باشد. مثلاً سدهاي سنگريز عموماً به تحمل مقادير زياد نشت طي مدتهاي طولاني، معروفند. و اين در موارد زيادي صحيح مي باشد، اما برخي از آنها مقادير زيادي مصالح ريزدانه دارند كه آنها را، مخصوصاً اگر غير متراكم و يا از لايه هاي ضخيم تشكيل يافته باشند، مستعد فرسايش مي كند.

ويژگي سدهاي خاكي و پاره سنگي اين است كه اين سدها را مي توان با حجم فوق العاده زياد و در منطقه اي وسيع بر شالوده هاي غيرسنگي نيز بنا نمود. در صورتيكه اگر عرض منطقه آبگير (يا عرض دره) خيلي وسيع باشد و يا شالوده اي آبرفتي و بطور كلي غيرسنگي وجود داشته باشد، ساختن سدهاي بتني يا اقتصادي نيست و يا اصلاً مقدور نمي باشد و معمولاً در مواردي كه سد خاكي انتخاب مي شود تنها نوع ممكن براي آن منطقه است. مزيت ديگر سد خاكي اينست كه مصالح ساخت آن به فاصله كمي در دسترس است و به هر حال ارزان تر از مصالحي مانند بتن و فولاد تمام خواهد شد.

بنابراين در شرايط خاص مي توان با اطمينان بيشتر تصميم گرفت. مثلاً هنگامي كه عرض رودخانه كم و ديوراهاي محكم سنگي و بستر سنگي محكم وجود دارد مناسب ترين نوع سد، سد بتني است كه سرريز آن از تاج باشد و برعكس، اگر رودخانه بر يك دشت يا دره وسيع و بر يك بستر غيرسنگي مي گذرد، ساختن سدهاي بتني مقدور نيست و تنها روش ممكن سد خاكي است. در موارد بينابين كه امكان ساخت انواع سد ميسر است، انتخاب يكي بر ديگري به سادگي ميسر نيست.

در اين موارد تجربه كارشناسان و مهندسين مجرب نقش تعيين كننده را دارد. كه همراه با اين عنصر اصلي، پارامترهاي اقتصادي، وضعيت زمين محل، كارائي نوع سد براي هدف مورد نظر، امكان تهيه و حمل مصالح مورد نظر، مدت زمان ساخت و گاهي مدت زمان انحراف آب، امكان دسترسي به نيروي انساني، مسأله هزينه سرريز، حفاظت آن و مسايل مربوط به دريچه ها هركدام به نحوي در تصميم گيري دخالت دارد. در سد انتخاب شده، كليه موارد، مورد بررسي قرار گرفته است.

5-1. مطالعه، تحليل و بررسي انواع سدها

علوم مهندسي سد، با توجه به گسترده بودن دامنه مطالعاتي آن در شاخه هاي مختلف علمي از پيچيدگي خاصي برخوردار است. همچنين با توجه به اين تنوع و گستردگي، حجم مطالب مورد بحث در اين علم، بسيار زياد مي باشد. لذا به هيچ عنوان بررسي تمام جزئيات مطالعات، تحليل، طراحي و اجزاء در خصوص تمام انواع سدها در يك مجلد امكان پذير نمي باشد. اين درحالي است كه روز به روز بر حجم مطالعات و يافته هاي علمي در اين شاخه از علم افزوده مي شود. و حتي سدهاي جديدي با فن آوري هاي جديد ايجاد مي شود. در ادامه تعدادي از انواع سدها از نكته نظرات مختلف مورد بررسي قرار گرفته است.


تعداد صفحات:74

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت ورد wordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.



:: برچسب‌ها: پایان نامه عمران , پایان نامه کارشناسی عمران , پایان نامه ارشد عمران , مقاله عمران , مقاله کارشناسی عمران , مقاله ارشد عمران , تحقیق عمران , رشته عمران ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

دانلود مقاله عمران gis

 

مقدمه:
   براي اولين بار در اواسط دهه 1960 در ايالات متحده کار بر روي اولين سيستم اطلاعات جغرافيايي آغاز شد. در اين سيستم ها عکس هاي هوايي، اطلاعات کشاورزي، جنگلداري، خاک ، زمين شناسي و نقشه هاي مربوطه مورد استفاده قرار گرفتند. در دهه 1970 با پيشرفت علم و امکان دسترسي به فناوري هاي کامپيوتري و تکنولوژيهاي لازم براي کار با داده هاي مکاني، سيستم اطلاعات جغرافيايي يا (GIS)، براي فراهم آوردن قدرت تجزيه و تحليل حجم هاي بزرگ داده هاي جغرافيايي شکل گرفت. در دهه هاي اخير به سبب گسترش تکنولوژي هاي کامپيوتري،سيستم هاي اطلاعات جغرافيايي امکان نگهداري به روز داده هاي زمين مرجع و نيز امکان ترکيب مجموعه داده هاي مختلف را به طور مؤثر فراهم ساخته اند. امروزه GIS براي تحقيق و بررسي هاي علمي، مديريت منابع و ذخاير و همچنين برنامه ريزي هاي توسعه اي به کار گرفته مي شود.

  GIS چيست؟
   سيستم اطلاعات جغرافيايي(Geographic Information Systems) يا GIS يک سيستم کامپيوتري براي مديريت و تجزيه و تحليل اطلاعات مکاني بوده که قابليت جمع آوري، ذخيره، تجزيه وتحليل و نمايش اطلاعات جغرافيايي (مکاني) را دارد.
   داده هادريک (GIS) بر اساس موقعيتشان نشان داده مي شوند.
   تکنولوژي GIS با جمع آوري و تلفيق اطلاعات پايگاه داده هاي معمولي، به وسيله تصوير سازي و استفاده از آناليز هاي جغرافيايي، اطلاعاتي را براي تهيه نقشه ها فراهم مي سازد. اين اطلاعات به منظور واضح تر جلوه دادن رويدادها ، پيش بيني نتايج و تهيه نقشه ها به کار گرفته مي شوند.
   دريک سيستم اطلاعات جغرافيايي واژه جغرافيايي يا(Geographic) عبارت است از موقعيت موضوع هاي داده ها، برحسب مختصات جغرافيايي (طول و عرض).
   واژه (Information) يا اطلاعات نشان مي دهد که داده ها در GIS براي ارائه دانسته هاي مفيد، نه تنها به صورت نقشه ها و تصاوير رنگي بلکه بصورت گرافيک هاي آماري، جداول و پاسخ هاي نمايشي متنوعي به منظور جستجوهاي عملي سازماندهي مي شوند.
   واژه(System) يا سيستم نيز نشان دهنده اين است که GIS از چندين قسمت متصل و وابسته به يکديگر براي کارکرد هاي گوناگون، ساخته شده است.

مؤلفه هاي GIS:
   يک سيستم GIS شامل يک بسته کامپيوتري (شامل سخت افزار و نرم افزار) از برنامه هاي رايانه اي با يک واسطه کاربر مي باشد که دست يابي به عمليات واهداف ويژه اي را فراهم مي سازد. مؤلفه هاي چنين سيستمي به ترتيب عبارتند از: کاربران، سخت افزارها، نرم افزارها، اطلاعات و روش ها.

 مولفه هاي يک سيستم اطلاعات جغرافيايي
   مؤلفه هاي چنين سيستمي به ترتيب عبارتند از:
   1)کاربران (User): مهارت در انتخاب و استفاده از ابزارها دريک سيستم اطلاعات جغرافيايي وشناخت کافي از اطلاعاتي که استفاده مي شوند، يکي از موارد اساسي براي موفقيت در استفاده از تکنولوژي GIS است، که اين از وظايف يک کاربر مي باشد.
   2)سخت افزارها (Software): امروزه شبکه هاي GIS شامل تعدادي workstation, x-station، کامپيوترهاي شخصي، چاپگرها و پلاترها مي باشد که معرف مؤلفه سخت افزاريک سيستم اطلاعات جغرافيايي مي باشند.
   3)نرم افزارها (Hardware): به منظور استفاده بهتر از يک سيستم اطلاعات جغرافيايي، استفاده از نرم افزارهاي به روز و توانمند توصيه مي شود.
   4)اطلاعات (Data): قلب هر GIS پايگاههاي اطلاعاتي آن است. در اين پايگاهها به پرسش هايي از قبيل چه شکلي است؟ کجاست؟ و چگونه به ديگر اشکال مرتبط مي شود، داده مي شود.
   5)روش ها (Methods): شيوه هاي صحيح به کارگيري اطلاعات درجهت رسيدن به اهداف ويژه دريک سيستم اطلاعات جغرافيايي از مهمترين مؤلفه هاي آن است.

مدلهاي داده هاي مکاني:
   سيستم اطلاعات جغرافيايي وکامپيوترها را نمي توان به طور مستقيم براي جهان واقعي به کار برد، زيرا کامپيوترها ي ديجيتالي براساس اعداد يا کاراکترهايي که در درون خود به صورت اعداد دو رقمي نگهداري مي کنند، عمل مي نمايند.

بنابراين پديده هاي مورد نظردر جهان واقعي در يک سيستم کامپيوتري، بايد به شکل نمادين عرضه شوند. پس ابتدا بايد مرحله جمع آوري داده ها انجام گيرد و سپس فرايند فشرده سازي گستره زمين شناسي، ساختار، خواص ژئو فيزيکي يا هر ويژگي ديگري از سطح زمين که اطلاعات آن گردآوري شده بود، به شکل قابل دستيابي در کامپيوتر با استفاده از مدلهاي نمادين صورت گيرد.
   شمايي ازمدل سازي جهان واقعي
   هر نقشه زمين شناسي يک مدل نمادين است زيرا گستره ساده شده قسمتي از جهان واقعي است که از زاويه ديد زمين شناس صحرايي مشاهده شده است. مولفه هاي مدل گفته شده عوارض مکاني هستند که به تقريب همان موجوديتهاي مستقل جهان واقعي هستند که بر روي نقشه توسط نمادهاي گرافيکي عرضه مي شوند.
   تمام مدلهاي داده هاي مکاني از عوارض مکاني جداگانه نظير نقاط، خطوط، نواحي، حجم ها و سطوح تشکيل مي شوند، اين عوارض مکاني توسط خصوصياتي که هم مکاني وهم غير مکاني هستند، مشخص ميگردند. ( توصيف رقومي عوارض و خصوصيات آنها مجموعه هاي داده هاي مکاني راشامل مي شود).

ورودي و خروجي داده ها:
   براي اينکه يک سيستم اطلاعات جغرافيايي مفيد واقع گردد، بايد قادر به دريافت و توليد اطلاعات به صورت موثر باشد. توابع ورودي و خروجي داده ها، مفاهيمي هستند که توسط آنها يک GIS با جهان خارج ارتباط برقرار مي کند.
   شمايي کلي ازورودي وخروجي داده ها دريک سيستم اطلاعات جغرافيايي
  
   -ورودي داده ها عبارتند از روند کد گذاري داده ها به يک شکل خوانا توسط کامپيوتر و قرار دادن داده ها در پايگاه اطلاعاتي GIS.
   داده هايي که در سيستم اطلاعات جغرافيايي مي توانند وارد شوند دو نوع هستند:
   1)داده هاي مکاني که موقعيت جغرافيايي عوارض را نشان مي دهند ( مانند نقاط يا خطوطي که عوارض جغرافيايي مانند خيابان، درياچه و غيره را نشان مي دهند).

انواع داده هاي مکاني(نقطه،خط و پلي گون)
   2)داده هاي توصيفي غير مکاني که به توصيف خصوصيات عوارض مي پردازند،مثل شوري آب يک درياچه و يا اطلاعاتي مانند اسم يک خيابان.
   ورود داده ها به يک سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS) مي تواند به اشکال، ثبت توسط صفحه کليد، هندسه مختصات، رقومي کردن دستي، اسکن کردن و وارد کردن فايل هاي رقومي موجود، صورت گيرد.

  خروجي داده ها روندي است که توسط آن اطلاعات حاصل از GIS به يک شکل مناسب جهت استفاده کاربر ارائه مي شود.
   داده ها به يکي از سه فرمت زير خارج مي شوند:

 1) Hard copy
   (نمايش دائمي، مثل اطلاعات روي کاغذ، فيلم عکاسي و موارد مشابه)
   2) Soft copy
   (نمايش روي صفحه نمايش کامپيوتري )
   3) Electronic
   (خروجي در فرمت الکترونيکي شامل فايل هاي کامپيوتري مي باشد)
   نمونه اي ازخروجي اطلاعات به صورت Hard Copy
 
   مراحل ايجاد و برپاييGIS درقالب پروژه:
   ايجاد و برپاييGIS درقالب يک پروژه شامل مراحل ورودي داده ها، مديريت داده ها، تجزيه و تحليل و پردازش داده ها ودرنهايت خروجي داده ها مي باشد.
   شمايي از مراحل ايجاد و برپاييGIS درقالب پروژه
  
   1) ورودي داده ها (Data Input)
   مؤلفه ورودي داده ها، آنها را از شکل موجودشان به شکلي يا صورتي قابل استفاده در GIS تبديل مي کند. در اين مرحله داده هاي زمين مرجع که به صورت نقشه هاي کاغذي، جداولي از اطلاعات توصيفي، فايل هاي الکترونيک و اطلاعات توصيفي مروبط به آنها، عکس هاي هوايي ويا تصاوير ماهواره اي مي باشند، طبق استانداردهاي مورد نظر، براي دقت خروجي هايي که قرار است تهيه گردند، مورد ارزيابي قرار مي گيرند.
   2) مديريت داده ها(Data Management)
   اين مرحله شامل توابعي براي ذخيره، نگهداري و بازيابي اطلاعات موجود در پايگاه داده ها مي باشد.
   3)تجزيه و تحليل و پردازش داده ها(Data Manipulation & Analysis)
   شامل مجموعه فعاليتهايي مي شود که توسط نرم افزارها، سخت افزارها وکاربر، برروي داده ها به منظور آماده سازي و پردازش آنها براي مراحل بعد صورت مي گيرد.
   4) خروجي داده ها(Data Output)
   توابع خروجي مورد استفاده بر اساس نيازهاي کاربران تعيين مي شود، لذا داده هاي خروجي به اشکال مختلف از قبيل نقشه، جداول، يا به صورت نوشتارهاي کاغذي (hard copy) ويا به صورت رقومي (soft copy) ارائه مي گردند

 اهداف يک سيستم اطلاعات جغرافيايي:
   هدف نهايي يک سيستم اطلاعات جغرافيايي يا GIS، پشتيباني جهت تصميم گيري هاي پايه گذاري شده بر اساس داده هاي مکاني مي باشد و عملکرد اساسي آن بدست آوردن اطلاعاتي است که از ترکيب لايه هاي متفاوت داده ها با روشهاي مختلف و با ديد گاه هاي گوناگون بدست مي آيند.

هدف فوق از طريق فعاليتهايي که برروي داده هاي مکاني انجام ميگرد، صورت مي پذيرد، اين فعاليت ها عبارتند از:
   1) جستجو(Search) : عبارت است از عملکرد جستجوي مجموعه هايي از داده هاي سازمان يافته از پايگاه داده هاي يک سيستم اطلاعات جغرافيايي.
   2) سازماندهي (Organization) : دراين سيستم ها ويژگي اصلي براي سازماندهي داده هاي موجود، موقعيت مکاني آنها مي باشد.
   3) تجسم يابه تصوير درآوردن (Monitoring) : تکنولوژيGIS از توانمنديهاي گرافيکي رايانه ها، براي تجسم استفاده مي نمايد. نمايش اطلاعات به طور معمول با استفاده از صفحه نمايش ويديويي انجام مي شود. اما ساير دستگاههاي خروجي نظير چاپگرهاي رنگي نيز براي نمايش نسخه هاي چاپي استفاده مي شوند.
   4) ترکيب و تلفيق (Integration) : بخش ديگري از اين فعاليتها، تلفيق مجموعه داده هاي مکاني از منابع بسيارگوناگون جهت نمايش، درک و تفسير پديده هاي مکاني مي باشد (اين پديده ها هنگامي که داده هاي مکاني به صورت مجزا بکار گرفته مي شوند، قابل رويت نيستند).
   5) تجزيه وتحليل ((Analyses : تجزيه وتحليل، فرايند استنباط و دريافت مفهوم داده هاست و به معني تجزيه وتحليل داده هاي مکاني مي باشد.
   6) پيش بيني (Prediction) : هدف از مطالعه وبررسي ها برروي داده هاي مکاني در يک سيستم اطلاعات جغرافيايي، به طور معمول پيش بيني است.
   درحقيقت يک سيستم اطلاعات جغرافيايي يا GIS ، توانمندي هاي کاري را براي جمع آوري، ورود، پردازش، تغييرشکل، به تصوير در آوردن،ترکيب، جستجو، تجزيه و تحليل، مدل سازي و خروجي کليه داده هاي مکاني براساس اهداف مورد نظر فراهم مي سازد.

 کاربردهاي مختلف GIS:
   امروزه با توجه به پيشرفت علوم و سيستم هاي کامپيوتري فناوري GIS در زمينه هاي زمين شناسي، مطالعات زيست محيطي، منابع آب و آبخيزداري، کشاورزي، جنگلداري، تعليم و تربيت، کاربردهاي شهري، تجارت، صنعت، سازمانها و ... کاربرد فراواني پيدا نموده است.برخي ازاين کاربردها عبارتند از:
  
   زمين شناسي: تجزيه و تحليل اطلاعات زمين شناسي در يک منطقه چه به منظور اکتشافات معدني، نفت و چه ساير اهداف، اصولا يک فرايند ترکيبي از داده هاي مختلف مي باشد. يک زمين شناس با مرتبط کردن داده هاي گوناگون زمين شناسي، به دنبال يافتن ساختارهاي مفيد زمين شناسي در يک ناحيه است، از اينرو تمام داده هاي زمين شناسي براي اين که بتوانند مفيد واقع شوند بايد با توجه به موقعيت جغرافيايي شان تجزيه تحليل شوند.
   تهيه نقشه زمين شناسي ايران بااستفاده ازسيستم اطلاعات جغرافيايي
  
   GIS با فراهم کردن امکانات نمايش و تجزيه وتحليل داده هاي مختلف با يکديگر ، يک زمين شناس را قادر به انجام کار با داده هاي گوناگون بطور بسيار وسيع تر و دقيق تر مي نمايد، به طريقي که با روشهاي آنالوگ وسنتي تقريباً غير ممکن مي باشند.

بطور کلي کاربردهاي GIS در زمين شناسي را مي توان به شرح زير عنوان نمود:
   تهيه نقشه هاي پتانسيل معدني: که هدف تلفيق اطلاعات حاصل از لايه هاي اطلاعاتي] زمين شناسي، ژئوشيمي،ژئوفيزيک، دورسنجي وزمين شناسي اقتصادي (پراکندگي کانسارها و انديس هاي معدني منطقه)[ در جهت تهيه نقشه اي مي باشد که معرف مناطقي با بيشترين احتمال جهت کاني سازي، بر اساس مدل متالوژي منطقه است.

تهيه نقشه هاي حوادث و بلاياي طبيعي: که به پايداري شيبها، زمين لغزه ها، منطقه بندي خسارت زمين لرزه، فورانهاي آتشفشاني، خسارات ناشي از طغيان رودخانه ها و تسونا مي ها، فرسايش محلي، خطرات آلودگي ناشي از فعاليت معدني يا صنعتي و گرم شدن کره زمين و ... مي پردازند.

تهيه نقشه هاي حوادث و بلاياي طبيعي:

نقشه هاي مکان يابي (Siteselection) که انتخاب محل هاي مناسب جهت اجراي پروژه هاي مهندسي نظير دفن مواد زائد، خط لوله، جاده ومسير راه آهن، سدها و گسترش و توسعه ساختمان سازي ميباشد.

فراوري هاي متنوع زمين شناسي جهت ارزيابي منابعي مانند آب، ماسه وگراول، سنگ ساختماني، نفت خام، گاز طبيعي، زغال سنگ، انرژي زمين گرمايي در کنار کانيهاي فلزي.
  
   تحقيقات اکتشافي در زمينه شناسايي روابط متقابل مکاني ميان مجموعه داده ها در طول دوره تحقيق زمين شناسي، مانند درک علائم ژئوشيميايي وژئوفيزيکي منطقه اي گرانيت هاي نوع S وI ويا ارزيابي علائم حاصل از تصاوير ماهواره اي در ارتباط با ليتولوژي و پوشش گياهي.

محيط زيست:بررسي ميزان آلودگي آب، خاک، هوا و.... و در نهايت تهيه نقشه هايي جهت حفاظت از محيط زيست

منابع آب و آبخيزداري: کشف منابع آبي زير زميني و بررسي آبهاي سطحي

کشاورزي و برنامه ريزي براي کاربري اراضي:
   بسياري از سازمانهاي مربوط به کشاورزي و کاربري اراضي، هم اکنون از تکنيک هاي GIS بهره مي گيرند. به عنوان نمونه، داده هاي مربوط به کاربري اراضي و هواشناسي حاصل از ماهواره ها، اندازه گيري هاي زميني و اطلاعات مربوط به محصول سال قبل، همه با هم براي پيش بيني ميزان يک يا چند نوع محصول دريک منطقه مي توانند تجزيه و تحليل شوند.

جنگلداري و مديريت حيات وحش:
   به وسيله يک سيستم اطلاعات جغرافيايي نقشه جنگل ها مي توانند دائماً وبطور پيوسته به روز شوند. همچنين GIS مي تواند براي ذخيره و تجزيه و تحليل اطلاعات جنگل از قبيل محاسبه مقدار چوب قابل برداشت از يک منطقه، بررسي چگونگي توزيع آتش سوزي در جنگل و يا ارزيابي برنامه هاي مختلف برداشت چوب، بکار رود، در حالي که انجام بسياري از اين تجزيه و تحليل ها بدون بکار گيري GIS امکان پذير نمي باشند

  تصوير IKONOS از پارک جنگلي سرخه حصارهمراه باسيستم گسلي موجوددرآن

تصوير IKONOS از شمال تهران(پارک جمشيديه- تجريش- دربند) همراه باسيستمهاي گسلي وخط ترازارتفاعي

کاربرد هاي شهري:کاربرد هاي شهري GIS عبارتند از جمع آوري، به روز در آوردن، پردازش و توزيع داده هاي مربوط به زمين هاي شهري به طور سيستماتيک، تصميم گيري هاي اقتصادي، قانوني و فعاليت هاي مختلف برنامه ريزي مانند توسعه شهر سازي و برنامه ريزي شهري در استانهاي مختلف

تجارت:
   محلها و سيستم هاي تحويل مناسب درامورتجاري.

تعداد صفحات:70

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت ورد wordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.

 



:: برچسب‌ها: پایان نامه عمران , پایان نامه کارشناسی عمران , پایان نامه ارشد عمران , مقاله عمران , مقاله کارشناسی عمران , مقاله ارشد عمران , تحقیق عمران , رشته عمران ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

دانلود مقاله عمران آزمایشگاه مقاومت مصالح در دانشگاه های دیگر جهان 105 ص

 

آزمایش پیچش برای آلومینیوم :

کلیات :

یکی از پر اهمیت ترین قسمت ها که تأثیر نیروی پیچشی و تنش ناشی از آن  را روی قطعات میله ای دایروی و میله های چوبی بیان می کند آزمایش پیچش است . در حقیقت این تست قسمتی از تنش برشی خالص را روی نمونه هایی که تحت بار گذاری پیچشی قرار دارد ایجاد می کند . این تست برای معلوم کردن مؤلفه های برشی و خواص فلز موردنظر از جمله تنش برشی نهایی ، تنش جاری شدن برشی و مدول پیچشی استفاده می شود .

مقدار نیروی پیچشی ( تورک ) که بر نمونه وارد میشود و تغییر شکل را نتیجه می دهد ، ( زاویه پیچش ) در حین تست اندازه گیری می شود ، این کمیت تبدیل به تنش برشی () می شود و همچنین کرنش برشی (y) که از روابط مربوط بدست خواهد آمد و در این روابط ،  C نمایانگر شعاع میله دایروی ، L0  طول نمونه که در آن پیچش روی می دهد .  ( زاویه در شعاع خوانده می شود ) و j  نمایانگر ممان اینرسی قطبی نمونه است که بصورت زیر محاسبه می شود .

مدول برشی در ناحیه الاستیک به صورت شیب خطی تعریف می شود که از نمودار تنش برشی بر حسب کرنش برشی از مقدار صفر تا حد مخصوص تنش برشی است که به صورت زیر محاسبه می شود :                                                                                       و       

این رابطه ی مدول برشی مانند رابطه مدول الاستیسیته فقط در محدوده الاستیک اعتبار دارد .

تعاریف :

حد الاستیک ( حد مخصوص ) :

بزرگترین مقدار تنش که تنش و کرنش با یکدیگر رابطه ی خطی دارند .

مدول الاستیسیته برشی ( مدول سختی پیچشی ) :

نسبت تنش برشی و کرنش برشی در محدوده الاستیک است .

منحنی تنش و کرنش :

منحنی تنش بر حسب کرنش روی نمودار  نمایش داده میشود و از ابتدای بارگذاری تا شکست نمونه معتبر است ودر این ناحیه اندازه گیری شده است .

تنش نهایی برشی :

بالاترین تنش برشی مشاهده شده که نمونه هنوز سر جای خود است وآسیبی ندیده است .

تنش جاری شدن :

تنشی است که ماده شروع به جاری شدن می کند برای اکثر مواد از انحراف  برای یافتن تنش برش جاری شدن بهره می جویند . مقدار کرنش که با  نشان داده شده و خطی موازی خط ناحیه الاستیک که از آن نقطه رسم شده ، نمودار را در نقطه ای به نام تنش جاری شدن قطع خواهد کرد .

اهداف :

برای مشاهده رفتار یک قطعه آلومینیومی زیر بار پیچش تا نقطه شکست و همچنین معین کردن خصوصیات مکانیکی نمونه آلومینیومی زیر اثر برش

وسایل آزمایش :

  • ماشین تست پیچش همراه با صفحه مدرج شده و صفحه گیرنده نمونه ( شکل 1 را ببینید )

  • ابزار آلات ضمیمه شده به صفحه مدرج و صفحه گیرنده نمونه ( شکل 2 را ببینید )

  • کولیس

  • متر مخصوص اندازه گیری

نمونه : 6060-T6   نمونه آزمایش آلومینیومی اسمی 0-75inch 

دستورالعمل :

  • قطر نمونه اسمی 75 inch را به وسیله کولیس اندازه گیری کنید و یادداشت کنید و همچنین ممان اینرسی قطبی را محاسبه فرمایید .

  • یک بازه ای برای نیروی گشتاور پیچشی برای نمونه انتخاب کنید نمونه را در داخل دستگاه قرار داده و چنگک ها را سفت کنید .

  • چرخ دنده و اشاره گر روی نمونه محکم ببندید و برای اطمینان از خط کش استفاده کنید مقدار اشاره گر را روی صفر تنظیم کنید و طول بین صفحه مدرج و صفحه نگه دارنده را اندازه بگیرید و از متر مخصوص اندازه گیری استفاده کنید . طول اسمی نمونه حدود 25 اینچ است .

  • مقدار لنگر پیچش را به آرامی وارد کنید و مقدار گشتاور پیچش و زاویه پیچش را به ترتیب بر اساس واحد ( in . lb) و ( degree )  به طور همزمان اندازه بگیرید . مقدار گشتاور را برای هر درجه از صفر تا 30 درجه و سپس هر 5  درجه از 30 تا 60 درجه و سپس هر 30 درجه تا شکست نمونه ادامه دهید ( یا 720   درجه در کل ، هر یک که انجام شود ) سعی کنید مقدار زاویه پیچش مربوط به شکست نمونه را اندازه بگیرید .

درخواست ها :

a – 1  : نمودار کامل تنش و کرنش از شروع تست تا خاتمه آن و شکست نمونه

b ) منحنی تنش و کرنش برای نقطه جاری شدن ( به وسیله انحراف 0.2 % )

c ) نمودار تنش و کرنش که فقط مقدار مخصوص تنش را پوشش دهد .

شکل 4 تا 6 نتایج کلی و ارائه هایی از نتایج آزمایشات شما را نشان می دهد .

a-2 ) مقدار زیر را به صورت خوبی تقریب زده و روی منحنی تنش و کرنش نمایان کنید .

b ) تنش برش مخصوص در پیچش

c ) مدول برش در ناحیه الاستیک ( مدول سختی )

d ) تنش جاری شدن در پیچش

e ) تنش نهایی

نتایج خود را با مقادیر تئوری در آزمایش 6061-T6  آلومنیوم مقایسه کنید .

خطاهای آزمایش را ارائه دهید و مقدار خطا را به وسیله نتایج  تئوری و به درصد بیان کنید .

Southern Methodist University

ENCE/ME 2140 Mechanics of Materials Laboratory

Lab 3 – Torsion test for rectangular cross–section bars

Objective:  To obtain the torque – angle of twist diagram for non–circular cross–section bars and determine the material characteristics such as the torsional stiffness Kt, the shear modulus G, and the ultimate shearing stress tu.

Apparatus: Prismatic rectangular cross–section bar specimens, calipers, tape measure, and Tecquipment torsion test machine (see Figure 3.1).

Figure 3.1 Tecquipment torsion test machine, Mechanics of Materials Lab, SMU

Theory: A prismatic cross–section bar is a uniform bar whose cross–section is in the shape of a "prism."  Examples of prismatic cross–section bars include circular, triangular, square, rectangular, and hexagonal sections. This experiment is a continuation of the previous experiment on the torsion of circular cross–section bars. In this experiment, a bar with rectangular cross section is tested.  The torque will be graphed as a function of the angle of twist.

For a rectangular cross–section bar subjected to torque T, the maximum shearing stress tmax is given by

                                                          (1)

where a is the larger dimension, b is the smaller dimension, and coefficient c1 depends on the ratio a/b, given in Table 3.1 (a>b).  The angle of twist f is given by

                                                         (2)

where the coefficient c2 depends on the ratio a/b and is given in Table 3.1 (a>b).  The difference between torsion in circular and non–circular cross–section bars is that every cross section of a circular bar remains plane and undistorted, whereas non–circular bars have out–of–plane deformation (warping), see Figure 3.2.

Figure 3.2. A circular and a rectangular bar subjected to torsion (Picture from Beer, Johnston, and DeWolf 2002)

Table 3.1.  Coefficients for rectangular bars in torsion

a/b

c1

c2

  1. 0
  2. 208
  3. 1406
  4. 2
  5. 219
  6. 1661
  7. 5
  8. 231
  9. 1958
  10. 0
  11. 246
  12. 2290
  13. 5
  14. 258
  15. 2490
  16. 0
  17. 267
  18. 2630
  19. 0
  20. 282
  21. 2810
  22. 0
  23. 291
  24. 2910
  25. 0
  26. 312
  27. 3120

                          

  1. 333
  2. 3330

 

Torsional stiffness Kt for a rectangular cross–section bar is

                                                           (5)

One can compute shear modulus G from torsional stiffness Kt.  Once shear modulus G is computed, one can compute modulus of elasticity E from the following equation:

G = E / [2(1+n)]                                                                              (6)

where n is the Poisson’s ratio.

Brief Procedure for Experiment:

  1. Mount the specimen firmly in the Tecquipment torsion test machine.

  1. Measure the gage length L and the dimensions a and b (see Figure 3.3) for the rectangular cross section bar. Read coefficients c1 and c2 from Table 3.1.

Figure 3.3.  The required dimensions for a rectangular specimen subjected to torsion

  1. Begin applying twisting load gradually by turning the handle at suitably selected intervals (e.g. 3 to 5 degrees of twist). Measure the angle of twist f and the applied twisting force P. Convert angle from degrees to radians.  Compute torque by multiplying the load times its lever arm (5 in. in Tecquipment torsion test machine).

 

  1. Measure the linear slope of the torque – angle of twist diagram, torsional stiffness Kt = T / f, and use this value to determine the modulus of rigidity G.

 

  1. Compute the ultimate shearing stress tu for the specimen from shearing stress – strain diagram.

References:

Beer F. P., Johnston E.R., DeWolf J.T. (2002). Mechanics of Materials, 3rd edition, McGraw-Hill, Inc.

آزمایش پیچش برای میله هایی با مقطع مستطیلی

هدف :

 برای یافتن نمودار لنگر پیچشی بر اساس زاویه پیچش برای میله هایی با مقاطع دایروی و همچنین تعیین خصوصیات مواد ، نظیر سختی پیچش () ، مدول برش ( G ) و تنش نهایی برش () .

ابزار آزمایش :

نمونه منشوری با مقطع مستطیلی ، کولیس ، متر مخصوص اندازه گیری ، دستگاه تست پیچش Tecquipment   ( شکل 3-1 را مشاهده فرمایید . )

تئوری : یک میله با سطح مقطع مستطیلی ، یک میله یکنواخت است که سطح مقطع آن به صورت منشور یکنواخت است . چند نمونه از میله های منشوری به صورت مقاطع دایروی ، مثلثی ، مربعی ، مستطیلی و شش گوشه ای است . این آزمایش ادامه آزمایش قبلی که روی میله هایی با مقاطع دایره ای بحث شد  است . در این آزمایش یک میله با مقطع مستطیلی تست می شود و لنگر پیچش بر اساس تابعی از زاویه پیچش رسم خواهد شد .

برای یک سطح مقطع مستطیلی رابطه ی بین لنگر پیچش ( T ) و تنش برش ماکزیمم (  ) به صورت زیر است :

a : بزرگترین قطر

b : قطر کوچک

ضریب  بستگی به مقدار  دارد و در جدول 3-1 (  ) داده شده است .

زاویه پیچش (  ) توسط رابطه زیر محاسبه می شود :

ضریب  : بستگی به مقدار  دارد و توسط جدول 3-1 داده شده است .

تفاوت بین پیچش در مقطع میله های دایروی و غیر دایروی در این است که در مقاطع دایروی به همان صورت باقی مانده و اعواجاج پیدا نمی کند درحالی که در مقاطع غیر دایروی شکل مقطع دچار اختلال شده و تاب برمی دارد . شکل 3-2 را ببینید .

سختی پیچش برای مقاطع غیر مستطیلی از رابطه زیر به دست می آید :

می توانید مدول برش ( G ) را از سختی پیچش بدست آورید و همچنین مدول الاستپسیته را از           رابطه ی زیر بدست آورید  :

: نسبت پواسن است .

خلاصه ای از نحوه انجام آزمایش :

1 – نمونه را به صورت مناسب در دستگاه تست قرار دهید .

2 – مقدار طول ( L ) ، ابعاد a و  b ( شکل 3-3 را ببینید . ) از مقطع مستطیلی اندازه بگیرید و همچنین ضریب  و  را از جدول 3-1 بیابید .

3 – بارگذاری پیچش را شروع کنید و این کار را به وسیله پیچاندن دسته به صورت مناسب بین 3 تا 5 درجه بپیچانید . مقدار گشتاور را به وسیله ضرب کردن نیرو در طول بازه (in 5 ) بیابید .

4 – مقدار شیب خطی نمودار لنگر پیچش بر حسب زاویه پیچش را بیابید ، سختی برش برابر  است و از این مقدار برای یافتن G استفاده کنید .

5 – مقدار تنش برش حداکثر را برای نمونه از روی نمودار تنش کرنش بیابید .

مراجع :

مکانیک مواد – بیرجانسون ، دی ولف ، ویرایش سوم ، انتشارات MCGraw-Hill

خواسته های آزمایش :

1 – نمودار لنگر پیچش بر حسب زاویه پیچش را رسم کنید .

2 – سختی پیچش را از نمودار لنگر پیچش بر حسب زاویه بیابید برای ناحیه الاستیک از تابع Linest در exel بهره جویید و خط TrendLine را روی نمودار پرینت کنید ، رابطه را روی نمودار پرینت نکنید .

3 – مقدار مدول برش G را محاسبه کنید و از سختی پیچش ( ) بهره گیرید .

4 – مدول الاستیکی E را به وسیله اختصاص دادن یک نسبت پواسون از کتاب مرجع بیابید .

5 – مقدار تنش برش ماکزیمم را به وسیله رابطه 1 بر اساس بیشترین مقدار نیرویی که یک نمونه چوبی تحمل می کند محاسبه کنید.

آزمایش کشش

TENSILE TEST OF STEEL

 

University of New Mexico

Civil Engineering Department

Civil Engineering Materials Laboratory, CE 305L

General

The tensile test of a standard ASTM steel specimen to failure provides the important basic properties of steel, viz., the proportional (or elastic limit) of the material, the yield stress, the ultimate stress, the elongation (strain) and the material stiffness (Young's modulus of elasticity.

Definitions (see Hibbeler, Chapter 3):

Elastic Limit (proportional limit): the highest magnitude of stress for which the stress and strain are proportional to each other.

Elastic modulus (Young's modulus): the ratio of stress to strain below the elastic limit.

Elongation: the strain at fracture expressed as a percentage; this is a measure of the ductility of the material.

Modulus of resilience: the amount of energy (or work) stored per unit volume at the elastic limit.

Modulus of toughness: the amount of energy stored per unit volume at fracture of the material; this is a measure of the ductility of the material.

Percent Area Reduction: reduction in area at fracture in necking region with respect to original cross-section area; this is a measure of the ductility of the material.

Strain (engineering): the unit deformation of the material under load. Strain is not normally measured. Deformation is typically measured using extensometers with strain subsequently computed by dividing the measured deformation by the original.

Strain hardening: portion of the stress-strain curve between the elastic limit and the ultimate stress.

Stress (engineering): load (force) per unit area; the normal (axial) stress is determined by dividing the load by the original cross-sectional area of the specimen.

Stress-strain curve: an x-y plot of stress vs. strain through the entire range of loading of the specimen until specimen failure.

Ultimate stress: the maximum observed stress that the specimen will withstand.

Yield stress: the stress at which the material begins to “yield”; for mild steel there is a noticeable increase in deformation with little increase in load. For steel and most metals, a 0.2% offset is used to define the yield stress. A strain value of 0.002 is selected and a line parallel to the elastic portion of the stress-strain curve is constructed. The intersection of this line with the stress-strain curve defines the value of the yield stress.

Objectives

To examine the behavior of mild steel tested to failure in tension. To determine certain elastic and plastic properties of mild steel.

Equipment

  1. Universal Testing Machine (UTM) with applicable tensile grips
  2. Mechanical extensometer
  3. Calipers
  • Mechanical dividers
  • Machinist scale (6 inch)
  • Gage length punch & hammer

Specimen

  1. Standard ASTM A36 mild steel specimen (nominal 0.505 inch)

Procedure

  1. Determine the mean diameter of the nominal 0.505 inch specimen & record.
  • Mark a 2-inch gage length on the specimen using the gage punch & hammer.
  • Insert the specimen in the UTM and attach the extensometer. Carefully follow the manufacturer's directions for attachment of the extensometer. Select a load range for the UTM that will accommodate the maximum anticipated load during the test.
  • Apply the load slowly , obtaining simultaneous readings of load from the UTM and elongation from the extensometer. When the extensometer nears its range, remove. Then continue monitoring the elongation of the specimen using the mechanical dividers and machinist scale in 0.05 inch increment until fracture occurs. Attempt to obtain the load at fracture.
  1. After failure, fit the broken halves together and measure the final “gage” length, and the smallest diameter.

View a Quicktime Movie of a tensile test of steel

Incomparison to the tensile test of steel, we ran a tensile test on Polyethylene Hi-Density plastic.

View a Quicktime Movie of a tensile test of plastic

 

Placing notches in specimen with gage punch and hammer

 

Measuring steel specimen manually

 

Steel and plastic specimens after tests

 

Required

  • a) A complete stress vs. strain curve for the entire test to fracture.
  • A stress vs. strain curve to the yield point (by the 0.2% offset method)
  • A stress vs. strain curve just past the proportional limit stress

The following Figures 1 through 3 are typical results and presentations that are expected from your experimental results.

  • Tabulate the following values and clearly show them on the above stress vs. strain curves:
  • Proportional limit stress
  • Modulus of elasticity (Young's)
  • Yield stress (by 0.2% offset)
  • Ultimate stress
  • Percent elongation in 2-inch gage length
  • Percent reduction in area
  • Modulus of resilience
  • Modulus of toughness (use trapezoidal integration)
  • Compare your tabulated values to known theoretical values for A36 mild steel and report your experimental errors. Tabulate theoretical and experimental values along the % errors for all required values.

References

  • Hibbeler, R.C. Mechanics of Materials , 5 th Edition, Prentice Hall, 2002.
  • ASTM E8, Test Methods for Tension Testing of Metallic Materials , Vol. 3.01.


Figure 1. Stress vs. Strain to Fracture.


Figure 2. Stress vs. Strain to Yield (0.2%).

 


Figure 3. Stress vs. Strain to Proportional Limit.

آزمایش کشش استیل

نمای کلی :

آزمایش کشش ساده طبق آیین نامه آمریکا روی یک نمونه استیل تا هنگام شکست انجام می شود که این آزمایش خصوصیات پایه استیل را به دست می آورد . حد تناسب یا ارتجاعی مواد ، تنش جاری شدن ، نهایی کرنش و سختی مواد ( مدول یانک ) را نشان می دهد .

تعاریف :

حد تناسب ( ناحیه الاستیک ) :

بیشترین اهمیت را برای تنش در ناحیه تناسب وکرنش دارد .

مدل الاستیک ( مدول یانک ) :

نسبت بین تنش و کرنش در ناحیه الاستیک .

کشیدگی :

کرنش در ناحیه شکستگی که بر حسب درصد بیان شده است .

مدول برجهندگی :

مقدار انرژی ( یا کار ) که در هر واحد حجم در ناحیه الاستیک ذخیره شده است .

مدول چغرمگی :

مقدار انرژی که در هر واحد حجم تا شکست ماده ذخیره شده است که این یک مقیاس برای       شکل پذیری ماده است .

درصد مساحت کاسته شده :

کاهش مساحت در ناحیه شکست را ناحیه گلویی شدن گویند که با مساحت مقطع اولیه مقایسه        می شود این یک مقیاس برای نرمی مواد است .

تنش ( مهندسی ) :

واحد تغییر شکل مواد تحت اثر بار ، تنش به صورت معمول اندازه گیری نمی شود ، تغییر شکل به طور کلی به وسیله extensometer همراه با کرنش اندازه گیری می شود که کرنش مهندسی از تقسیم تغییر شکل اندازه گیری شده بر طول اولیه اندازه گیری می شود .

سختی کرنش :

بخشی منحنی تنش و کرنش است که بین ناحیه الاستیک و تنش نهایی قرار دارد .

تنش مهندسی :

نیرو بخش بر مساحت ، تنش معمولی از تقسیم نیرو بر سطح مقطع واقعی نمونه تعیین می شود .

منحنی تنش و کرنش :

یک نمودار  بر حسب تنش و کرنش که بر حسب بارگذاری تا شکست نمونه

تنش نهایی :

حداکثر تنش مشاهده شده روی نمونه که هنوز نشکسته است .

تنش جاری شدن :

تنش که ماده در آن جاری می شود برای فولاد نرم نقطه ای است که تغییر کوچکی در نیرو تغییر مکان بسیار زیادی در آن دیده می شود برای فولاد و فلزهای رایج با انحراف دو درصدی تنش جاری شدن را می یابند .

مقدار کرنش0.002 به وسیله خطی موازی با ناحیه الاستیک تنش و کرنش قطع می شود . نقطه ی تقاطع این خط با منحنی تنش و کرنش مقدار تنش جاری شدن را می رساند .

هدف :

 آزمایش رفتار فولاد نرم که به وسیله آزمایش کشش ساده تا شکست نمونه

ابزار آلات :

  • ماشین تست جهانی ( utm ) با فک های کششی

  • جک مکانیکی

  • کولیس

  • تقسیم کننده مکانیکی

  • پانچ اندازه گیر طول و چکش

نمونه ها :

فولاد نرم ( اسمی 0.503 اینچ ) طبق standard ASTMA 3.6

روش انجام آزمایش :

1 – قطر نمونه اسمی 0.503 in را یادداشت کنید به وسیله پانچ اندازه گیر و چکش

  • 2 in از نمونه را علامت گذاری کنید و از پانچ اندازه گیر و چکش استفاده کنید .

  • نمونه را در دستگاه UTM وصل کنید و همچنین  extensometer را به آن ضمیمه کنید . به دستور العمل سازنده دستگاه توجه کنید بازه نیروی دستگاه UTM بر اساس بیشترین نیرویی که حدس می زنید بر نمونه وارد شود را وارد کنید .

  • نیرو را به آرامی وارد کنید همزمان مقدار نیرو را در دستگاه UTM و مقدار تغییر شکل را از extranet هنگامی که extensomator بر برد خود نزدیک شد آن را بردارید سپس به مشاهده دراز شدگی نمونه توسط یک تقسیم کننده مکانیکی با مقیاس 05 in تا این که نمونه بشکند. کوشش کنید که نیروی شکست را بخوانید .

  • بعد از شکست دو نیمه را روی هم سوار کنید و طول نهایی را اندازه بگیرید و کوچکترین قطر را مشاهده کنید فیلم Quick Time برای کشش برای فولاد در مقایسه با تست کشش برای فولادها تست کششی را روی پلی اتیلن با درجه پلاستیکی بالا آزمایش کردیم مشاهده کنید فیلم Quick Time  برای کشش برای فولاد.

خواسته ها :

1 – منحنی کامل تنش و کرنش برای یک تست کاملاً درست تا شکست نمونه .

2 - منحنی کامل تنش و کرنش تا نقطه جاری شدن ( با روش انحراف 0.2% )

3 - منحنی کامل تنش و کرنش تا پایان حد تناسب .

4 – تصاویر 1 تا 3 نتایج کلی و ارائه های که از داده های شما نمایان خواهد شد .

5 – مقادیر را جدول بندی کنید و به صورت تمرینی آن را بر روی منحنی تنش و کرنش نصب کنید

حد تناسب ، مدول الاستیکی ، تنش جاری شدن با انحراف 0.02% ، تغییر طول در 2 اینچ طول ، درصد کاهش مساحت ، مدول برجهندگی و مدول چغرمگی ( استفاده کنید از روش انتگرال گیری ذوزنقه ای )

مقایسه کنید مقادیر جدول بندی شده خودتان را به وسیله مقادیر تئوری برای A36 فولاد نرم

عوامل خطاهای آزمایش را گزارش کنید و مقادیر خطای تئوری را بر حسب درصد بیان کنید .

 

تعداد صفحات:105

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت ورد wordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.



:: برچسب‌ها: پایان نامه عمران , پایان نامه کارشناسی عمران , پایان نامه ارشد عمران , مقاله عمران , مقاله کارشناسی عمران , مقاله ارشد عمران , تحقیق عمران , رشته عمران ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

دانلود مقاله عمران آسفالت 157 ص

 

مقدمه

هدف از روسازی : ایجاد یک سطح صاف و هموار که قابلیت تحمل وزن چرخ های وسایل نقلیه را داشته باشد و در طول عمر روسازی در تمام شرایط آب و هوایی پایداری خود را حفط کند .

روسازی راه مجموعه ای از یک سری لایه های طراحی شده با مصالح ها بر روی لایه های تحکیم شده زمین طبیعی می باشد . زمین طبیعی در حالت عادی مقاومت و تراکم کافی را ندارد ، در نتیجه لایه های خاکریز با ضخامت های محدود تعریف شده ، پخش و کوبیده می شوند تا به ارتفاع از پیش تعیین شده بستر روساری برسند .

تا این قسمت زیر سازی راه گفته می شود و به مجموعه لایه های بعدی روسازی راه گویند.

اولین لایه روسازی زیر اساس (Sub base) نامیده می شود . زیر اساس در تمام پروژه ها طراحی و احداث آن اجباری نیست ، در دوحالت از زیر اساس استفاده می کنیم :

1- جاده اصلی باشد

2- زیر سازی راه ضعیف باشد

مصالح زیر اساس ، شن و ماسه ای نسبتا مرغوب هستند و با توجه به محدودیت ضخامت هر لایه ممکن است که در چند لایه این کار انجام شود .

بعد از لایه زیر اساس ، لایه اساس (Base) را خواهیم داشت . اجرای لایه اساس در تمامی پروژه ها الزامیست.

متاسفانه در ایران در بسیاری از پروژه های راهسازی ،زیر اساس که وجودش اجباری نیست ریخته می شود اما اساس که وجودش الزامیست به دلیل پرهزینه بودن حذف می شود.

مصالح اساس باز هم شن و ماسه اما با کیفیت بالاست (کاملا مرغوب) . در اینجا هم با توجه به محدودیت ضخامت هر لایه می تواند لایه اساس در چند لایه اجرا شود .

در مورد لایه اساس با توجه به نزدیک بودن به سطح جاده می توانیم این لایه را با مواد خارجی تثبیت کنیم .

مواد خارجی مثل : سیمان و یا قیر : (اساس تثبیت شده با سیمان یا اساس تثبیت شده با قیر )

اساس های تثبیت شده مقاومت و دوام بیشتری خواهند داشت . اگر هم تثبیت نکنیم و شن و ماسه خالی باشد به آن اساس دانه ای گوییم . در یک روسازی می توانیم هم لایه اساس دانه ای و هم تثبیت شده داشته باشیم.

نهایتا در آخرین لایه ها ، لایه های رویه را خواهیم داشت .

لایه های رویه تابعی از میزان تردد در مسیر هستند و هرچه تردد بیشتر باشد رویه قوی تر و با دوام تر باید طراحی شود . به طور مثال در راه های فرعی درجه 3 (روستایی) میزان تردد بسیار کم و ناچیز می باشد ، در نتیجه می توانیم از رویه شنی استفاده کنیم . در راه های درجه 2 یا منطقه ای با تردد بیشتر می توانیم از آسفالت سرد استفاده کنیم و در صورتی که مسیر پر تردد یا جاده اصلی داشته باشیم می توانیم از رویه های بتنی و یا آسفالت گرم استفاده کنیم.در کشور هایی مانند ایران که تولید قیر زیاد و قیمت کمی هم دارد از آسفالت گرم استفاده می کنیم و شاید قریب به اتفاق تمام پروژه های سطح کشور آسفالتی باشد و بر عکس در کشور هایی که سیمان زیاد تولید می شود و ارزانتر خدمت مصرف کننده است رویه های بتنی توجیه پذیرند . رویه های بتنی مانند دال مسلح عمل می کنند ، در سطح کشور و در سطح شهر مکان هایی نیز می باشد که بتنی ساخته شده اند ( قسمتی از فرودگاه ، قسمتی از ترمینال ، زیر گذر حرم مطهر مشهد قبلا رویه یتنی داشته است و...)

رویه های بتنی از لحاظ اجرا بسیار مشکل تر از رویه های آسفالتی می باشد . تعمیر مشکل تری هم نسبت به آسفالت دارد . ولی از لحاظ استقامت در مقایسه با آسفالت گرم ممکن است استقامت بیشتری داشته باشد .

آسفالت گرم انواع مختلفی دارد . بهترین نوع آن بتن آسفالتی است ، هر آسفالت گرمی بتن آسفالتی نیست که بحث عمده ما نیز برای بتن آسفالتی خواهد بود .

رویه : ( رویه بتنی ، آسفالت گرم ، آسفالت سرد، رویه شنی )

عواملی که در طراحی روسازی تاثیر دارند :

1- خاک بستر روسازی : که بایستی از لحاظ جنس و با نفوذ پذیری مورد بررسی قرار بگیرد.

2- مصالح روسازی : که بایستی از لحاظ مقاومت و دوام بررسی کنیم .

3- میزان تردد که بایستی بر اساس تعداد محورهای پیش بینی شده در طول عمر روسازی ، طراحی شود .

4- عوامل جوی : روسازی بایستی در سرما و گرما و تکرار بارندگی ها و یخبندان ها پایداری خود را حفظ کند .

روسازی هایی که رویه بتنی دارند ، اصطلاحا روسازی های سخت و روسازی هایی که رویه آسفالتی دارند ، اصطلاحا روسازی های انعطاف پذیر نامیده می شوند .

در روسازی های انعطاف پذیر چون فشار ناشی ار چرخ های وسایل نقلیه در سطح کمتری به بستر روسازی فشار وارد می کنند ، در نتیجه شناخت رفتار خاک در بستر روسازی برای این نوع روسازی ها بسیار مهم است .

برای شناخت خاک ، نمونه برداری و گمانه زنی انجام می دهیم .

برداشت ها از محور راه و از کناره های راه پیشنهادی صورت می گیرد .

فاصله نمونه ها بستگی به تنوع خاک دارد ، هرچه تنوع خاک بیشتر باشد ، فاصله نمونه ها کمتر انتخاب می شوند . این فاصله بین 15 تا 150 متر است .

هدف از انجام نمونه برداری :

1- تعیین جنس و مشخصات خاک بستر

2- تعیین محل و جنس خاک مناسب برای بکارگیری در خاکریزهاست.

3- تعیین محل و جنس مصالح مناسب جهت تثبیت خاک هاست.

4- تعیین محل و جنس مصالح مناسب جهت به کارگیری در لایه های روسازی است.

5- مشخص کردن سطح آب های زیر زمینی می باشد . در پروژه های راه سازی عمق آب های زیر زمینی راباید مشخص کنیم ، چراکه اگر سه عامل زیر همزمان با هم اتفاق بیفتد باعث از بین رفتن روسازی می شود :

1- سطح آب های زیر زمینی در عمق کمتر از 3 متر باشد .

2- خاک بستر لایه دار باشد

3- درجه حرارت به زیر صفر برسد.

لایه زیر اساس  تعريف

  زير اساس معمولاً اولين قشر است كه روي بستر آماده شده روسازي راه قرار مي گيرد. اين قشر با مشخصات و ضخامت معين، در تمام عرض بستر روسازي پخش و كوبيده مي شود.

   عملكرد زير اساس در روسازي

  عملكرد زير اساس در روسازي، بطور خلاصه بشرح زير است:

    تعديل فشارهاي وارده

  فشارهاي وارده از قشرهاي بالاي روسازي به وسيله اين قشر تعديل و به بستر راه منتقل مي گردد، به طوريكه تنش هاي ايجاد شده سبب نشست و يا تغيير شكل غيرمجاز بستر نشود. با تغيير ضخامت زيراساس مي توان فشار وارده بر سطح بستر روسازي راه را تنظيم كرد.

    خاصيت تراوايي

قشر زيراساس بايد بتواند آب هاي سطحي و يا آب هاي نفوذي شانه ي راه و يا آب هاي تراوشي را به نهرهاي خارج جسم راه هدايت كند. براي تامين اين ويژگي لازم است دانه بندي مصالح قشر زير اساس با دانه بندي هاي جدول 1 منطبق باشد.

  تقليل ضخامت قشر اساس

  استفاده از مصالح زيراساس موجب تقليل ضخامت روسازي و صرفه جويي در لايه هاي اساس و لايه هاي آسفالتي كه مرغوبتر و گرانتر هستند مي شود.

    كاهش اثر يخبندان

  با افزايش ضخامت زيراساس، كه مصالح آن در برابر يخ بندان حساسيت نداشته باشد، مي توان عمق لايه مقاوم در مقابل يخ بندان را افزايش داد.

 انواع زيراساس

  انواع متداول زيراساس بشرح زير است:

     زيراساس با شن و ماسه رودخانه اي

  زيراساس معمولاً از شن و ماسه بستر رودخانه ها، مسيل هاي قديمي، تپه هاي شن و ماسه اي يا واريزه ها و ساير معادن به دست مي آيد. چنانچه اين مصالح دانه هاي درشت تر از حد مشخصات داشته باشد، بايستي آنها را به وسيله سرندهاي مكانيكي سرند نموده و دانه بندي مناسب براي مصرف در قشر زيراساس را تامين كرد.

زير اساس از سنگ شكسته كوهي يا قلوه­سنگ شكسته

 سنگ­هاي استخراج شده از معادن سنگ و يا قلوه­سنگ­هاي درشت طبيعي مي­تواند در سنگ­شكن شكسته و سپس سرند شده و پس از اختلاط با ساير مصالح، در قشر زير اساس بكار رود.

   زير اساس تثبيت شده

  در محل هايي كه مخلوط شن و ماسه رودخانه اي و يا سنگ شكسته كوهي طبق مشخصات در دسترس نباشد، مي توان با اضافه كردن مواد تثبيت كننده مانند سيمان و آهك و يا قير آن را پايدار كرد. در زمينهايي كه آلوده به مواد مضري هستند كه روي سيمان اثر مخرب مي گذارند و در جاهايي كه احتمال رشد و روييدن گياهان وجود دارد، از زيراساس آهكي، مي توان استفاده كرد. زيراساس آهكي در اين فصل تشريح شده است، در پايدار نمودن پي راه ها، بزرگراه ها، خيابان ها، مسيرهاي راه آهن، پاركينگها و غيره كاربرد دارد.

 مشخصات فني زير اساس

  زير اساس رودخانه اي و سنگي

  مصالح زير اساس از شن و ماسه طبيعي و يا سنگ شكسته بايد داراي مشخصات زير باشد:

  دانه بندي

  دانه بندي مصالح زيراساس با توجه به شرايط محلي بايد با يكي از دانه بنديهاي I تا V مندرج در جدول 3-1 مطابقت داشته باشد.

  ساير مشخصات

  ساير مشخصات مصالح زيراساس بايد با حدود مقادير مندرج در جدول 2 مطابقت داشته باشد.  

  جدول 1 دانه بندي مصالح زير اساس شني و يا سنگي

  نوع دانه بندي

  اندازه الك

  درصد وزني رد شده از هر الك

  I

  II

  III

  IV

  V

  50 ميليمتر ( 2 اينچ )

  5/37 ميليمتر ( 5/1 اينچ )

  25 ميليمتر ( 1 اينچ )

  5/9 ميليمتر ( اينچ )

  75/4 ميليمتر ( شماره 4 )

  2 ميليمتر ( شماره 10 )

  425/0 ميليمتر ( شماره 40 )

  075/0 ميليمتر ( شماره 200 ) [1]

  100

  -

  -

  65-30

  55-25

  40-15

  20-8

  8-2

  100

  100-90

  90-75

  70-40

  60-30

  50-20

  30-10

  12-0

  100

  -

  95-75

  75-40

  60-30

  45-20

  30-15

  12-5

  -

  100

  100-90

  80-55

  60-40

  48-28

  28-14

  12-5

  -

  -

  100

  85-50

  65-35

  50-25

  30-15

  12-5

  رديف

  شرح

  حد مشخصات

  روش هاي آزمايش

  آشتو

  اي اس تي ام

  1

  2

  3

  4

  5

  6

  نشانه خميري

  حد رواني

  ارزش ماسه اي ( پس از كوبيدگي )

  درصد سايش با روش لوس آنجلس

  سي­بي­آر در تراكم 100 درصد آزمايشگاهي

  درصد افت وزني با سولفات سديم در 5 سيكل

  حداكثر 6

  حداكثر 25

  حداقل 30

  حداكثر 50

  حداقل 25

  حداكثر 12

  90 T

  89 T

  176 T

  96 T

  --

  104 T

  4318 D

  4318 D

  2419 D

  131 C

  1883 D [2]

  88 C

زير اساس آهكي

  زيراساس آهكي از اختلاط خاك محل و يا خاك قرضه با آهك و آب، به مقدار معين، حاصل مي شود. افزودن آهك به خاك و يا مصالح بستر روسازي راه به منظور اصلاح خواص فيزيكي و مقاومتي آن انجام مي گردد. اين عمل موجب افزايش قابليت باربري و مقاومت خاك، كاهش حد رواني و نشانه خميري خاك هاي رس دار مي شود. اختلاط آهك سبب تقليل تغيير حجم خاك، افزايش تراكم ذرات خاك رس، افزايش دوم آن در برابر تكرار دوره هاي يخ بندان- ذوب يخ و بالاخره تغيير در طبقه بندي خاك مي گردد. اين تغييرات به علت تركيب دوغاب آهك با رس تشكيل سيليكات و آلومينات كلسيم است كه سبب چسباندن دانه هاي خاك به يكديگر ( واكنش پوزولاني ) مي شود.

  افزايش مقاومت خاك و آهك تدريجي بوده و با توجه به شرايط جوي، مدت زماني به طول مي انجامد و به همين مناسبت استفاده از زيراساس آهكي در مناطق گرم نتيجه مطلوب تري مي دهد. درصد آهك مصرفي بهينه با روش ها و آزمايش هاي زير تعيين مي شود. انتخاب روش بر حسب شرايط با انتخاب مهندسين مشاور پروژه انجام شده كه شرح كامل آن بايد در مشخصات فني – خصوصي قيد شود.

اجراي انواع زيراساس

  اجراي زيراساس با شن و ماسه طبيعي و سنگ شكسته

  پس از انتخاب معدن شن و ماسه، ابتدا دانه بندي مصالح مطابق روش آشتو 27 T تعيين مي گردد. چنانچه دانه هاي درشت تر از حد مشخصات وجود داشته باشد، قبل از حمل با سرند مكانيكي آنها را جدا مي كنند، به طوري كه مصالح سرند شده به طور هم آهنگ باحدود حداكثر و حداقل، در داخل محدوده يكي از دانه بنديهاي تعيين شده در جدول 3-1 قرار گيرد. سپس ساير آزمايش هاي مندرج در جدول 3-2 نيز انجام مي گيرد. چنانچه نتايج در حد مشخصات باشد، مصالح حمل و روي بستر روسازي آماده شده راه ريسه مي شود.

  قبل از ريسه نمودن مصالح، سطح بستر روسازي بايستي براساس شيب هاي طولي و عرضي مندرج در نقشه ها تنظيم شده و ارقام نقاط مختلف آن با ارقام نظير در نقشه ها بايد اختلاف حداكثر 2 ± سانتي متر مطابقت داشته باشد.

  ميزان مصالح ريسه شده روي سطح بستر روسازي متناسب با عرض بستر و ضخامت و ميزان تراكم قشر زيراساس در هر مورد محاسبه خواهد شد. مصالح ريسه شده روي بستر روسازي راه كه داراي مشخصات لازم باشد، با توجه به كم شدن حجم در اثر تراكم، به ضخامتي حدود 25 تا 30 درصد بيش از ضخامت تئوريك تعيين شده در مشخصات پخش مي گردد. سپس با تانكرهاي آب پاش روي مصالح پخش شده آب پاشي مي شود. مقدار آب پاشي بايد متناسب با رطوبت بهينه براي كوبيدن مصالح باشد كه طبق روش آشتو 180 T – طريقه D تعيين مي شود. حداكثر ضخامت كوبيده شده زيراساس 20 سانتيمتر مي باشد. در صورتيكه ضخامت كل زيراساس از 20 سانتيمتر تجاوز نمايد، مصالح در 2 و يا چند لايه پخش مي شود.

كوبيدن قشر زيراساس

  كوبيدن قشر زيراساس از طرفين محور راه با استفاده از غلتكهاي چرخ فولادي استاتيك و يا غلتكهاي چرخ لاستيكي به وزن حدود 12 تن شروع مي شود، ضمن آنكه جهت تسهيل كوبيدگي، مي توان از غلتكهاي لرزشي ( ويبره ) و يا غلتكهاي كششي – لرزشي نيز استفاده كرد. وزن غلتك بايد طوري باشد كه سنگدانه ها زير چرخ غلتك شكسته نشود. عمليات غلتك زني و كوبيدن قشر زيراساس در قوس هايي كه داراي شيب يك طرفه ( بربلندي ) مي باشد، از داخل قوس شروع شده و به طرف خارج قوس ادامه مي يابد.

  قبل از اتمام كوبيدگي، سطح زيراساس مجدداً ترازيابي شده و ارقام نقاط با ارقام نقاط نظير در نقشه هاي نيمرخ طولي و نيمرخ هاي عرضي مطابقت داده مي شود. چنانچه اختلاف نهايي حداكثر 2 سانتيمتر باشد كوبيدگي ادامه مي يابد، در غير اينصورت مصالح اضافي تراشيده شده و در نقاطي كه مصالح كم مي باشد پخش مي شود. نهايتاً كسري مصالح به آن اضافه و با آن مخلوط شده و كوبيدگي تا حصول نتيجه ادامه مي يابد.

  تراكم نسبي لايه زيراساس، با آزمايش آشتو 191 T ، بايد برابر صددرصد وزن مخصوص خشك مصالحي باشد كه در آزمايشگاه با روش آشتو اصلاح شده ( آشتو 180 T - طريقه D ) بدست مي آيد.

  [1] - براي كاهش حساسيت مصالح زيراساس در مقابل يخبندان، مي توان به تشخيص دستگاه نظارت، درصد مواد ردشده از الك 200 را كاهش داد و براي اطمينان بيشتر لازم است درصد مواد ريزتر از 20 ميكرون نيز از %3 تجاوز نكند ضمناً مقدار وزني مواد ردشده از الك 200 نبايد از مقدار وزني رد شده از الك 40 بيشتر باشد.

  [2] - با تراكم به روش 1557 ASTM D ، و رعايت بند 2-4 از فصل دوم براي تعيين سي­بي­آر در رطوبت بهينه يا اشباع

 لايه اساس  تعريف

  قشر اساس دومين قشر از روسازي راه است كه با مشخصات و ضخامت معين روي قشر زيراساس و در تمام عرض آن اجرا مي شود.

 عملكرد اساس

 عملكرد اساس در روسازي عملكرد قشر اساس در روسازي بشرح زير مي باشد:

   تحمل بارهاي وارده

  بارهاي وارده از قشرهاي بالاتر روسازي به وسيله اين قشر تعديل و به قشر زيراساس وارد مي گردد به طوريكه تنش مجاز وارده، سبب نشست و يا تغيير شكل غيرمجاز آن نشود.

  خاصيت تراوايي

  قشر اساس كه مشخصات فني معين تهيه و پخش مي شود داراي خاصيت تراوايي بيشتري نسبت به قشر زيراساس مي باشد.

 انواع اساس

  انواع اساس در روسازي بشرح زير مي باشد:

    اساس شن و ماسه اي شكسته

  شن و ماسه حاصل از رودخانه ها را مشروط بر آن كه داراي مشخصات فني لازم باشد، مي توان از سنگ شكن عبور داد و با دانه بندي لازم در قشر اساس بكار برد.

  اساس سنگ كوهي شكسته و يا قلوه سنگ شكسته

  سنگهاي استخراج شده از معادن سنگ و يا قلوه سنگ هاي درشت رودخانه اي در سنگ شكن ها، شكسته و سپس سرند مي شود و براساس مشخصات تعيين شده در قشر اساس بكار مي رود.

  اساس ماكادامي

  اساس ماكادامي از سنگ كوهي و يا سنگ هاي رودخانه اي شكسته تشكيل مي شود. مصالح دانه درشت براساس مشخصات پخش و سپس مصالح ريزدانه برروي آن پخش شده و به روش خشك و يا مرطوب كوبيده مي شود.

 اساس قيري

  مشخصات كامل اساس قيري در فصل نهم شرح داده شده است.

مشخصات فني اساس

  كليات اساس با مصالح شن و ماسه شكسته شده و يا مصالح سنگ كوهي و يا قلوه سنگ شكسته شده بايد داراي مشخصات فني بشرح زير باشد:

  دانه بندي

 دانه بندي مصالح اساس، با توجه به شرايط محلي، بايد با يكي از دانه بندي هاي مندرج در جدول 1 مطابقت داشته باشد. و در صورت امكان، شيب منحني دانه بندي مصالح، متناسب با شيب منحني مياني دانه بندي انتخابي بوده و به صورت پيوسته باشد.  

  جدول 1 دانه بندي هاي مصالح اساس

  نوع دانه بندي

  شماره الك

  درصد وزني رد شده از هر الك

  I

  II

  III

  IV

  V

  50 م م ( 2 اينچ )

  5/37 م م ( اينچ )

  25 م م ( 1 اينچ )

  19 م م ( اينچ )

  5/9 م م ( اينچ )

  75/4 م م ( شماره 4 )

  2 م م ( شماره 10 )

  6/0 م م ( شماره 30 )

  425/0 م م ( شماره 40 )

  075/0 م م ( شماره 200 )

  100

  100-95

  ­-

  92-70

  70-50

  55-35

  -

  25-12

  -

  8-0

  100

  -

  -

  -

  65-30

  55-25

  40-15

  -

  20- 8

  8-2

  100

  -

  95-75

  -

  75-40

  60-30

  45-20

  -

  30- 15

  8-2

  -

  100

  100-70

  90-60

  75-45

  60-30

  50-20

  -

  30- 10

  8-2

  -

  -

  100

  -

  85-50

  65-35

  50-25

  -

  30- 15

  8-2

  (1) براي كاهش حساسيت مصالح اساس در مقابل يخبندان، مي توان به تشخيص دستگاه نظارت، درصد مواد ردشده از الك 200 را تقليل داد و براي اطمينان بيشتر لازم است درصد مواد ريزتر از 20 ميكرون نيز از 3% تجاوز نكند ضمناً مقدار وزني مواد رد شده از الك 200 نبايد از دو سوم مقدار وزني ردشده از الك 40 بيشتر باشد.

  ساير مشخصات

  مصالح مورد استفاده براي قشر اساس بايد مقاوم و بادوام بوده و مشخصات مندرج در جدول 4-2 را داشته باشد.

  جدول 2 مشخصات مصالح اساس

  رديف

  شرح

  حد مشخصات

  روش هاي آزمايش

  آشتو / بي اس

  اي اس تي ام

  1

  2

  3

  4

  5

  6

  7

 

  8

  نشانه خميري

  حد رواني

  ارزش ماسه­اي پس از كوبيدگي

  درصد سايش با روش لوس­آنجلس

  درصد افت وزني با سولفات سديم

  سي بي آر – درصد

  درصد شكستگي در دو جبهه – مانده روي الك 5/9 ميليمتر

  درصد ضريب تورق مصالح

  حداكثر 4

  حداكثر 25

  حداقل 40

  حداكثر 45

  حداكثر 12

  حداقل 80

 

  حداقل 75

  حداكثر 35

  90 T

  89 T

  176 T

  96 T

  104 T

  --

 

  -

  1. B.S

  4318 D

  4318 D

  2419 D

  535 C 131 C

  88 C

  1883 D

 

  2158 D

 

  (1) با تراكم به روش 1557 ASTM D ، و رعايت بند 2-4 از فصل دوم براي تعيين سي بي آر در رطوبت بهينه يا اشباع

مصالح اساس ماكادامي

  مصالح مصرفي براي اساس ماكادامي از سنگدانه هاي درشت و ريز بشرح زير تشكيل مي شود:

    مصالح درشت دانه

  از شكستن سنگ كوهي يا قلوه سنگ هاي درشت رودخانه اي تهيه مي شود. سنگ ها بايد كاملاً سخت، محكم، با دوام و عاري از لاي، رس و يا مواد مضر و زايد بوده و با مشخصات زير مطابقت داشته باشد.

  الف) دانه بندي با روش آشتو 27- T تعيين مي شود و بايد با يكي از رديف هاي جدول 4-3 مطابقت داشته باشد.

  جدول 3 دانه بندي مصالح درشت دانه

  اندازه الك

  درصد وزني ردشده از الك ( آشتو 92- M )

  دانه بندي 1

  دانه بندي 2

  75 ميليمتر ( 3 اينچ )

  63 ميليمتر ( اينچ )

  50 ميليمتر ( 2 اينچ )

  38 ميليمتر ( اينچ )

  25 ميليمتر ( 1 اينچ )

  19 ميليمتر ( اينچ )

  5/12 ميليمتر ( اينچ )

  100

  100-90

  70-35

  15-0

  -

  5-0

  -

  -

  100

  100-90

  70-35

  15-0

  -

  5-0

  ب) سايش مصالح درشت­دانه با روش لوس­آنجلس و درصد افت وزني با سولفات سديم تعيين مي­شود ( طبق مشخصات جدول 4-2  (

  پ) دانه­هاي سست، سبك وزن، تجزيه شده، شكننده، پولكي و سوزني موجود در مصالح درشت­دانه نبايد مجموعاً از 8 درصد تجاوز كند ( دانه­هاي پولكي و سوزني به روش 812. B.S تعيين مي­شود(

  ت) چنانچه مصالح درشت دانه از شكستن سنگ هاي رودخانه اي تهيه مي شود لازم است حداقل %75 وزني مصالح مانده روي الك 75/4 ميليمتر ( الك شماره 4 ) در دو جبهه يا بيشتر شكسته شده باشد ( غير از شكستگي طبيعي (

  ث) مصالح درشت دانه، در مرحله نهايي، با سنگ شكن هاي چكشي يا مخروطي شكسته مي شود. كاربرد مصالح كه فقط توسط سنگ شكن هاي فكي شكسته مي شود مجاز نيست.

  مصالح ريز دانه

  دانه بندي مصالح ريزدانه، كه براي پر كردن فضاي خالي قشر اساس ماكادامي بعد از پخش و كوبيدن مصرف مي شود، شامل ماسه شسته يا ماسه شكسته و يا مخلوطي از آنها، بايد با دانه بندي جدول 4-4 و مشخصات زير مطابقت داشته باشد.

  الف- حد رواني، به روش آشتو 89- T : حداكثر %30

  ب- دامنه خميري، به روش آشتو 90- T : حداكثر %6

  پ- ارزش ماسه اي، به روش آشتو 176- T : حداقل %30

 

تعداد صفحات:157

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت ورد wordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.



:: برچسب‌ها: پایان نامه عمران , پایان نامه کارشناسی عمران , پایان نامه ارشد عمران , مقاله عمران , مقاله کارشناسی عمران , مقاله ارشد عمران , تحقیق عمران , رشته عمران ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

دانلود مقاله عمران احداث تونل مترو و برخورد با مشكلات سفره آبهاي زيزميني در آب رفتهای جنوب دشت تهران112ص

 

 

مقــــدمــــه

 به دلايل تاريخي شناخته شده اكثر شهرهاي بزرگ از جمله تهران بر روي زمينهاي نرم بنا شده اند. پيشرفت زمان و رشد فزاينده جمعيت اين شهرها نيز لزوم احداث فضاهاي زيرزميني جهت تاسيسات و ارتباطات شهري را امري اجتناب ناپذير شمرده است. لذا مهندسين طراح بايد با توجه به وضعيت زمين شناسي مهندسي منطقه ، سازه هاي سطحي ، حجم ترافيك ، سطح قيمتها ، كيفيت و كميت نيروي انساني ، زمان مجاز كار و … روش منطبق با شرايط مزبور انتخاب و يا احتمالا“ ابداع نمايند.

اجراي طرح مترو در شهر بزرگي مانند تهران آسان نبوده بخصوص كه موانع اجرائي زيادي وجود دارد.

گرچه در سطح شهر تهران موانع طبيعي مانند رودخانه وجود ندارد كه آن نيز بر مشكلات موجود بيفزايد ، ولي وجود تعداد زيادي قنوات دائر و باير ، چاههاي دفع فاضلاب و بالا آمدن سطح آبهاي زيرزميني از جنوب تا مركز شهر تهران ، كار اجرائي طرح را پيچيده تر كرده است.

در اين بخش خلاصه اي از فعاليت هاي مطالعاتي ، طراحي ، اجرائي در مورد بررسي و دفع آب از سازه هاي متروي تهران ميباشد كه در فاصله زماني سالهاي 1372 تا 1376 انجام شده است. گرچه اين مطالعات ميبايستي در ابتداي كاريعني همزمان با بررسيها و مطالعات اوليه صورت ميگرفت وليكن بدلايلي اين امر ممكن نگرديده و اكنون بايد هزينه ها و مشكلات ناشي از تاخير بيست و چند ساله را تحمل نمود.

بطور كلي راه حل هاي جلوگيري از نفوذ آب به داخل سازه ها در دو بخش كلي انجام شده :

  • تخليه آب بمنظور آماده سازي محل جهت احداث ساختمانهاي پيش بيني شده.

  • جلوگيري از نفوذ آب به داخل سازه هاي ساخته شده و آماده نمودن تاسيسات جهت بهره برداري مطابق با آئين نامه هاي موجود.

فصل دوم : شناخت وضعيت زمين شناسي و آبهاي زيرزميني در دشتهاي جنوب تهران

بخش اول :كلياتي در مورد وضعيت زمين شناسي مهندسي دشت هاي جنوب تهران :

 

 

 


    منطقه تهران در پهنه اي بين دو وادي كوه و كوير ( دامنه جنوبي البرز و دشتهاي شهريار و ورامين ) واقع شده و حد طبيعي فضاي آن از دو طرف ديگر بوسيله دو رودخانه جاجرود و كرج مشخص مي شود. اين در رودخانه در نزديكي ورامين به يكديگر ملحق شده و به سوي درياچه فصلي واقع در كوير نمك جاري شوند.

شكل 1 فضاي جغرافيايي تهران

 

 

 

 


در يك مقطع شمالي و جنوبي از پهنه تهران ، پنج بخش مشاهده مي شود ( شكل 2 ) :

  • دامنه كوهستان شميرانات با شيب 10 تا 15 درصد

  • از تجريش تا تپه هاي عباس آباد با شيب 3 تا 5 درصد

  • از عباس آباد تا خيابان انقلاب

  • از انقلاب تا نزديكي ري با شيب 2 درصد

  • از ري تا ورامين با شيب بسيار ملايم 1 درصد كه تا كناره كوير ادامه مي يابد.

در يك نگرش كلي ، وضعيت رسوبات آبرفتي تهران از جنوب به سمت شمال به صورت زير است :

قسمت اعظم جنوب تهران را رسوبات ريز دانه رس و سيلت تشكيل داده ( ML – CL ) كه در اعماق مختلف داراي لايه هايي از شن و ماسه با ضخامتهاي متفاوت مي باشند. البته در قسمتهاي جنوبي تر گهگاه به رس با پلاستيسيته بالا ( CH ) نيز برخورد شده است عمده اين خاكها از نوع پيش تحكيم يافته مي باشند . در اين  خاكها مواد گچي و آهكي به صورت پراكنده ديده شده است . اين امر موجب مشكل بودن حفاري دستي گرديده بطوريكه در حوالي بهشت زهرا گاها“ از قلم و چكش جهت كندن استفاده مي شود.

از جنوب به سمت شمال بر ميزان درشت دانه ها افزوده شده به نحوي كه درحوالي قورخانه ، عمده خاك از شن ريز و ماسه به همراه مقدار كمي سيلت و رس تشكيل شده و در مناطق شمالي تر ، قلوه سنگ و شن درشت نيز در بين روسوبات يافت مي شود
بطور كلي خاكهاي نواحي مركزي و شمالي تهران عمدتا“ شن و ريگ همراه با مقداري مواد ريز دانه و آهكي بوده كه همين امر موجب مقاومت بالاي آن شده است اين مقدار ريز دانه باعث نامگذاري هاي مختلفي براي اين خاكها در طبقه بندي خاك ( GW – GC – GP ) گرديده است. در شكل 3 برش عرضي ، شمالي – جنوبي از شهر تهران ملاحظه مي شود.

شكل 3 برش عرضي ، شمالي جنوبي شهر تهران

بخش دوم : وضعيت آبهاي زيرزميني در دشتهاي جنوب  تهران :

- جريان آب بداخل تونل

بطور كلي مساله آب زيرزميني در احداث تونل در مناطق شمالي و مركزي تهران وجود نداشته مگر آنكه در شمال به چينه هاي با تراوايي كم و در مركز به قناتهاي فعال برخورد شود كه آنهم بطور موضعي بوده و باعايق نمودن آن بخش از تونل و يا منحرف ساختن قنات رفع خواهد شد.

اما در جنوب تهران بعلت سيلتي و رسي بودن خاكها و وجود خاكهاي دستي احتمالي در مسير تونل و با توجه به بالا بودن سطح آب ، ضروري است كه سطح آب زيرزميني پايين انداخته شود كه اين امر در حال حاضر توسط سازمان آب تهران با بكارگيري چندين چاه پمپاژ بطور شبانه روزي در مسير چهار راه گلوبندك تا خيابان شوش انجام مي گيرد. البته سازمان آب تهران در نظر دارد تا با احداث حدود 40 كيلومتر كانال و سيفون ، آب اين منطقه را بطرف جنوبغربي ( حوالي پشت فرودگاه مهر آباد ) هدايت و مشكل اين منطقه را بطور اصولي حل نمايد. بدين ترتيب زمينهاي جنوبغربي تهران نيز از خطر خشك شدن رهايي خواهند يافت.

يكي از اساسي ترين كارهائي كه مي بايست قبل از شروع عمليات اجرائي متروي تهران انجام ميشد مطالعات هيدرولوژي و ژئوهيدرولوژي تهران بود كه متاسفانه مشاور اوليه متروي تهران در اين مورد نه تنها اقدامي ننموده است بلكه بعلت عدم آشنائي به تكنيك هاي قديمي تامين و انتقال آب در تهران دچار اشتباهي نيز شده است و وجود بيش از دويست و هفتاد رشته قنات در محدوده شهري تهران را ناديده گرفته و در مورد بالا آمدن سطح آب زيرزميني در تهران تدبيري اتخاذ ننموده است و اكنون با بيست و چندسال تاخير ، مطالعات ، بررسي و طراحي همزان با عمليات اجرائي با هزينه اي چندين برابر انجام مي شود.

نفوذ آب به سازه هاي متروي تهران عمدتا“ از منابع به شرح زير ميباشد :

1- نزولات جوي و آبهاي سطحي :

در قسمت شمال خط يك حد فاصل ايستگاههاي R – N با توجه به اينكه بافت زمين از نوع دج و سنگ جوش بوده و كاملا“ نفوذ ناپذير ميباشد و همچنين به علت اينكه عمليات حفاري تونل و ايستگاهها در اين قسمت به صورت ترانشه باز انجام شده است و روي تونل ها و ساختمان ايستگاهها بعد از اتمام عمليات ايزوله كامل نشده خاك ريزي گرديده است كه درزمان بارندگي و يا وجود آب هاي سطحي، آبياري فضاي سبز و … آب در زميـن نفـوذ نمـوده و بر روي سازه ها ، پشت سازه ها انباشته شده و از محل درزها يا جاي سوراخ بولت هاي قالب هاي بتن ريزي به داخل نفوذ مي نمايد.

اين مشكل به صورت حاد در ايستگاههاي  (1) N ، (1‌)O ، (1)‍P  ، (1) Q  و تونلهاي حدفاصل به صورت وضوح وجود داشته و دارد.

2-آبهاي زيرزميني :

آبهاي زيرزميني به صورت عمده در دو محدوده ، سازه هاي متروي تهران را تهديد مي نمايد.

 

 

 


1-2- آبهاي زيرزميني از سفره اصلي تهران در مركز شهر حدفاصل خيابان شوش تا محور خيابان جمهوري اسلامي ، در چهل سال گذشته در محدوده فوق الذكر 20 الي 30 متر بالا آمده است. و بالاتر از سطح راديه خط يك و قسمتهاي از خط دو قرار گرفته است .اين حالت در خط يك متر و در حال حاضر از ايستگاه F  تا I و تونلهاي حدفاصل آنها وجود دارد و با توجه به روند بالا آمدن سطح آب زير زميني انتظار مي رود در سالهاي آينده تا ايستگاه J  پيشرفت نمايد.

شكل 4- مقطع شماتيك از تونل حد فاصل(1)  Q (1) P

2-2- لايه هاي آبدار در زمين هاي دج شمال شهر

در تپه هاي عباس آباد كه سطح آبهاي زيرزميني در عمق بيشتري قرار دارد بافت زمين از نوع دج و نفوذ ناپذير مي باشد. ليكن لايـه هـاي نفـوذ پـذيري وجود داشته و حركت آب در اين لايه ها و برخورد آن به سازه هاي مترو ايجاد خطر مينمايد.ايـن حالـت در ايستگاه R ، تـونـل شمـالي آن و تا ايستگاه Q مشاهده مي شود.

3- قنوات و كانالهاي جمع آوري آبهاي سطحي :

در محدوده 20 گانه تهران بيش از 270 رشته قنات وجود دارد كه اكثر آنها بصورت متروكه در آمده است و معضلاتي براي متروي تهران بوجود آمده است . متاسفانه مشاور اوليه متروي تهران شناختي از قنوات نداشته و وجود قنوات را كه بيش از 700 كيلومتر در زيرزمين تهران ، گالري و مجاري دارند ناديده گرفته است و حتي تعدادي ايستگاهها را در محل تلاقي قنات پيش بيني نموده است مانند ايستگاه J كه در محل برخورد قنات ناصري ( شاه سابق ) با خط دو احداث شده است.

كانالهاي زيرزميني جمع آوري آبهاي سطحي در تهران نيز مشكلاتي براي متروي تهران به وجود آورده است. در بعضي از محلها اين كانالها برخورد مستقيم با سازه هاي مترو داشته ( مانند كانال اصلي جمع آوري آبهاي سطحي خيابان جمهوري در ميدان بهارستان با خط دو مترو تداخل نموده است ) و يا در بعضي از محل ها به موازات تونل مترو احداث شده است مانند كانال جمع آوري آبهاي سطحي در خيابان مفتح كه به موازات تونل خط يك ساخته شده است. اين كانال در حد فاصل ميدان هفت تير تا ميدان استقلال به موازات تونل خط يك و در سطحي بالاتر قرار گرفته است.

كانالهاي جمع آوري آبهاي سطحي شهرداري تهران حامل فاضلابهاي سطحي و زباله و … ميباشد كه اكثرا“ در مواقع سيلاني قادر به تخليه كامل نبوده و مسدود ميگردد و به شكل تحت فشار در مي آيد و با توجه به اينكه در قسمتي از اين مسير ، تونلها با ماشين حفاري احداث شده و سگمنت هاي پيش ساخته در آن قرار گرفته و عايق كاري نشده است نشت آب در طول خط در چندين محل وجود دارد. اگرچه در چندين محل ، اين كانال ( به علت برخورد با ايستگاهها ) تغيير مسير داده شده است ( شمال ايستگاه L – ايستگاه J K – ايستگاه J )اين مشكل همچنان وجود داشته و تونل ها و ايستگاههاي مترو را تهديد مي نمايد.

4- نشت آب از شبكه لوله كشي آب تهران

به علت فرسودگي شبكه آب تهران و تلف آب بيش از 40% در آن ، كه در قسمتهاي مركزي شهر به علت قدمت آن به بيش از 50% پيش بيني ميگردد. شكستگي جزئي لوله هاي آب در محدوده مركزي شهر به علت نفوذ پذيري بودن خاك اين مناطق از سطح خيابانها مرئي نبوده و مستقيما“ به سطوح پائين تر نفوذ مي نمايد و با توجه به اينكه لوله هاي شبكه آب نسبت به سازه هاي مترو در سطح بالاتري قرار گرفته است نشت آب در محل هاي متعدد مشاهده مي شود و در بعضي مواردشكستگي لوله هاي اصلي ، تونل ها و ايستگاهها را پر از آب مي نمايد.( مانند شكستگي لوله 500 ميلي متري شبكه آب تهران در ايستگاه J  و يا لوله 700 ميلي متري در ايستگاه نواب و لوله 600 ميليمتري در ايستگاه L ).

 

تعداد صفحات:112

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت ورد wordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.



:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

دانلود مقاله روش تحقیق بررسي ارتباط بين نيمرخ رواني و عود بيماري اعتياد

 

مقدمه:

امروزه پديده وابستگي دارويي يكي از معضلات بزرگ جوامع بشري است كه توجه روانپزشكان، جامعه شناسان و حقوقدانان، روانشانسان و علماي تعليم و تربيت را به خود اختصاص داده است اين موضوع نشان مي دهد كه پديده اعتياد يا سوء مصرف مواد داراي ابعاد چندگانه است كه در بروز شيوع آن دخيلنه، ناجراين در مبارزه با اعتياد چنانچه يكي از عوامل مد نظر قرار گيرد و از ساير عوامل چشم پوشي شود فرض بر آنكه آن عامل تأثير مثبتي نيز در جلوگيري از اعتياد داشته باشد. عوامل ديگر تأثير عامل مورد نظر را كاهش خواهند داد.

يكي از عوامل مؤثر در ايجاد و تداوم اعتياد عامل فردي مي باشد كه نظر بسياري از محققان را جلب كرده است و بر اين اساس تحقيقي كه وايلتت [1] در سال 1962 انجام داد بر عامل فردي و ويژگيهاي شخصي معطوف بود كه نشان داد افراد ستاد در مقايسه با غير معتاد نيمرخ رواني غير عادي تري دارند. از طرفي جير[2] در سال 1990 به اين نتيجه رسيد كه افرادي كه اختلال روانپزشكي دارند 7/2 مرتبه بيشتر از افراد فاقد اختلال سوء مصرف مواد را نشان مي دهند.

ويكلرراسور[3] نيز در سال 1953 يكي از قواعد كلي اعتياد را از نظر رواني بيان كرد ذكه اعتياد مي تواند با مشكلات شخصيتي فرد همبستگي داشته باشد.

(فرجاد 13740).

با توجه به اينكه يكي از عوامل مؤثر در وابستگي دارويي مي تواند عوامل فردي و ويژگي هاي شخصيتي داشته باشد آنچه در اين زمينه مورد توجه است اين است كه آيا اين عامل مي تواند ارتباطي با بازگشت مجدد معتادين درمان شده داشته باشد.

بنابراين در اين پژوهش با اين مسأله روبه رو هستيم كه آيا نيمرخ رواني افراد با مصرف مجدد بعد از سم زدايي رابطه دارد؟ آيا نيمرخ با دخالت مصرف مواد بعد از سم زدايي رابطه دارد؟ آيا نيمرخ رواني معتادين بعد از سم آيا در گروهي كه بعد از سم زدايي مصرف مجدد داشتند با گروهي كه مصرف نكردند تفاوت دارد؟ تا بر حسب رابطه بتوانيم اين عامل را در درمان پيشگيري مورد توجه قرار بدهيم.

بيان مسأله:

وابستگي رواني عبارت است از يك حالت خاص كه به وسيله دلع و احساس اجبار شديد در ادامه مصرف يك دارد و يا ماده مخدر شخص مي گردد و اين احساس دلع معمولاً به خاطر استفاده از لذت و اثرات دلخواه آن است بنابراين وابستگي رواني علاوه بر نوع ماده مصرفي به حالات روحي و رواني فرد مورد نظر هم مربوط است.

يكي از مشخصات برجسته وابستگي رواني etracoing(Craving) (اشتياق) است كه عبارت اسدا از يك تمايل بسيار شديد و غير عادي نسبت به مصرف ماده مخدر كه تقريباً به ندرت مي توان چيز ديگري را جايگزين آن نمود در بالاترين و شديدترين درجه اشتياق مسكن است فرد هر اقدامي را به منظور تأمين و تهيه مواد انجام دهد كه اين قسمت به عنوان رفتار كليشه اي و قالبي معتادان شناخته مي شود.

تحقيقات نشان مي دهد كه بسياري از عوامل در علت شناسي و تداوم اعتياد دخالت دارند كه يكي از عوامل مي تواند جنبه هاي روانپزشكي اعتياد باشد بيشتر شواهد روانپزشكس مبين اين حقيقت است كه اعتياد به مواد مخدر به ويژه هرويين مي تواند ناشي از اختلالات عمده و شديد رواني و يا شخصيتي باشد تحقيق وايلتت[4] در سال 1962 همين نظريه را تأئيد كرد كه نيم رخ رواني معتادها متفاوتي تر و غير عادي تر از افراد سالم است.

تحقيق جير[5]  نيز در سال 1990 نشان داد كه افراد مبتلا به بيماريهاي رواني مشكلات مربوط به داروها را بروز بدهند.

بنابراين در اين تحقيق با مسائل زير روبه رو هستيم:

  • ‎آيا نيمرخ رواني افراد بر اساس مقياسهاي M.P.I در گروهي كه بعد از سم زدايي بازگشت مجدد را داشتند با گروهي كه بازگشت نداشتند متقارن است؟

  • آيا مارن و نيم رخ رواني افراد و مصرف مجدد رابطه وجود دارد؟

  • آيا ميان نيم رخ رواني و فعاليت بازگشت به مصرف مواد رابطه وجود دارد؟

  • در صورت وجود رابطه آيا مي توان با استفاده از نيم رخ رواني بازگشت مجدد افراد را پيش بيني نمود؟

5- فايده و اهميت پژوهش:

سوء مصرف وابستگي به مواد مخدر با دوره هاي بهبود و عود آن شخص مي گردد و در يك بررسي كلاسيك توسط هانت[6]، بارنت[7] و برانج[8] در (1971) نشان داده شد كه هروئين، نيكوتين و اسك با درجات دو الگوهاي مهمي مشابهي از عود همراه بودند اين پژوهشگران نشان دادند كه اعتياد  افراد درمان شده در مدت 12 ماه بازگشت نمود. آنها اشاره كردند كه اين يافته ها انعكاس فرايندهاي معمولي است كه زير بناي اعتياد را تشكيل مي دهند.

در مطالعه اي كه توسط Greard hornestshg انجام شد 32 تن مورد تست و مطالعه قرار گرفتند اين مطالعه بيشتر روي تجارب ستادان در مورد مصرف مواد مخدر (تاريخچه اي) از وضعيت جسمي و رواني و شخصيتي آنان را در بر مي گرفت. نتايج نشان داد كه اعتياد تا اندازه زيادي مربوط به ساختمان شخصيتي و تأثير متقابل مناسبات گذشته و حال فرد و خانواده در گروه همگن است نتايج به شرح زير گزارش شد:

گروه معتاد شامل 2 نفر اسكيز فرني بارز، 8  نفر اسكيزفرني وزي، 12 نفر اختلال گروه كنترل شامل 1 نفر اسكيزوفرني با 4 نفر اسكيزوفرني وزي اختلال نورونيك 6 نفر شخصيت سالم 10 نفر بودند. نتايج به دست آمده نشان مي دهد كه در گروه معتاد در مقايسه با گروه كنترل اختلال شخصيتي بيشتر است. (فرجاد محمد حسين 1378).

اين موضوع مي تواند در درمان اعتياد حائز اهميت باشد. زيرا آسيب پذيري افراد معتاد در برابر مشكلات زندگي و ساختمان شخصيتي افراد معتاد مي تواند تأثيري در تداوم مصرف مواد بعد از سم زدايي داشته باشد بنابراين در اين پژوهش بر آن شديم كه ابتدا نيم رخهاي رواني را مورد مقايسه متفاوت بودن نيمرخهاي گروهي كه بعد از سم زدايي مجدداً مصرف داشتند با گروهي كه مصرف مجدد نداشتند، آيا در صورت وجود رابطه با نمونه هاي مذكور مي توان افراد داراي ريسك بالا براي نمود را مشخص نمود و اقدامات لازم را در پروسه 9هاي درماني مد نظر قرار داد و پژوهشي را با آزمودني هاي ايراني در سطح كشور انجام داد و در صورت تأئيد فرضيه ها ضمناً مي توان در مورد معتادان تمركز اصلي از درمانهاي رفتاري جسمي را به سوي درمان شخصيت و انواع  اختلالات آن بازگرداند و در مانگري را به انتخاب نوع درمان حساس نمود و موجب شد تا آنها نوع درمان را بر حسب به دست آوردن نيم رخ شخصي انجام دهند و ظرافت و حساسيت تفكيكي خاص را در مورد هر نيم رخ شخصيتي مد نظر قرار بدهند.

فرضيه هاي پژوهش:

  • مقياسهاي دوايي آزمودني ها در گروهي كه بعد از سم زدايي مصرف مجدد نداشتند با گروهي كه مصرف مجدد داشتند تقارن معني دار دارند.

  • بين دو گروه در خصوصيت خودبيمار انگاري تقارن معني دار وجود دارد.

  • بين دو گروه در خصوصيت افسردگي تقارن معني دار وجود دارد.

  • بين دو گروه ما در خصوصيت هستيري تقارن معني دار وجود دارد.

  • بين دو گروه در خصوصيت جامعه رنجوري تفاوت معني دار وجود دارد.

  • بين دو گروه در خصوصيت پارانوئيد تفاوت معني دار وجود دارد.

  • بين دو گروه در خصوصيات ضعف رواني، اسكيزوخرني، هيبوماني تفاوت معني داري وجود دارد.

  • بين نيم رخ رواني و مصرف مجدد بعد از سم زدايي رابطه وجود دارد.

  • بين نيم رخ رواني و دفعات مصرف مجدد بعد از سم زدايي رابطه وجود دارد.

تعريف اصطلاحات:

تعريف نيم رخ رواني:

نيمرخ (Profile ).

  • نمايش نمودارهاي يك رشته غراق

Profile analysis - :

  طرح نيم رخ رواني يك شخص يا معرفي كلي صفات شخصيتي و ويژگي ها نسبت به يك رشته هنجارهاي خاص براي كل جمعيت. تحليل همگن است به صورت نمايش نموداري يا شكل نيم رخ استعاره اي كل به معني مرور مشخصات يا صفات شخص به طور مختصر انجام گيرد. (ديوار افكاري 1376).

در اين پژوهش نيم رخ رواني با استفاده از پرسشنامه شخصيتي نيمه سوء تا M.P.I M. (فرم كوتاه) با توجه به كدهاي بر افراشته و مصاحبه باليني     گذاري شده است.

1-تعريف اعتياد: (Dependency) Addiction

(Dependence) وابستگي عبارت است از مصرف مرتب مواد به طوري كه فرد مصرف كننده براي انجام عملكرد معمول نياز به آن داشته باشد و عدم مصرف آن باعث پيدايش علائم خاص مي شود كه در اثر اختلال در عملكرد ارگانهاي مختلف بدن بوده و به آن علائم قطع مواد (Withdrawal  syndrom) مي گويند. طبق تعريف DMSIV وابستگي يك ويژگي هم دارد و آن مقاومت بدن يا Tolerance است يعني نياز به ماده بيشتر براي حصول مسموميت يا كاهش تأثير همان مقدار با ادامه مصرف.

در اين پژوهش معتاد فردي است كه مدتي مواد مخدر مصرف كرده باشد و در صورت قطع دارو دگرگوني فيزيولوژيك و رفتاري نشان بدهد و بعد از انجام تست مورفين نتيجه تست مثبت باشد.

سم زدايي (Detaxification):

قطع مصرف مواد براي مدت زمان كافي تا تمام مواد موجود در گيرنده هاي بدن دفع شود و بعد از اتمام اين دوره فرد از نظر جسماني علائم قطع مواد (withdrawal) را نشان مي دهد و تست مورفين منفي  است.

سم زدايي به روشهاي مختلف پزشكي و در زمانهاي مختلف و توسط داروهاي گوناگون صورت مي گيرد ولي نتيجه همگي دفع كامل مواد و تست منفي مي باشد.

روشهاي درماني افراد وابسته به مواد در كلينيك ها به صورت زير مي باشد. همه افراد وقتي به كلينيك مراجعه مي كنند ابتدا تحت درمان سم زدايي قرار مي گيرند تا مواد از بدن آنها دفع شده و علائم جسماني ترك بر طرف شود و تست مورفين آنها منفي شود. روشهاي سم زدايي به صورت URD و R.D و A.M.D و نيز سم زدايي با بوپرنورفين بوده است كه با توجه به شرايط فني و جسمي و خواسته خود بيمار انتخاب مي شود. مرحله دوم در حال به دنبال منفي شدن تست مورفين بيمار انجام مي گيرد و تحت رواندرماني فردي از نوع شناختي حمايتي قرار مي گيرند (هفته اي يك بار) و همچنين گروه درماني و خانواده درماني و تمرينات يوگا جز در درمان هاي 6 ماهه بعد از سم زدايي مي باشد بيماران در اين دوره 6 ماهه تحت درمان نگهدارنده با كپسول      بوده و به محض قطع دارو تحت سم زدايي مجدد قرار مي گيرد.

فصل دوم

وابستگي به مواد:

تعريف:

در سال 1964، سازمان بهداشت جهاني به اين نتيجه رسيد كه اصطلاح اعتياد (Addiction) ديگر اصطلاحات علمي نيست و وابستگي Drag Dependence را به جاي آن توصيه نمود. مفهوم وابستگي مواد در ضمن چند دهه معافي رسمي بسيار و معاني معمولي فراوان داشته است. اساساً در ارتباط با تعريف وابستگي خود مفهوم استعداد شده است.

وابستگي رفتاري و وابستگي جسمي، وابستگي رفتاري بر فعاليتهاي مواد جوئي و قرائن مربوطه الگوهاي مصرف بيمار گونه تأكيد كرده است. وابستگي جسمي بر اثرات جسمي (فيزيولوژيك) دوره هاي متعدد مصرف تولد تأكيد نموده است.

كلاسهاي تشخيص براي وابستگي به مواد بر اساس DSMIV:

الگوي غير انطباقي مصرف يك ماده كه به ناراحتي قابل ملاحظه از نظر باليني منجر مي شود و با سه تا ‍(يا بيشتر) از علائم زير كه زماني در طول 12 ماه روي مي دهند تظاهر مي كند.

  • تحمل (Tovelance)، با هر يك از حالات زير تعيين مي شود:

 

 

تعداد صفحات:44

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت ورد wordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.



:: برچسب‌ها: پایان نامه روانشناسی,پایان نامه کارشناسی روانشناسی,پایان نامه ارشد روانشناسی,مقاله روانشناسی,مقاله کارشناسی روانشناسی,مقاله ارشد روانشناسی,تحقیق روانشناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

دانلود مقاله مقايسه رضايت از زندگي زناشويي در زنان شاغل و خانه دار

 

فصل اول:

کلیات پژوهش

مقدمه

انسان به طورکلی موجودی اجتماعی است.این صفت باعث شده که انسان به طرف ایجاد روابط روابط با محیط و روابط با هم نوع خود جذب شود.از دیرباز تا اکنون این غریزه اجتماعی بودن انسان به  چشم میخورد  و مطالب  بسیاری در کتابها و مقاله ها در این مورد نوشته شده است.

شاید این ارتباطات و نزدیکی ها به نوعی آرامش را برای او به ارمغان آورده باشد.همچنین  به نظر بسیاری از صاحبنظران از جمله  مزلو انسان دارای نیازهای فراوانی  است که در راس آن  نیازهای  جسمانی  است سپس  عاطفی اما برآورده  شدن  نیازهای  جسمانی به اندازه نیازهای عاطفی مشکل نیست. (قبادیان-1379)

از جمله نیازهای عاطفی انسان نیاز به دوست داشتن  و دوست داشته شدن است به طوری که انسان برای  به دست  آوردن آن تلاش  میکند. از تلاش هایی  که یک  انسان  برای رسیدن به عشق و مورد محبت واقع شدن انجام میدهد شریک شدن با کسی در جنبه های مختلف  زندگی است.این شریک شدن و زیر  یک سقف زندگی کردن  جنبه  رسمی و اجتماعی پیدا  کرده و بهازدواج شهرت پیدا کرده است.

همچنین جنبه دیگر این نیازها  در اشتغال و کار بیرون از منزل برآورد میشود که اینها هم جز نیازهای عاطفی ومعنوی انسان است و موجب روابط با همنوع ودرنتیجه علاقه محبت میشود. (بک-ترجمه:قراچه داغی-1378)

مسلما زمانی  زوجین به وظایف خود به طور کامل عمل خواهند کرد که  احساس  رضایتمندی از زندگی زناشویی خود داشته باشند.امکان توجه به تامین نیازهای روانی عاطفی و  جسمانی فرزندان و تربیت صحیح آنها منوط به داشتن  احساس رضایتمندی از زندگی زناشویی میباشد.

احساس رضایتمندی همچنین توان مقابله دربرابر مشکلات وفشارهای روانی راافزایش میدهد

و سبب ارتقاء سطح بهداشت روانی و جسمانی زوجین و نهایتا افراد جامعه خواهد  گردید. (غفوری- 1356)

زناشویی به لحاظ  اثری که در زمینه های گوناگون  زندگی اجتماعی و اقتصادی  جامعه  دارد  از  دیدگاههای  مختلف اهمیت  یافته و مور د برسی قرار  میگیرد . این  پدیده باعث تغییر  در  متغیرهای جمعیتی  میشود . از طرفی  شرایط  اجتماعی  و اقتصادی  جاممعه اثر  آنرا  نشان میدهد و از طرف دیگردر ساختار اقتصادی جامعه  تغییراتی حاصل  شده که فرصتهای  شغلی برای زنان ایجاد کرده است.

زنان  دامنه  فعالیت  خود را از محدوده خانه  فراتر میبرند  و به  نظام های  شغلی   میپیوندند پیوستن آنها در جامعه تغییراتی در نقشهای سنتی زنان ایجاد کرده است و این جنبه دیگراز اجتماعی شدن است.

اشتغال جنبه دیگری ازفرایند اجتماعی شدن است. این فرایند برای مردان پذیرفته شده است وو گویا در طول  تاریخ کار بیرون را برای مردان ثبت  کرده اند که دستمزد حاصل از آن در راه رفاه زن و فرزندان مصرف میشود. ولی امروزه همانتورکه عنوان شد به دلیل تغییراتی در ساختار اقتصاذدی  جوامع دیدن زن  در بازارهای تجاری و اماکن  شخصی باعث  تعجب نمیشود و گهگاه به دلیل نبودن مرد  در عرصه زندگی  زناشویی هزینه زندگی به عهده زن است.(رسول زاده-1371 )  

چگونه است این فرایند اجتمایی شدن که بسیار از آن سخن گفته اند زمانی خوب وزمانی بد است؟ مگر نه ابن که اشتغال شاید تنها انگیزه ارتباط زن با محیط بیرون از حانه است پس چرا این نیاز که قابل احترام است در بسیاری از موارد باعث اختلافاتی میشود؟

آیا باید این اجازه بیشتر به زنان داده  شود؟   آیا واقعا  اشتغال زنان به  زندگی  شخصی  و  زناشویی آنها لطمه وارد میکند؟ لذا برای پاسخ گیری به سوالات متعدد و انجام پژوهشی در مورد تاثیر اشتغال زنان بررضایتمندی یا نارضایتی زندگی زناشویی انها لازم به نظرمیرسد

1-1 بیان مساله

همانطور که گفته شد یکی ازاختلافاتی که درجریان ازدواج و زناشویی به وجود می آید مربوط به نقشهای برابر زن ومرد در زندگی است. منظوراز این نقشهای برابرنقشهایی است که برای هر دو جنس در زندگی مطرح استمثل پدریا مادر بودن ولی چیزی که دراینجامورد نظر میباشد

نقش نان آور خانه  بودن است  که امروزه در جوامع نوین زنان این نقش را نیز  ایفا  میکنند.

کار بسیاری از زوجها بر سر تقسیم  وظایف و اینکه زن و شوهر هر کدام موظف به انجام چه مسئولیتهایی هستند به اختلاف میکشد.

از دیر باز بر اساس  یک رسم متداول نقش  مرد در خانواده تحصیل درآمد  و نقش زن  انجام کارهای خانه و نگهداری از بچه ها بوده است. اما وقتی هر دو بیرون از خانه کار میکنند زن اغلب مسئولیت دوگانه ای پیدا میکند. امروزه زن وشوهر در کار تامین درآمد و انجام وظایف خانهداری با هم مشارکت میکنند و گاه زن و شوهر در انجام این وظایف  یکدیگر را متهم به زیر پا گذاشتن پیمان نامه ازدواج میکنند.(بک-ترجمه:قراچه داغی-1378)

با توجه به این مورد می خواهیم در این پژوهش به این نتیجه برسیم که آیا اساسا اشتغال زن در زندگی خصوصی او تاثیرگذار است ؟  آیا اشتغال زن کمک کننده است یا آزار دهنده ؟  آیا آیا زنان شاغل نسبت به زنان خانه دار رضایتمندی بیشتری درزندگی زناشویی خود احساس  میکنند ؟  آیا زنان خانه دار با  توجه به وقت  بیشتری که  برای انجام  امور منزل  دارند  از زندگی زناشویی خودراضی هستند ؟ آیا شوهران زنان خامه داراز آنها بیشتر راضی هستند؟  

به طور کلی مساله این است که آیا  اشتغال یا عدم اشتغال  زن تاثیری در  روابط  زناشویی  آنها و رضایت از آن دارد ؟ و اگر تاثیر دارد در چه زمینه هایی دیده میشود ؟

1-2- سوالات پژوهشی

1-آیا میزلن رضایت زناشوویی زنان شاغل و خانه دار متفاوت است ؟

2-آیا بین میزان تحصیلات در رضایتمندی زناشویی زنان شاغل و خانه دار رابطه وجود دارد؟

3-آیا بین داشتن فرزند در رضلیتمندی زناشویی زنان شاغل و خانه دار رابطه وجود دارد ؟

4-آیا بین میزان درآمد در رضایتمندی زناشویی زنان شاغل و خانه دار رابطه وجود دارد ؟

5-آیا بین سابقه ازدواج و رضایتمندی زناشویی زنان شاغل و خانه دار رابطه وجود دارد ؟

2-2 فرضیه های پژوهشی

1-یبن میزان رضایت زناشویی زنان شاغل و خانه دار تفاوت وجود دارد .

2-بین میزان تحصیلات در رضایتمندی زناشویی زنان شاغل و خانه دار رابطه وجود دارد .

3-بین داشتن فرزند در زضایتمندی زناشویی زنان شاغل و خانه دار رابطه وجود دارد.

4-بین میزان درآمد در رضایتمندی زناشویی زنان شاغل و خانه دار رابطه وجود دارد.

5-بین سابقه ازدواج و زضایتمندی زناشویی زنان شاغل و خانه دار رابطه وجود دارد.

3-2 اهداف پژوهشی

1-برسی و مقایسه رضایت زناشویی در زنان شاغل و خانه دار ساکن شهر تهران

2-برسی میزان تحصیلات در رضایتمندی زناشویی زنان شاغل و خانه دار

3-برسی داشتن فرزند در رضایتمندی زناشویی زنان شاغل و خانه دار

4-برسی میزان درآمد در رضایتمندی زناشویی زنان شاغل و خانه دار

5-برسی سابقه ازدواج در رضایتمندی زناشویی زنان شاغل و خانه دار

4-2 اهمیت و ضرورت پژوهش

ازآنجایی که خانواده اساس و پایه زندگی اجتماعی ودرواقع کوچکترین نهاداجتماعی است پس برسی عواملی که به استحکام آن کمک میکند وهمچنین مسائلی که باعث زوال وازهم پاچیدگی آن میشود مهم به نظرمیرسند لذا برسی وضعیت اشتغال زنان ویا خانه داربودن آنها به عنوان شاید عاملی که بتواند  مشکلاتی در زندگی زناشویی  بوجود بیاورد و  یا بر عکس باعث رشد خانواده شود حائز اهمیت است .

بیش از هر چیز باید برای سلامت خانواده تلاش کرد چرا که اگر خانواده سالم باشد افراد سالم وارد اجتماع میشوند واگر برعکس نا سالم باشند افزایش جنایات وبیماریهای روانی والکلیسم و اعتیاد را به دنبال خواهد داشت . (سعادتمند-1376)

وقایع بسیاری درداخل یا خارج ازرابطه زناشویی یا خانواده الگوی رضایت اززندگی زناشویی زن و مرد را تحت الشعاع قرار میدهند . بالا بودن آمار طلاق در سالهای اخیر دلیل  مبهمی  بر  عدم زضایت  زناشویی است . با  شناسایی عوامل موثر بر رضایتمندی زناشویی  می توان  در جهت  تقویت و تثبیت  پایه های خانواده  گامهای  موثر برداشته و برای کاهش طلاق در  بین زوجها با استفاده از یافته های این پژوهش ها برنامه ریزی کرد.

از انجا که احساس خوشبختی یکی از عوامل انسجام خانواده است برسی این مطلب که اشتغال زن موجب استحکام یا سبب از هم گسیختگی آن می شود حائز اهمیت است. در واقع میتوان گفت هدف از این پزوهش  بالا بردن  سطح   پویایی زندگی  زناشویی و  پیشگیری از  جدایی زوجین است .(باویلی نژاد-1350)

5-2 تعریف متغیرهای پژوهشی

الف) تعریف مفهومی متغیرها :

1-رضایت1 در فرهنگ عمید به معنی خشنودی می باشد.  رضایت هیجانی است که با رسیدن به یک هدف پدید می آید.(عمید-1376)

2-رضایت از زندگی زناشویی 2  : به نقل از وینچ 3  و همکاران (1986)  رضایت از زندگی زناشویی را انطباق بین وضعیتی که وجود دارد و وضعیتی که مورد انتظاراست تعریف میکتد به عبارت دیگر رضایتمندی تابع تلاشها و انتظارات فرد است.(سلیمان-1373)

3-شغل : کاری است که در مقابل مزذ یا حقوق ممنظمی انجام میشود. از نظر لغوی به معنای به کار گماردن در جایی و آن مورد است که باعث مشغولیت فرد میشود.(شفیع آبادی-1375)

4-اشتغال : هر فعالیت  فکری و عملی است که  قانونا مجاز باشد  و به  منظور کسب  درآمد (نقدی و یا غیرنقدی)صورت گیرد.(باقریان-1380)

ب) تعریف عملیاتی متغیرها :

عبارت است از نمره احراز شده توسط ازمونی در پرسشنامه اینریچ4 [1]                                                                                                                                   

 

فصل دوم:

پیشینه پژوهش

مقدمه

زناشویی به دلیل اثری  که در زمینه های گوناگون زندگی اقتصادی  جامعه دارد از دیدگاه های مختلف اهمیت یافته مورد برسی قرار گیرد .این پدیده ازطرفی باعث تغییردرمتغیرهای جمعیتی می‌شود واز طرف دیگر شرایط اجتماعی واقتصادی جامعه اثر و نشان خود را درآن به خوبی نشان میدهد.

یکی از اصیل ترین  رفتارهای اجتماعی  انسان  تشکیل خانواده و تلاش  برای  حفظ  بقا است نگاهی اجمالی به تاریخ تمدن بشری نشان می دهد که با وجود اختالافات بسیار درآداب و سنن   جوامع گوناگون و تغییرات چشمگیر آنها  در بستر زمان  ازدواج یکی از مراسم منحصر  به فردی است که همواره با بشر بوده است . (حق دوست-1364)

از دیدگاه  برخی  صاحب نظران خانواده  معیار شناخت و سنجش  آسیب های اجتماعی  است .

روانشناسانی که با زوجها کار درمانی میکنند به روشنی شاهد این مدعا هستند که آشفتگی در روابط زناشویی تا چه عمق و سطح وسیعی می تواند موجبات یک محیط آسیب زا را چه برای زوجها و چه برای فرزندان فراهم سازد .

درمانگران ترجیح  میدهن د که زن و شوهر هر دو را برای درمان ملاقات  کنند زیرا اگر  تنها یکی ازآنها بداند که چگونه احساسات خود را ابراز داردو دیگری نتواند این کاررا بکندزندگی زناشویی بیشتر دچار مخاطره میگردد . (قاضی-1369)

رابطه زناشویی هسته مرکزی نظام خانواده است و اختلال در آن به منزله تهدیدی برای بقای خانواده است . نارضایتی زوجها از یکدیگر و از زندگی مشترک پریشانی را در خانواده باعث می شود  و این امری است که  تاثیرات سوء آن بر جامعه  خانواده  و افراد قابل انکار نیست .

در طول نیم قرن امکانات شغلی سرگرمیها علایق شرایط اجتماعی وضع جسمانی زن وشوهر و بسیاری چیزها عوض میشود. لذا زن وسوهر باید آماده این تغییرات باشند و روابط متقابل خودشان را با این تحولات تطبیق  دهند . (ثنایی – 1375)  

2-1 تعریف ازدواج

زندگی یک رازاست ناشناخته ترین راز خلقت دومخلوقی که اغلب هیچ نسبتی با هم نداشته اند و با نشستن بر سر سفره عقد  سرنوشتشان را با هم گره می زنند و با  هم پیمان می بندند  که تا پایان عمر در خوشی ها و مصائب یار وغمخوار یکدیگر باشند و پای به خانه ای می گذارند که آشیانه محبتشان است وهر کدام با هزاران امید به آن وارد شده اند وهیچ یک ازآنها قصدی به جز خوشبخت شدن و خوشبخت کردن دیگری ندارد.آشیانه ای که ستونش برعشق و محبت است  و نباید کلید آن را به دست نا اهلان سپرد . (لئو بوسکالیا 1- 1378)

ازدواج عملی است که پیوند بین دوجنس مخالف رابر پایه روابط پایای جنسی موجب می شود بنابراین رابطه دو فرد  از یک جنس چه به طور  موقت و چه دائم  ازدواج خوانده  نمیشود از سوی دیگر در تعریف ازدواج روابط جسمانی بین دو انسان از دو جنس مخالف به خودی خود کافی به نظر نمی رسد چه ازدواج مستلزم انعقاد قرارداد اجتماعی است که مشروعیت  روابط جسمانی را موجب گردد . به بیان دیگر در راه تحقق  ازدواج  باید شاهد تصویب   جامعه  نیز باشیم .

کارلسون1 در اثر انطباق پذیری و ارتباط در ازدواج این تعریف را از ازدواج به دست میدهد:

((ازدواج فرایندی است از کنش متقابل بین دو فرد یک مرد و یک زن که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیده اند و مراسمی برای برگزاری زناشویی  خود بر پا  داشته اند و به طور کلی عمل آنان مورد پذیرش قانون قرار گرفته و بدان ازدواج اطلاق شده است .))

کلودلوی استروس  معتقد  است ازدواج  برخوردی است دراماتیک بین  فرهنگ و طبیعت  یا میان قواعد اجتماعی و کشش جنسی .

گونتر3اثرش را به نام ازدواج اشکال ومنشا آن با بحث از حیات و روابط جنسی بین حیوانات آغاز  می کند و این از آن رو است که  ازدواج منشا زیستی و جسمانی دارد  اما بر این حیات زیستی و حیوانی فرهنگ نیز افزوده می شود تا به زعم ( لوی استروس) در اثرش ساختهای  اساس  خویشاوندی  موجبات  دگرگونی حیات طبیعی را فراهم  می آورد ودر نتیجه  فرآیندی نو  پدید  می آید  تمامی این فرآیند  منبعث از این واقعیت است  که انسان  هم موجودی  است

اجتماعی .گذشته از این صفات ازدواج ارتباطی را می رساند که در مقایسه با دیگر ارتباطات انسانی دارای است بی نظیر .  دیگر ارتباطات انسانی هر یک بعدی از ابعاد حیات را می پوشاند و حال آنکه  زوجیت دارای ابعاد زیستی  اقتصادی عاطفی ونیز روانی واجتماعی [2]است. به بیان دیگر همزیستی زوجین در درون خانواده  آنان را چنان درگردونه ای ازارتباطات مختلف قرار می دهد که بی هیچ شبه قابل مقایسه با هیچیک از دیگر ارتباطات انسانی نیست .

ازدواج و قرارداد ناشی از آن دارای نوعی تقدس است . برخی تا آنجا پیش میروند که  تقدس زوجیت را مهمترین وجه تمایز آن از دیگر روابط بین انسانها می دانند.حال که روابط زناشویی و قرارداد آن  دارای قداست  است پس نباید هرگز دچار شکست یا گسست شود .  با توجه  به ورود  فرهنگ به حریم زوجیت  میتوان گفت ازدواج  به تمام معنی یک پدیده  اجتماعی است .

هیچ جامعه ای نمی تواند در برابر ازدواج بی توجه بماند . پیدایش ممنوعیت ها و محدودیتها  و مشکلات در راه گزینش همسر در همین راستا است. (ساروخانی - 1385)

با این همه جامعه  همواره ترجیح داده است  ازدواج اعضای خود را با مراسمی  خاص و گاه با اهمیت بسیار برگزار کند. بسیاری را عقیده براین است که باید کارازدواج به سادگی وبدون هیچ مراسمی صورت پذیرد بدون آنکه هزینه های سنگین را در راه گزینش همسرمفید بدانیم زیرا اولا : مراسم ازدواج موجبات برخورد آشنایی وتماس دوگروه بزرگ خویشاوند را فراهم می سازد . دوما:مراسم ازدواج برعظمت واقعی زوجیت صحه میگزارد.سوما:مراسم  ازدواج نمادی از توجه خاص جامعه در کار همسر گزینی است . خصلت اجتماعی ازدواج و اثری  که گروه بر اعضای خود  به هنگام گزینش همسر می گزارد توسط پژوهشگران بسیاری   مطرح گردیده است .

این دانشمندان ضمن کوشش برای یافتن هنجاری که  در اثر انتخاب همسر  در جوامع  جدید دخالت  دارد  به مفهوم همسان همسری اجتماعی دست  یافته اند . افلاطون می گوید :  برای آنکه یک جمهوری خوب سازمان یابد باید قوانین اصلی آن قوانینی باشند   که  زناشویی  را سامان بخشند . (گیدنز-ترجمه:صبوری-1383)

درنهایت برای پایان دادن به نابسامانی های روابط انسانی اسلام امربه تشکیل خانواده می دهد در قران کریم در آیه 21 سوره روم خداوند می فرماید  یکی از نشانه های لطف الهی آن است که برای شما آدمیان از جنس خودتان همسرانی آفرید که در کنار او آرامش  یافته با  هم  انس بگیرید و میان شما الفت و مهربانی قرار داد  در این امر نشانه هایی است برای آنان که  تفکر می کنند .با توجه به آیه فوق می توان گفت در زناشویی هدف ارضای نیازهای روانی جسمانی و آرامش و فراهم ساختن امکانات رشد تعالی مرد وزن می باشد.زناشویی باید براساس محبت همکاری همدردی تفاهم  گذشت و فداکاری متقابل زن وشوهر استوار باشد.  بنابراین عدول از هدف های فوق زندگی را به طرف نابسامانی و جدایی سوق خواهد داد . (صادقکار- 1385)

2-2 مقاصد ازدواج

به طور کلی مقاصد ازدواج را می توان در اصول زیر خلاصه کرد :

1- یافتن آرامش وسکون

الف ) غریزه جنسی : ارضای این غریزه مایه آرامش روانی و فکری فرد می شود .

 ب ) اتکاء زوجین به یکدیگر :زندگی انسان درطول زمان به دلایل متفاوت دارای فرازونشیب است . بهترین فرد برای اتکاء در این فراز و نشیب همسراست که این همراهی موجب آرامش روانی و جسمانی انسان خواهد شد .

2- تکامل :

انسان به دلیل اینکه در تنهایی  تکامل پیدا نمی کند  به جمع می پیوندد  تا  نقایص

خود را از بین ببرد .از طریق ازدواج زوجین نارسائی های خود را برطرف می کنند و موجبات پختگی را فراهم می سازند.

3- بقاء نسل :

مهمترین عامل ادامه حیات بشری توالد وتناسل است که در سایه ازدواج امکان

پذیر است . بعلاوه تولد فرزندان باعث دلبستگی بیشتر زوجین می شود. (اردکانی-1381)

3-2 عشق و ازدواج

 انواع بسیاری ازروابط ملاطفت آمیز وجود دارد :عشق والدین به فرزندان , محبت و عطوفتی که دوستان خوب نسبت به یکدیگر دارند , و عشق رمانتیک . عشق رمانتیک عشقی است که حاوی کشش جنسی است.

روبین(1973.197) یکی از نخستین روانشناسانی که به برسی عشق پرداخته است دریافت که تجربه عشق در بردارنده چهار ویژگی اصلی است .

1-افراد عاشق خود را نیازمند یکدیگر می دانند .در هنگام تنهایی , نخستین فکری که به ذهن  آنها خطور میکند,یافتن طرف مقابل است.

2- آنها علاقه مندی ودغدغه خاطر1 را تجربه می کنند,یعنی میل به انجام کاری برای یکدیگر.

3- آنها احساس اعتماد2 میکنند. آنها معتقدند که می توانند با امنیت مطالب خود را به یکدیگر بگویند .

4- این اعتماد ظاهرا به خوبی ایجاد شده است,چرا که افراد عاشق تحمل خطاهای طرف مقابل را دارندافرادعاشق این ویزگیها را درعمل نشان میدهند. سوونسون3(1972)دریافت که افراد[3]عاشق عشق خود را اینگونه نشان می دهند :

1-ابراز محبت کلامی و جسمانی

2-تبادل پاداش و انجام کارهایی برای یکدیگر

3-حمایت عاطفی و اخلاقی از یکدیگر

4-صبوروشکیبا بودن نسبت به رفتارهای کمتر خوشایند طرف مقابل (ساپینگتون, ترجمه :برواتی -1385)

حدود 95درصد از آدمیان در برهه ای از زمان ازدواج می کنند( لسلی1 -1977) ودلیل خوبی نیز برای این کار وجود دارد . داده ها حاکی از آنند که افراد  متاهل از لحاظ روانی و  جسمانی نسبت به افراد مجرد کارکرد بهتری دارند- احتمالا به خاطر حمایت دو جانبه ای که در ازدواج به چشم می خوردهمچنین ازدواج با شادکامی بیشتر رابطه دارد (کمبل – 1975)

ویلنت(1977) معتقد است که یک ازدواج خوب از لحاظ  روانی نیز خاصیت درمانی داشته  و می تواند به شخص درغلبه برعوارض ناخوشایند دوران کودکی کمک کند.اما کیفیت ازدواجها  فرق می کند و این مساله بر کارکرد جنسی اثر می گذارد. گورین2 , ورآف3 , وفلد4  (1960)

گزارش کردند 24درصد ازتمامی کسانی که برای حل مشکلات روانی خود در پی دریافت کمک تخصصی هستند,این مشکلات را با کارکرد زناشویی ضعیف مرتبط می دانند. بلوم , اشر5 ,  و وایت چنین نتیجه گرفته اند که میان نا  آرامی های زناشویی و اختلال جسمانی و عاطفی  یک رابطه صریح و روشن وجود دارد. (همان منبع)

2-4 رضایت زناشویی

 همانطور که گذشت , در فصل اول رضایت را خشنودی معنا کردیم که با رسیدن به هدفی پدید می آید, این هدف می تواند مادی یا معنوی باشد, رضایت از زندگی زناشویی یک هدف معنوی است .رضایت فرد از رابطه بستگی به کیفیت رابطه دارد ومبنی بر دوعامل ادراک فرد ازنتایج رابطه وسطح مقایسه کلی وی بستگی دارد. اگر رابطه ای مطلوب باشد و با امیدها وانتظارات هماهنگ باشد درنتیجه رابطه رضایت بخشی است.

ادراک فرد از مطلوبیت یک رابطه رضایتمندی را تحت تاثیر قرار میدهد , به طور کلی  ممکن است رابطه مانعی برای فرد داشته باشد و اورابطه رارضایت بخشی نداند.(میرخشتی-1375) 

یکی از عوامل موثر در رضایتمندی زناشویی سطح فرهنگی خانواده پدر ومادری زن و شوهر[4]است . فرهنگ عبارت از مجموعه ای از افکار , نگرشها و روش های مواجه شدن با مسائل مختلف است که میتوان ازآن به عنوان یکی از عوامل تعیین  کننده نحوه رفتارافراد با یکدیگر نام برد.جوامع مختلف ازدیرباز دارای فرهنگهای گوناگون بوده اند وهروقت مردمی ازفرهنگ متعالی تر و برتر برخوردار باشند , رفتارهایشان  با  یکدیگر متکامل تر و  متعاد لتر   خواهد بود . (چلچی-1375)

باید بدانیم که خوشبخت شدن و خوشبخت زیستن هیچ فرمول خاصی ندارد . این ما و دید ما به زندگی است که آن را میسازد . عدم درک متقابل توسط  طرفین منشا بسیاری از اختلافات است اختلافاتی که باعث می شود , بارها بگوییم  ما با هم تفاهم  نداریم , زندگی ما گرم  نیست ,  ما  یکدیگر را درک نمی کنیم  و.....  جملاتی که تمام عمر در دل زوجین باقی می ماند و یا اگر هم مطرح شود با سکوت طرف مقابل بدون جواب می ماند ودر برخی از موارد چنان این تنشهای عاطفی زیاد می شوند که زوجین راهی به جز طلاق و  جدایی نمی یابند  و هر کدام از آنها  با خود  می پندارد که همه چیز  تمام شده است .  کارشناشان امور خانواده معتقدند  که  سالهای اولیه زندگی ,سالهای بحرانی است. سالهایی که با سپری شدن آنها می شود تا حد زیادی دوام زندگی زناشویی را تضمین کرد. در زندگی زوجین تنشها و چالشهای زیادی وجود دارد که این تنش ها نباید باعث پایان یافتن زندگی زناشویی شود .( تی بک- ترجمه: قرچه داغی-1378)

2-5- 12 نکته مهم مربوط به مکمل های زناشویی در ازدواج

1- در ازدواج برای مرد , زن یک نیاز است وبرای زن , مرد امنیت است.

2- یک مرد زمانی علاقه مند به زن خود می شود که زن به احساسات مردانه او پاسخ دهد, مشابه آن زن زمانی مجذوب مرد خود میشود  که مرد به احساسات زنانه او پاسخ دهد.

 

تعداد صفحات:50

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت ورد wordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.



:: برچسب‌ها: پایان نامه روانشناسی,پایان نامه کارشناسی روانشناسی,پایان نامه ارشد روانشناسی,مقاله روانشناسی,مقاله کارشناسی روانشناسی,مقاله ارشد روانشناسی,تحقیق روانشناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

دانلود مقاله كودك آزاري

 

فصل اول

مقدمه:

مراقبت براي رشد اوليه و تكامل كودكان خردسال، راه‌گشاي زندگي آنان در آموزش، خوداتكايي و زندگي مستقل در آينده است. كودك در هنگام تولد موجود ناتواني است كه براي طي كردن مسير زندگي مستقل نياز مبرمي به زندگي خانوادگي دارد به‌طوري‌كه اگر اين حمايت خصوصاً در سال‌هاي اوليه زندگي خدشه دار شود ادامه زندگي سالم كودك با مخاطره بسيار جدي مواجه مي‌شود. در اين دوران حساس، كودك زندگي مستقل، توجه به ديگران، رعايت حق و حقوق ساير افراد، نظم و انظباط و ... را در محيط پويا و صميمي خانوادگي فرا مي گيرد. فرآيند رشد و تحول كودك تابع تأثير متقابل عوامل زيستي، رواني و اجتماعي است و خانواده نقش بسيار مهم و اساسي را در اين زمينه ايفا مي كند.

كودك براي رشد و تحول نياز به فراهم شدن محيط مساعد دارد، محيطي كه كليد اصلي آن “ مراقبت والدين” است. مراقبت يعني درك كردن، شناختن، دوست داشتن، پذيرفتن، تحريك انگيزه هاي كودك، تأمين نيازهاي تغذيه اي و پوشاك و حفاظت از كودك در برابر بيماريها و در يك كلام انتظار مناسب از توانائي‌هاي كودك داشتن است.

والدين بايد بتوانند نيازهاي فزاينده كودك را دريافته و به آن پاسخ مناسب بدهند. ميزان وابستگي و علاقه دو طرفه بين والدين و كودك، توانائي او را براي يادگيري و دانستن مطالب جديد افزايش مي دهد. در حالي كه بدرفتاري با كودك و عدم توجه به نيازهاي او مي تواند باعث ايجاد اختلالات رواني مانند پرخاشگري در بزرگسالي شود. (موسوي و همكاران، 1380).

كودك در ابتداي تولد كاملا وابسته و ناتوان است. او براي بقاي خود نيازمند است كه به محيط خود اطمينان داشته باشد و احساس امنيت كندو احساس امنيت مهمترين سنگ بناي شخصيت آدمي است. در اولين مرحله رشد ، درگيري و مبارزه ميان امنيت خاطر و احساس ناامني، مهمترين مسأله اي است كه كودك با آن روبروست. او هميشه به طور فطري در جستجوي آرامش است.

هنگامي‌كه در محيط رشد هيجان، ترس، بي توجهي و بدرفتاري و ناراحتي‌هايي مانند آن باشد، كودك با تجربه هايي روبرو مي شود كه نتيجه اش احساس ناامني و عدم اعتماد است. اما محيطي كه سلامت جسمي و تغذيه اي كافي و به كار گيري حواس و حركات و احساس آرامش طفل را فراهم كند، باعث ايجاد امنيت و حس اعتماد در كودك مي شود.

اهميت مادر براي كودك در رفع نيازهاي او خلاصه نمي شود: بلكه همه احساس امنيت كودك وابسته به وجود مادر است. اولين احساس رضايت در نتيجه مكيدن حاصل مي شود. شير دادن مادر، پيوندي عميق بين كودك و مادر به وجود مي آورد و موجب رضايت خاطر مادر و احساس امنيت و رضايت كودك مي شود.

مطابق تحقيقات ولف واشپيتز، در صورتي كه كودك به طور مستمر عشق و علاقه مادر را دريافت نكند. حتي واكنش‌هاي بسيار طبيعي عاطفي نيز به موقع بروز نمي كند. براي مثال در فاصله سني سه تا شش ماهگي واكنش طبيعي خنده در كودك ديده مي شود، اما اگر فعاليت‌هاي مادرانه ناكافي باشد اين واكنش طبيعي بروز نمي كند.

تحقيقات مارگارت ريبل نشان مي دهد كه واكنش كودكان نسبت به توجه ناكافي مادر، به صورت پريدگي رنگ و از دست دادن شادابي طبيعي، عدم تنفس طبيعي و حتي ناراحتي هاي معده و روده كه منجر به اسهال و استفراغ در كودك مي شود، ظاهر مي گردد.

با توجه به اين تحقيقات، كودك بايد در يك دوره طولاني، محبت مادرانه كافي و با ثبات را تجربه كند و تظاهر به رفتار مادرانه كافي نيست. كودك نياز به دريافت محبت واقعي و عميق مادر يا جانشين مادر دارد تا بتواند مراحل رشد را به‌طور طبيعي طي كند يا عشق و علاقه خود را به او ابراز كند.

طرد كودك و عدم توجه به او براي كودك بسيار خطرناك و دردناك است. عدم توجه مادر به كودك مي تواند اختلالات مختلف رواني براي كودك به بار آورد. از همان ابتدا مشاهده مي شود كه كودك نسبت به ناراحتي و عصبانيت واكنش نشان مي دهد. گاه به شدت گريه مي كند، عصباني مي شود و شير نمي خورد. روابط اوليه كودك و مادر اهميت فوق العاده اي در چگونگي اجتماعي شدن و رشد شخصيت او دارد.

عدم توجه به كودك نيز سبب طرد شدن كودك مي شود. در نتيجه او به هيچ وجه نسبت به محيطي كه در آن زندگي مي كند احساس امنيت نمي كند. چنين كودكاني معمولاً مشوش و مضطربند و ناسازگاري‌هاي رفتاري نشان مي دهند. (سيف و همكاران 1380) . لذا قرار گرفتن كودك در يك محيط خانوادگي پر استرس و يا در معرض خطر آزار و اذيت بودن مي تواند مانع رشد جسمي و فكري كودك گردد.

كودكان تحت آزار در كسب مهارت‌هاي بنيادي در دامان خانواده دچار مشكل مي شوند، مهارت‌هاي اصلي فكر كردن را به دست نمي آورند، اعتماد به نفس ضعيفي خواهند داشت و رشد اجتماعي پيدا نمي كنند و نهايتاً در بزرگسالي ممكن است نقش مثبت و مؤثر در اجتماع نداشته باشند.

كودك بايد آزادي عمل داشته باشد زيرا آزادي عمل موجب تقويت حس استقلال و ايجاد اعتماد به نفس در كودك مي گردد. ولي آزادي بايد تا آنجا باشد كه كودك از آن سوء استفاده ننمايد و موجب آزار ديگران و صدمه به خود نگردد. كودكي كه احساس كمبود محبت از سوي والدين مي كند تمامي توان خود را به كار مي گيرد تا با جلب محبت ديگران آن را جبران نمايد.(موسوي و همكاران، 1380)

بيان مسئله:

آزار و اذيت كودكان هموراه در طول تاريخ، به اشكال مختلف وجود داشته است. به عبارتي كودكان كه جزء يكي از آسيب پذيرترين اقشار اجتماعي هستند و هميشه در معرض تعرض افراد گوناگون- خواه در خانواده يا اجتماع- قرار مي گرفته‌اند.

پديده كودك‌آزاري ناشي از علل گوناگوني چون ناآگاهي و ناآشنايي افراد نسبت به حقوق كودك، فقر، اعتياد، طلاق، مشكلات رواني آزارگران كودك ، مشكلات خانوادگي و بيماري‌هاي مزمن و غير قابل درمان در كودكان است.

كودك آزري طيف گسترده اي دارد و در جوامع مختلف داراي شدت و ضعف است. در مجموع كودك آزاري به طرق مختلف از جمله كار و استثمار كودكان، ايذاي كودكان توسط والدين خود يا ناپدري، نامادري، نابرادري و ناخواهري، تجاوز جنسي به كودكان، تبعيض در خانواده به صورت تبعيض بين دو جنس يا تبعيض بين فرزندان از يك جنس، نظام آموزشي ناكارآمد و ... ظهور مي يابد.

هدف پژوهش

هدف كلي اين پژوهش بررسي پديده كودك آزاري، علل و انواع آن مي باشد.

به نظر مي رسد با پرداختن به مسئله كودك آزاري، بتوان راه‌كارهايي براي پيش‌گيري از كودك آزاري، شناخت كودكان و خانواده در معرض خطر را پيشنهاد كرد. تا شايد از اين طريق بتوان خدماتي را به قربانيان اين پديده ارائه داد.

ضرورت و اهميت پژوهش

 كودك آزاري يكي از آسيب‌هاي اجتماعي است كه به علت ويژگي‌‌هاي تأثيرگذار آن، نياز به بررسي و برنامه ريزي مناسب به منظور پيش‌گيري و كمك به رفع يا كاهش آن به شدت احساس مي شود. پاسخ به اين نياز به عنوان يكي از ضروريات رشد و پرورش نسلي سالم و شاداب و به تبع آن جامعه اي توانمند و توسعه يافته است.

متأسفانه در جامعه ما مسئله “كودك آزاري” داراي سابقه اي طولاني است و به تدريج نيز شدت مي يابد اين موضوع ضرورت طرح و توجه به مشكل، چاره انديشي و تدبير براي مواجهه با آن را اجتناب ناپذير مي كند.

با در نظر گرفتن ويژگي ‌هاي كودك آزاري در كشور ما از قبيل گسترش و پيچيده بودن علل اين مسأله، همچنين به دليل آثار زيان بار اين پديده و كبود آمار و ارقام در اين زمينه و دست آخر وجود نداشتن يك سازمان براي اطلاع رساني موارد كودك آزاري، هر اقدامي كه در راه شناخت و كاهش كودك آزاري انجام گيرد، گامي در جهت كمك به حفظ سلامت و امنيت كودكان جامعه است.

   

فصل دوم

پيشينه پژوهش

تعريف ها:

پيمان نامه حقوق كودك از حق سلامت جسم و شخصيت كودكان حمايت مي كند و دولتها را به حمايت از كودكان در برابر خشونت‌هاي جسمي و رواني، بهره كشي جنسي، بدرفتاري، تنبيهات غير انساني و توهين آميز و ساير انواع سوء استفاده از كودكان متعهد مي كند.

صدماتي كه به كودكان آزار ديده وارد مي شود سالانه موجب مرگ تعداد زيادي كودك در جهان مي شود. همچنين بسياري از كودكان آزار ديده در آينده دچار اختلالات رواني خواهند شد و عده اي نيز به دليل صدمات فيزيكي دچار ضعف و ناتواني و معلوليت مي شوند.

كودك[1]:طبق تعريف سازمان بهداشت جهاني:كودك ، هر انسان كمتر از 18 سال است مگر اين‌كه طبق قانون قابل اعمال در مورد كودك، سن قانوني كمتر تعيين شده باشد. (موسوي و همكاران،1380) طبق قوانين ايران، صغير يا كودك كسي است كه بالغ و رشيد نشده است.

بلوغ در اصطلاح فقهي زماني است كه قواي جسمي صغير نمو نموده و آماده توالدو تناسل مي گردد. بلوغ به يكي از سه امر شناخته مي شود:

1-روئيدن مو‌هاي خشن بر پشت آلت تناسلي

2-خروج مني

3-سن، تبصره:يك ماده 1210 قانون مدني، سن بلوغ در پسر 15 سال تمام قمري و در دختر 9 سال تمام قمري است.

رشد:شرط دوم براي ختم و پايان يافتن صغر، رشد است. رشد در لغت به معني هدايت است و آن حالتي است در انسان كه مانع تضييع مال و صرف آن در راه‌هاي غير عقلاني مي شود. رشد در اثر نمو قواي دماغي در شخص ايجاد مي شود.

متأسفانه سن در مسائل مختلف حقوقي و سياسي ايران يكسان نمي باشد و به عبارت ديگر دوران كودكي براي هر امري در زماني خاص پايان مي يابد:

الف)در مورد ازدواج پايان كودكي همان بلوغ، يعني در دختر 9 سال تمام قمري و در پسر 15 سال تمام قمري مي باشد.

ماده 1041 قانون مدني:“ نكاح قبل از بلوغ ممنوع است”

تبصره:عقد نكاح قبل از بلوغ با اجازه ولي صحيح است به شرط رعايت مصلحت مولي عليه”

ب)در مورد مسؤوليت كيفري و حقوقي پايان كودكي مقارن سن بلوغ است. بنابراين اگر دختر 10 ساله اي مرتكب جرمي شود با وي عيناً مانند فرد كبير و بزرگسال برخورد مي شود.

ج)در مورد مسائل كارگري، پايان كودكي در دختر و پسر بطور يكسان 15 سالگي است.

طبق ماده 16 قانون كار:“به كار گماردن اطفال كمتر از 15 سال ممنوع است”

د)در مورد حقوق سياسي و شركت در انتخابات، دوران كودكي، در دختر و پسر يكسان بوده و با ورود به سن 16 سالگي پايان مي پذيرد.

ه)در استخدام دولتي، پايان كودكي 18 سالگي است.

ماده 14 قانون استخدام كشوري: شرط ورود به خدمت رسمي، داشتن حداقل 18 سال تمام و نداشتن بيش از 40 سال تمام است.

و)از جهت صدور گذرنامه، پايان كودكي 18 سال تمام است و قبل از رسيدن به آن، طبق ماده 18 گذرنامه مصوب سال 51، صدور گذرنامه منوط به موافقت كتبي ولي يا قيم مي باشد.

ر)در مورد اخذ گواهينامه براي وسايل نقليه موتوري، پايان كودكي 18 سالگي است.

د)در مورد استفاده از حقوق مستمري، دوران كودكي مي تواند تا 20 سالگي هم افزايش يابد.(عبادي،69)

بزرگسال[2]:فردي است كه حداقل 5 سال ازكودك يا نوجوان بزرگتر باشد.

خشونت:عبارت است از هرگونه رفتار عمدي بين افراد كه احتمال آسيب جسمي يا رواني را به همراه داشته باشد.

خشونت در خانواده:هرگونه رفتار غيرطبيعي كه منجر به آزار رساندن به خود و ديگران شود(آزار جسمي، جنسي، رواني و عاطفي) اين خشونت در خانواده نسبت به كودكان، همسر و سالمندان صورت مي گيرد. (موسوي و همكاران 80)

كودك آزاري[3]:طبق تعريف سازمان بهداشت جهاني[4]كودك آزاري و بدرفتاري با كودك شامل هرگونه بدرفتاري جسمي، عاطفي، جنسي، بي توجهي يا غفلت، بهره كشي اقتصادي يا انواع بهره كشي به وسيله كساني است كه در مقام مسئوليت، اعتماد و يا قدرت قرار دارند. (موسوي و همكاران، 1380)

“قانون دادگاه خانواده ايالت نيويورك(1976)كودك آزاري را اين گونه تعريف مي كند: شرايطي كه موجب مي شود، والدين يا ساير افرادي كه به طور قانوني مسؤوليت تأمين سلامت و رفاه يك كودك زير 18 سال را به عهده دارند، يا خود اقدام به كودك آزاري كنند يا به ديگران اجازه دهند، وي را مورد آزار و اذيت قرار دهند.

 “كودك آزاري پديده اي است، نسبي كه در فرهنگ‌هاي گوناگون مفهوم آن متفاوت است. به طوري كه برخي از جنبه ‌هاي بد رفتاري نسبت به كودك كه در بعضي از فرهنگها امري طبيعي است، در نگرش مردماني با فرهنگ ديگر مي‌تواند، نوعي كودك آزاري تلقي شود.(علي رضا كاهاني)

“موضوع كودك آزاري فوراً ضرب و شتم را به ذهن شنونده متبادر مي سازد. اما پديده كودك آزاري طيف بسيار وسيع تر و عمده تري از ضرب و شتم و تنبيهات فيزيكي را در بر مي گيرد.

تبعيض ميان دو جنس يا بين بچه ها به دلايل گوناگون در خانواده و مدرسه نيز از موارد كودك آزاري است. در مجموع، هرجايي كه كودك نتواند از امكانات شايسته رشد خود برخوردار باشد، به طور ضمني مورد كودك آزاري قرار گرفته است. اين پديده از تبعيض‌ها و بي عدالتي ‌هاي ضمني آغاز و به كشتن فرزند خاتمه مي يابد”(شيوا دولت آبادي)

“كودك آزاري يا بدرفتاري با كودكان از ديدگاه روان شناسي، رفتاري است كه به نوعي موجب آزار جسمي، ذهني، عاطفي و رواني كودك مي گردد و به رشد و سلامت او آسيب مي رساند. سوء استفاده از كودكان به هر شكل، استثمار كودكان در هر زمينه و بي توجهي به كودكان به هر صورت، كودك آزاري محسوب مي شود.(فاطمه قاسم زاده)

“هر نوع كوتاهي و غفلت يا ارتكاب هر نوع عملي كه به نحوي به بهداشت و سلامت رواني كودك آسيب برساند يا در آن خدشه وارد كند و مانع از رشد بهنجار وي شود، كودك آزاري قلمدادمي شود”(پور ناجي 1378)

“اصولاً هر چيزي كه به اقتضاي سن و موفقيت كودك باعث محدوديت شود و او را از انجام فعاليتها باز دارد. كودك آزاري است و يا مي توان گفت هرگاه در انجام كاري حقوق انساني رعايت نشود و محدوديت قانونمندي وجود نداشته باشد. كودك آزاري است . كودك آزري يك فرآيند است كه بيشتر به كتك و تنبيه كلامي و آزار رواني - اجتماعي محدود مي شود. عدم اطلاع رساني به كودكان، سكني گزيدن آنها در محيطي كه شهرداري به فكر محيط زيست و فضاي بازي آن نباشد. محور نمره گرايي در نظام آموزش و پرورش و حتي آموزش عالي و ترساندن نوعي كودك آزاري است. اما ما عادت نداريم تا در اين رابطه فكر كنيم . بلكه تنها به مواردي شامل آسيب جسمي رساندن و محدود كردن در يك اتاق ، كودك آزاري مي گوييم”

به طور كلي در تعريف و اطلاق كودك آزاري بايد ارزش‌‌هاي فرهنگي و آداب و رسوم ملت آن را در نظر گرفت. كودك آزاري بسته به نوع فرهنگ و ميزان تحصيلات و نيز وضعيت اقتصادي خانواده ها، تعاريف متنوع و گسترده اي دارد. در كشوري مثل ايران اگر پدري به فرزندش سيلي بزند، اين امر در حيطه كودك آزاري قرار نمي گيرد. از اختيارات پدر، مادر، معلم و ... اين است كه در مورد كودك تنبيه بدني را در حد متعارف انجام دهند و قانون نيز از آنها حمايت مي كند. ولي در اين خصوص حتي در خود كشور و در فرهنگ‌‌هاي مختلف تعريف ‌هاي آن متفاوت است؛ ممكن است بچه اي نداشتن بعضي تسهيلات زندگي و وسايل بازي را نوعي آزار بداند و آزرده شود؛ اما كودكان ديگري در همين مملكت وجود دارند كه به تكه اي نان و لباسي مندرس رضايت دارند و با كوچكترين محبتي كه به آنها مي شود، سپاس‌گذار خواهند بود و اصلاً آزاري را حس نمي كنند.(ارش،82)

روش‌هاي اعمال خشونت:

خشونت ممكن است از بيرون خانواده و يا درون خانواده صورت گيرد. همچنين خشونت در درون خانواده ممكن است از سوي والدين، خواهر و برادر بزرگتر، بستگان، مراقب يا پرستار كودك اعمال شود ولي تحقيقات انجام شده در كشور‌هاي آمريكا، كانادا و انگلستان نشان مي دهد كه بيشترين موارد آزار و اذيت كودكان از سوي والدين صورت گرفته است.

كودك آزاري ممكن است گاهي منجر به قتل كودكان شود كه طيف كمي را شامل مي شود و يا ممكن است به‌صورت حاد و بحراني همانند آزار جسمي كه‌ گروه بيشتري از كودكان درگير آن هستند، ديده شود.

خشونت مي تواند، به صورت مستقيم (مانند كتك زدن) و يا غير مستقيم (بي توجهي و سهل انگاري) اعمال شود. معمولا يكي از والدين به عنوان آزار دهنده فعال[5] عمل مي كند يعني مستقيماً اقدام به اعمال خشونت عليه كودك مي نمايد و والد ديگر نظاره گر اعمال خشونت است هيچ گونه دفاعي از او به عمل نمي آورد و يا غافل از آن چيزي است كه بر كودك مي گذرد. در اين موارد چنين والدي آزار دهنده منفعل[6] يا غير فعال محسوب مي شود و در كشور‌هاي توسعه يافته مستوجب مجازات قانوني  مي باشد.

در كودك آزاري جسمي خشونت عموما به وسيله دست صورت مي‌گيرد كه از جملة آنها سيلي زدن ، نيشگون گرفتن، پرتاب كردن، فشردن و تكان دادن مي‌باشد. ساير روش‌ها شامل شلاق زدن، سوزاندن، استفاده از آتش سيگار و گاز گرفتن و ... مي باشد. اعمال خشونت رواني به صورت توهين و تحقير، رفتار‌هاي انظباطي سركوب‌گرانه، دشنام دادن ، انتظار بيش از حد از كودك و نامتناسب با سن او، ترساندن مكرر كودك از تنبيه بدني، رفتار‌هاي انفجاري و غير قابل پيش بيني عليه كودك و اعمال خشونت عليه همسر در برابر چشمان كودك مي باشد.

كودك آزاري يك مسأله فرهنگي- اجتماعي- پزشكي است و معمولاً چندين عامل مشتركاً در بروز آن نقش دارند. در كودك آزاري خارج از خانواده عواملي مانند سيستم اقتصادي، حكومتي، آداب و رسوم و نگرش‌هاي فرهنگي و مذهبي جامعه و هم چنين جنگ نقش دارند.

خشونت در خانواده مي تواند عليه همسر، سالمندان، و كودكان اعمال شود ولي بيشترين موارد خشونت عليه كودكان بوده است. در حالي كه كودكان بسيار آسيب پذير هستند و قدرت دفاع از خود را ندارند و بيش از هر قشري نياز به محافظت در برابر خشونت‌هاي جسمي و رواني روزمره در خانه و جامعه دارند.

تحقيقات كشور‌هاي پيشرفته نشان مي دهد كه كودكان بيشتر از هر جايي در ميان خانواده در معرض خشونت و بدرفتاري قرار دارند. در حقيقت احتمال اين‌كه كودكان توسط اعضاي خانواده به قتل برسند، مورد حمله و آزار جنسي قرار گيرندو يا محكوم به تحمل عادات سنتي زيان‌بار و خشونت رواني گردند بسيار بيشتر از آن است كه بيگانگان كودكان را در معرض اين خطرات قرار دهند.

 

تعداد صفحات:169

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت ورد wordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.



:: برچسب‌ها: پایان نامه روانشناسی,پایان نامه کارشناسی روانشناسی,پایان نامه ارشد روانشناسی,مقاله روانشناسی,مقاله کارشناسی روانشناسی,مقاله ارشد روانشناسی,تحقیق روانشناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

دانلود مقاله طراحی خانه کودک از نظر روانشناختی

 

فصل اول: مطالعات پايه و زمينه

1-1) بخش اول (پایه ):

 برخورد روانشناسانه با موضوع

 1-1-1) شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی 

   شناخت صحیح و کامل کودکان اساسی ترین شرط در موفقیت در تربیت و اموزش کودک است .انسان در هر دورهای از رشد دنیای مخصوص به خود را دارد ، یعنی به تناسب رشد فکری و عاطفی خیان پیرامون خود را به گونه ای خاص می شناسد. به همین علت است که با افزایش سن و تحصیلات و تجربه همه ی افراد نسبت به ادراکات و پندارهای گذشته خود با نظری انتقادی نگاه می کنند و گاه برخی افکار و باورهای خود را انتقادی می خوانند ، بنابراین در هر دورهای از سن باید محرک ها و موجودات و خصو صیات محیط را در حد فهم کودک به او شناساند و هدف مهمی که در کودکستان در این زمینه وجود دارد این است که موضوعات اموزشی و اجتماعی و طبیعی که برای رشد عقلی و جسمی کودک کودکان انتخاب میشوند اولا ساده ثانیا قابل مشاهده و تجربه و ثالثا دارای اطلاعات و روابط درست از نظر علمی باشد . به این دلیل از کودکستان انتظار نیست که معلومات و اطلاعات علمی وسیعی به کودکان بدهد اما این انتظار وجود دارد که انچه را میاموزد از نظر علمی درست و منطقی باشد .

   ویژگیهای کودکان مخصوصا در جنبه های ذهنی و عقلانی و عاطفی و نیز محدودیت در تجربیا ت زندگی حاکی از عدم برخورداری انان از رشد و توان ذهنی و عقلانی در حد بزرگسالان است و از سوی دیگر بر خصوصیات شدید عاطفی و احساسی و تاثیر پذیری مخصوص این گروه سنی اشاره دارد . غلبه عواطف بر جنبه های عقلانی اکثرا موجب ان میشود که کودک بخصوص در مرحله پیش دبستانی از طریق بازی و فعالیت های هنری اسانتر و سریع تر جذب برنامه های اموزشی میشود و پرورش وی با موفقیت بیشتری امکان پذیر باشد .

   ضمن اینکه دراین گونه فعالیت ها کودکان از ازادی عمل و تفریح و تنوع لازم بهرهمند میشوند و اینگونه فعالیت ها برای انها جذابیت و گیرایی بیشتری دارند . با شرکت دادن بچه ها در کارهای جمعی و تشویق انها به کمک و همیاری می توان محبت متقابل میان انها بوجود اورد .

   وجود خصایصی چون تخلیل و خیال پردازی و خصوصیات برجسته عاطفی در دوران کودکی حاکی از تناسب هر چه بیشتر زبان هنر با زبان و گرایشات طبیعت این گروه سنی دارد .برخی از این خصوصیت ها عبارتند از :

الف-کنجکاوی:

  میل به جستجو گری و شناخت پدیده های اطراف از همان دوران کودکی در انسان مشهود است . این حس سبب سوالات پی در پی کودک میشود و انگیزه های لازم جهت دقت در دیدن و شنیدن مطالب تازه فراهم میشود و استقبال انان را از موارد گوناگون و خواندنی و ذاستانهای علمی و ماجراجویی را موجب میشود.

ب- بازی:

 بازی به عنوان یکی از بارزترین خصوصیات کودکان مطرح میشود.بازی های کودکان به صورت متنوع انجام میشود و همگام با رشد کودک با تاثیر پذیری از رغبت ها و نیازهای وی در هر مرحله اشکال و خصو صیات تازه ای می یابد . در سنین زیر 6 سال که سنین قبل از دبستان افراد نامیده میشود گرچه کودک در میان جمع بازی میکند ولی از تامل انها بهره مند نیست .به تدریج به مقتضای رشد و خصایص و نیاز های جمعی خود در بازی هایش از قواعد جمع پیروی میکند .

   مواد مهم و اصلی برای بازی کودکان عبارتند از فضای وسیع ووقت کافی و مناسب تا بتواند بنا به سلیقه و توانایی و میل خود از انها استفاده کند . کودکان از میان فعالیت ها انهایی را بر میگزینند که بیشتر مطابق نیازشان باشد .از جمله وسایلی که در علاقه و فکر خلاق کودکان بسیار با اهمیت است میتوان گل رس – مداد رنگی- وسایل نقاشی –معماها را نام برد.

   سه چرخه – اسکیت – تاب و زمینی که بتوانند در ان بیل بزنند و خانه سازی کنند بیش از هر چیز کودکان را به فعالیت های عضلانی و حرکت های سریع تشویق میکند .در واقع وسایلی مانند بیلچه ،شن کش،جارو و اسباب نجاری و کشاورزی که بوسیله ان بتوانند عملا کار کنند خیلی بهتر و موثرتر از اسباب بازی های گران قیمت و به ظاهر زیبایی هستند که نتوان با انها کاری انجام داد.

ج- تخیل:

   کو دکان دنیای تخیلی خود را دارند بسیاری از ایشان در طبقات سنی زیر7 سال دنیا را ان طور تجسم می کنند که باید باشد نه ان که هست و همین امر باعث می شود محیط طراحی برای کودکان ان فضایی نباشد که معمار بدون شناخت ان را طراحی میکند.

   به طور کلی از خصوصیات بارز دنیای کودکان تخیل و خیال پردازی انها است که به گونه ها و اشکال گوناگون صورت میگیرد چنانچه زندگی کودکان بین تخیل و واقعیت نوسان دارد .

نقش تخیل در دنیای کودک را میتوان در بازی های نمایشی انها بخوبی مشاهده کرد که از حدود5 /1 سالگی اغاز و تا سالها بعد ادامه می یابد .

   در نتیجه پرورش تخیل در کودکان در رشد ذهنی و پرورشی و قدرت خلاقیت واستعدادهای هنری و علمی اهمیت زیادی دارد و در حل مسایل و مشکلات و انجام فعالیت های ابتکاری و ابداعات گوناگون موثر واقع می گردد.

د- نقاشی :

    برخی تصور میکنند که نقاشی برای کودکان فقط سرگرمی است اما اگر با دید عمیق و روان شناسانه بنگریم میفهمیم که تنها وسیله سرگرمی نیست بلکه وسیله خلاقیت نیز میباشد . در واقع این عواطف درونی اوست که به صورت بر دیوار خانه و یا کتاب بزرگتر ها نمایان میشود و متناسب با علاقه درونی از رنگهای مختلف استفاده میکند . امروزه روانشناسان دریافته اند که هر خطی که کودک میکشد و هر رنگی که به کار میبرد دارای معنا و مفهوم خاصی است و از تمایلات درونی او ناشی میشود.

 ه-  شعر و سرود:

   اصولا کودکان کلمات اهنگ دار و موزون را سریع می اموزند .موسیقی در واقع جزئی از تربیت هر انسان است .در این میان بکار گیری حافظه کودکان مهم نیست بلکه انچه مطرح می شود بیان صحیح کلمات *اهنگها و اشعار و سرودها ست .حرکات همراه با کلام و مفاهیم نیز به اموزش کودک کمک می کند .

 و-  قصه و داستان :

   قصه گویی برنامه ای است ارام بخش که ارامش پر عاطفه را هم به قصه گو و هم به شنوندگان هدیه می کند.هنر قصه گویی مانند هنر های دیگر ساخته و پرداخته امروز یا دیروز نیست . قصه گویی هم زمان با خلقت انسان بوده و انسان ذاتا از شنیدن قصه لذت می برد .

قصه ها در واحد کار ضمن اینکه خلاقیت کودکان را افزایش می دهد سبب گسترش خزانه لغات انها نیز می شود و مجموعه ای از نکات علمی و اجتماعی و اخلاقی را به صورت غیر مستقیم و جذاب به انها ارایه می دهد .

ی-  حرکات ورزشی :

   در اموزش کودکان *حرکات ورزشی با بازی همراه خواهد بود و مربی سعی خواهد کرد با حرکاتی که کودکان در حین بازی انجام می دهند به توان جسمی انها نیز توجه داشته باشند .

1-2) مراحل رشد کودک

1-1-2-1)خصوصیات کودک 3 ساله

  الف – رشد جسمی :

   در این سن وزن و ثد کودک به سرعت رشئ میکند و رشد سریع جسمی امکان یادگیری مهارت های حسی- حرکتی دقیق تری را فراهم می سازد و به این دلیل تحرک و فعالیت  جسمانی کودک بیشتر می شود . در این سن به دلیل رشد سریع عضلات و کشیدگی استخوانها کودک زود خسته می شود به این دلیل باید مدت فعالیت کودک محدود باشد و بعد از استراحت مثلا نیم ساعت دوباره به فعالیت بپردازد .کودک از فعالیت های پر تحرک لدت میبرد ودر بکار بردن دست و پا و حفظ تعادل بدن مهارت بیشتر پیدا می کند ولی هنوز برای انجام فعالیت های ظریف و هنری مانند نوشتن و نقاشی کردن و استفاده از اسباب بازی های ترکیبی ماهرانه امادگی ندارد و وارد کردن کودک به این فعالیت ها ممکن است انگیزه انها را برای علاقه و اذامه کار از بین ببرد . برای ماهر ساختن انشتان و عضلات کوچک استفاده از اسباب بازی های ترکیبی ساده مناسب است و فعالیت هایی چون بازی با شن و خمیر و یا برش کاغد و مقوا و اشکال به این امر کمک میکند .

   مدت فعالیت های کودک بین 20 تا 30 دقیقه است به این دلیل در تماشای فیلم و شنیدن قصه نیز نباید بیشتر از این مدت او را به دقت و توجه به این گونه کارها وادار کرد . در این سن کودک قادر است لباس بپوشد ، قادر است خطوط منظم یا بزرگ و نقاشی های ساده را رسم کند . مدل های نقاشی کودک در این سن باید تصاویر بزرگ باشد . در این سن ساعات خواب کودک منظم تر میشود و وابستگی او به والدین کم می گردد و مدت اقامت کودک در کودکستان بهتر است 3 تا 4 ساعت باشد .

   ب- رشد ذهنی کودکان 3 ساله :

   دامنه علائق کودکان به افراد و اشیاء و محیط  اطراف بیشتر میشود  ،تکلم کودکانه را از دست می دهد و چنانچه به زبان کودکانه با او سخن بگوئیم ناراحت میشود . کودک به تدریج از تجربیات گذشته خود در فعالیت های جدید استفاده میکند و به عبارت دیگر انتقال یادگیری در او قوی تر می شود .کودک می تواند نسبت به پیشامد های اشنا پیش بینی کند و به این دلیل میتوان با روش حل مسئله موضوعات اموزشی ساده را به او اموخت مثلا چای شیرینی که از حل شدن قند +چای حاصل می شود یا از اسمان ابری باران می بارد . کودک نسبت به شنیدن داستان علاقه نشان می دهد و می تواند پیام خای داستان را درک کند به شرط انکه متناسب با سطح فکری او انتخاب شده باشد .او در پایان 3 سالگی رنگها را تا حدودی تشخیص می دهد و مفهوم  اعداد 1تا 20 رابا تفاوت های انها می شناسد .  

   ج- رشداجتماعی کودکان 3 ساله : 

   کودک برای داشتن همبازی اظهار علاقه می کند اما تحمل کودکان بسیار و بازی های شلوغ را ندارد .به این علت کلاس های مهد کودک باید جمعیت اندکی داشته باشد .کودک را نباید به بازی های دسته جمعی مجبور کرد بلکه باید او را به تماشای کودکان دیگر گماشت تا داوطلبانه به انها بپیوندد .وابستگی کودک به پدر و مادر هنوز ادامه دارد به این دلیل رها کردن کودک به مدت طولانی سبب اضطراب او می شود.حس استقلال طلبی در کودک ظاهر می شود که گاه به صورت لجبازی و مقاومت در برابر دستور والدین یا دفاع از خواسته ظاهرمیشود .کودک میتواند رعایت حقوق خود و دیگران را در بازی- خوردن و استفاده از امکانات یاد بگیرد.

   د- رشدعاطفی کودکان 3 ساله :

   تائید و تشویق بزرگسالان در کارهایی که انجام دهند برای او اهمیت پیدا میکند و به تشویق نیازمند است .او موقعیت خانواده و اداب و رسوم ان را دررفتار ودر گفتار خود منعکس می کند . ابرازهیجان کودک اشکارتر می شود .صراحت عاطفی پیدا می کند .در برابر لجبازی و مقاومت کودک بی اعتنایی و عدم دخالت و از بین بردن عامل بهانه جویی مفید است .معیار انتخاب دوست برای کودکان رفتار محبت امیز و سازگاری و اطاعت پذیری از یکدیگر و همسویی و همانندی در علائق می باشد .تشویق و تائید والدین برای او مفید است .حسادت در کودک برای او اشکارتر می شود .واکنش کودک در مقابل محدودیت به صورت قهرکردن ،سکوت،ناسازگاری و تخریب اشیاء و و کتک کاری اشکار می شود .نظام هیجانات و عواطف  کودک ثبات بیشتری پیدا می کند و حالت او قابل تشخیص می گردد.

1-1-2-2) خصوصیات کودک 5-4 ساله:

   الف – رشد جسمی :

   از جای بلند بالا میرود.بدون کمک دیگران از پله بالا و پایین می رود .دوچرخه سواری یاد میگیرد. به راحتی توپ را پرتاب می کند.تسلط کامل به گرفتن مداد دارد و قادر به استفاده از ان است . میتواند لی لی بازی کند.

     ب- رشد ذهنی کودکان 5-4 ساله :

   بازی های گروهی را که تابع قواعد و مقررات ساده باشند دوست دارند. او بسیار کنجکاو است و قدرت تقلید زیادی دارد. شناخت او از محیط مطابق تجربیات ملموس است و میان تخیل و واقعیت تفاوتی قائل نیست .

     ج- رشداجتماعی کودکان 5-4 ساله :     

   به دوستان دیگرخود علاقه بیشتری نشان میدهد .بازی های گروهی را با دوستان هم سن یا با والدین دوست دارد.کودکان دیگر را در اموال خود شریک می کند و برای خود دوستان مخصوص انتخاب می کند .

    د- رشدعاطفی کودکان 5-4 ساله :

   از نظر رشد عاطفی هنوز وابستگی به والدین وجود دارد و به همین علت روزهای اولین ورود او به کودکستان برای او مشکل است .اما قدرت سازگاری او با محیط افزایش می یابد و به زودی با محیط جدید اشنا می گردد.نقاشی هایش ارتباط بیشتری با تخیل و عواطف او پیدا میکند .لجبازی کودک کمتر می شود و به اداب و رسوم اخلاقی را بر اساس تقلید از بزرگان رعایت میکند و به همین علت سن مناسبی برای اشنایی کودک با رفتار های اخلاقی در غالب رابطه به الگو های رفتاری از طریق تجربه های غیر مستقیم می باشد.

1-1-2-3) خصوصیات کودک 6 ساله:

     الف – رشد جسمی :

   رشد جسمانی کودک سریعتر می گردد . دندانهای شیری را از دست میدهد ولازم است اطلاعات در مورد طبیعی بودن این امر داده شود تا ان را دلیل بر زشتی تلقی نکند . وزن او سبکتر میشود و لاغرتر به نظر میرسد .

      ب- رشد ذهنی کودکان 6 ساله : 

    علایق کودک وسیع تر می شود به این دلیل انتظارات و در خواست های او نسات به مسائلی که قبلا به ان توجهی نداشته است جلب می گردد .از روی تصاویر اشیاء را می شناسد و کاربرد انها را تشخیص می دهد .درباره مشاهدات خود قضاوت و نتیجه گیری می کند. سوالات کودک درباره ی مسائل پیچیده تر مطرح می شود ماننئ تفاوت انسان و حیوان و وجود خداوند و امثال ان کودک زمان حال را درک می کند و به زمان گذشته و اینئه و پیوستگی ان به زمان حال نمی اندیشد .

   ج- رشداجتماعی کودکان 6 ساله:

   علاقه به داشتن همبازی زیاد می شود .تایید و یا ترک کردن دوستان دراو تاقیر می گذارد .

اگر بزرگسالان در بازی کودکان دخالت کنند و ان را زیر نظر و کنترل قرار دهند ناراحت می شود و میل به سر کشی و بی نظمی در او افزایش می یابد . برتری طلبی در کودک افزایش می یابد و چنانچه بازی های گروهی به صورت هدایت شده به انان ارائه شود این ویزگی کاهش می یابد.

   د- رشدعاطفی کودکان 6 ساله :

   حالت فرماندهی و تهاجم افزایش می یابد و نسبت به خواسته های خود و انتظارات والدین و مربیان حساس است. در عین حال روز های اول کودکستان و یا شرایط جدید برای او مشکل است . شرایط غیر رسمی و پر تنوع کودکستان و رفتار مربیان با تجربه سرعت علاقه کودک را جلب خواهد کرد .

1-1-3) کاردانی کودک:

   الف- استفاده از مواد دست ساز :موادی مانند ماسه، اب ،خمیرو مکعب ها امکانات اموزشی غنی را برای کودکان فراهم می سازند . کودک مواد شکل نیافته را با خواسته های خود منطبق می کند و در نتیجه این مواد به طرق مختلف در مقاطع مختلف رشد استفاده میشوند .

مواد دست ساز به کودکان مضطرب و عصیانی کمک می کند تا ارام بگیرند .تمرکز بر روی مواد اولیه ای که در اختیار دارند وکاری که برای ساختن انجام می دهند به بازیابی ارامش انها کمک می کند .

 

تعداد صفحات:142

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت ورد wordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.



:: برچسب‌ها: پایان نامه روانشناسی,پایان نامه کارشناسی روانشناسی,پایان نامه ارشد روانشناسی,مقاله روانشناسی,مقاله کارشناسی روانشناسی,مقاله ارشد روانشناسی,تحقیق روانشناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1396 | نظرات ()