دانلود پایان نامه عمران آسفالت
نوشته شده توسط : رضا

دانلود مقاله عمران آسفالت 157 ص

 

مقدمه

هدف از روسازی : ایجاد یک سطح صاف و هموار که قابلیت تحمل وزن چرخ های وسایل نقلیه را داشته باشد و در طول عمر روسازی در تمام شرایط آب و هوایی پایداری خود را حفط کند .

روسازی راه مجموعه ای از یک سری لایه های طراحی شده با مصالح ها بر روی لایه های تحکیم شده زمین طبیعی می باشد . زمین طبیعی در حالت عادی مقاومت و تراکم کافی را ندارد ، در نتیجه لایه های خاکریز با ضخامت های محدود تعریف شده ، پخش و کوبیده می شوند تا به ارتفاع از پیش تعیین شده بستر روساری برسند .

تا این قسمت زیر سازی راه گفته می شود و به مجموعه لایه های بعدی روسازی راه گویند.

اولین لایه روسازی زیر اساس (Sub base) نامیده می شود . زیر اساس در تمام پروژه ها طراحی و احداث آن اجباری نیست ، در دوحالت از زیر اساس استفاده می کنیم :

1- جاده اصلی باشد

2- زیر سازی راه ضعیف باشد

مصالح زیر اساس ، شن و ماسه ای نسبتا مرغوب هستند و با توجه به محدودیت ضخامت هر لایه ممکن است که در چند لایه این کار انجام شود .

بعد از لایه زیر اساس ، لایه اساس (Base) را خواهیم داشت . اجرای لایه اساس در تمامی پروژه ها الزامیست.

متاسفانه در ایران در بسیاری از پروژه های راهسازی ،زیر اساس که وجودش اجباری نیست ریخته می شود اما اساس که وجودش الزامیست به دلیل پرهزینه بودن حذف می شود.

مصالح اساس باز هم شن و ماسه اما با کیفیت بالاست (کاملا مرغوب) . در اینجا هم با توجه به محدودیت ضخامت هر لایه می تواند لایه اساس در چند لایه اجرا شود .

در مورد لایه اساس با توجه به نزدیک بودن به سطح جاده می توانیم این لایه را با مواد خارجی تثبیت کنیم .

مواد خارجی مثل : سیمان و یا قیر : (اساس تثبیت شده با سیمان یا اساس تثبیت شده با قیر )

اساس های تثبیت شده مقاومت و دوام بیشتری خواهند داشت . اگر هم تثبیت نکنیم و شن و ماسه خالی باشد به آن اساس دانه ای گوییم . در یک روسازی می توانیم هم لایه اساس دانه ای و هم تثبیت شده داشته باشیم.

نهایتا در آخرین لایه ها ، لایه های رویه را خواهیم داشت .

لایه های رویه تابعی از میزان تردد در مسیر هستند و هرچه تردد بیشتر باشد رویه قوی تر و با دوام تر باید طراحی شود . به طور مثال در راه های فرعی درجه 3 (روستایی) میزان تردد بسیار کم و ناچیز می باشد ، در نتیجه می توانیم از رویه شنی استفاده کنیم . در راه های درجه 2 یا منطقه ای با تردد بیشتر می توانیم از آسفالت سرد استفاده کنیم و در صورتی که مسیر پر تردد یا جاده اصلی داشته باشیم می توانیم از رویه های بتنی و یا آسفالت گرم استفاده کنیم.در کشور هایی مانند ایران که تولید قیر زیاد و قیمت کمی هم دارد از آسفالت گرم استفاده می کنیم و شاید قریب به اتفاق تمام پروژه های سطح کشور آسفالتی باشد و بر عکس در کشور هایی که سیمان زیاد تولید می شود و ارزانتر خدمت مصرف کننده است رویه های بتنی توجیه پذیرند . رویه های بتنی مانند دال مسلح عمل می کنند ، در سطح کشور و در سطح شهر مکان هایی نیز می باشد که بتنی ساخته شده اند ( قسمتی از فرودگاه ، قسمتی از ترمینال ، زیر گذر حرم مطهر مشهد قبلا رویه یتنی داشته است و...)

رویه های بتنی از لحاظ اجرا بسیار مشکل تر از رویه های آسفالتی می باشد . تعمیر مشکل تری هم نسبت به آسفالت دارد . ولی از لحاظ استقامت در مقایسه با آسفالت گرم ممکن است استقامت بیشتری داشته باشد .

آسفالت گرم انواع مختلفی دارد . بهترین نوع آن بتن آسفالتی است ، هر آسفالت گرمی بتن آسفالتی نیست که بحث عمده ما نیز برای بتن آسفالتی خواهد بود .

رویه : ( رویه بتنی ، آسفالت گرم ، آسفالت سرد، رویه شنی )

عواملی که در طراحی روسازی تاثیر دارند :

1- خاک بستر روسازی : که بایستی از لحاظ جنس و با نفوذ پذیری مورد بررسی قرار بگیرد.

2- مصالح روسازی : که بایستی از لحاظ مقاومت و دوام بررسی کنیم .

3- میزان تردد که بایستی بر اساس تعداد محورهای پیش بینی شده در طول عمر روسازی ، طراحی شود .

4- عوامل جوی : روسازی بایستی در سرما و گرما و تکرار بارندگی ها و یخبندان ها پایداری خود را حفظ کند .

روسازی هایی که رویه بتنی دارند ، اصطلاحا روسازی های سخت و روسازی هایی که رویه آسفالتی دارند ، اصطلاحا روسازی های انعطاف پذیر نامیده می شوند .

در روسازی های انعطاف پذیر چون فشار ناشی ار چرخ های وسایل نقلیه در سطح کمتری به بستر روسازی فشار وارد می کنند ، در نتیجه شناخت رفتار خاک در بستر روسازی برای این نوع روسازی ها بسیار مهم است .

برای شناخت خاک ، نمونه برداری و گمانه زنی انجام می دهیم .

برداشت ها از محور راه و از کناره های راه پیشنهادی صورت می گیرد .

فاصله نمونه ها بستگی به تنوع خاک دارد ، هرچه تنوع خاک بیشتر باشد ، فاصله نمونه ها کمتر انتخاب می شوند . این فاصله بین 15 تا 150 متر است .

هدف از انجام نمونه برداری :

1- تعیین جنس و مشخصات خاک بستر

2- تعیین محل و جنس خاک مناسب برای بکارگیری در خاکریزهاست.

3- تعیین محل و جنس مصالح مناسب جهت تثبیت خاک هاست.

4- تعیین محل و جنس مصالح مناسب جهت به کارگیری در لایه های روسازی است.

5- مشخص کردن سطح آب های زیر زمینی می باشد . در پروژه های راه سازی عمق آب های زیر زمینی راباید مشخص کنیم ، چراکه اگر سه عامل زیر همزمان با هم اتفاق بیفتد باعث از بین رفتن روسازی می شود :

1- سطح آب های زیر زمینی در عمق کمتر از 3 متر باشد .

2- خاک بستر لایه دار باشد

3- درجه حرارت به زیر صفر برسد.

لایه زیر اساس  تعريف

  زير اساس معمولاً اولين قشر است كه روي بستر آماده شده روسازي راه قرار مي گيرد. اين قشر با مشخصات و ضخامت معين، در تمام عرض بستر روسازي پخش و كوبيده مي شود.

   عملكرد زير اساس در روسازي

  عملكرد زير اساس در روسازي، بطور خلاصه بشرح زير است:

    تعديل فشارهاي وارده

  فشارهاي وارده از قشرهاي بالاي روسازي به وسيله اين قشر تعديل و به بستر راه منتقل مي گردد، به طوريكه تنش هاي ايجاد شده سبب نشست و يا تغيير شكل غيرمجاز بستر نشود. با تغيير ضخامت زيراساس مي توان فشار وارده بر سطح بستر روسازي راه را تنظيم كرد.

    خاصيت تراوايي

قشر زيراساس بايد بتواند آب هاي سطحي و يا آب هاي نفوذي شانه ي راه و يا آب هاي تراوشي را به نهرهاي خارج جسم راه هدايت كند. براي تامين اين ويژگي لازم است دانه بندي مصالح قشر زير اساس با دانه بندي هاي جدول 1 منطبق باشد.

  تقليل ضخامت قشر اساس

  استفاده از مصالح زيراساس موجب تقليل ضخامت روسازي و صرفه جويي در لايه هاي اساس و لايه هاي آسفالتي كه مرغوبتر و گرانتر هستند مي شود.

    كاهش اثر يخبندان

  با افزايش ضخامت زيراساس، كه مصالح آن در برابر يخ بندان حساسيت نداشته باشد، مي توان عمق لايه مقاوم در مقابل يخ بندان را افزايش داد.

 انواع زيراساس

  انواع متداول زيراساس بشرح زير است:

     زيراساس با شن و ماسه رودخانه اي

  زيراساس معمولاً از شن و ماسه بستر رودخانه ها، مسيل هاي قديمي، تپه هاي شن و ماسه اي يا واريزه ها و ساير معادن به دست مي آيد. چنانچه اين مصالح دانه هاي درشت تر از حد مشخصات داشته باشد، بايستي آنها را به وسيله سرندهاي مكانيكي سرند نموده و دانه بندي مناسب براي مصرف در قشر زيراساس را تامين كرد.

زير اساس از سنگ شكسته كوهي يا قلوه­سنگ شكسته

 سنگ­هاي استخراج شده از معادن سنگ و يا قلوه­سنگ­هاي درشت طبيعي مي­تواند در سنگ­شكن شكسته و سپس سرند شده و پس از اختلاط با ساير مصالح، در قشر زير اساس بكار رود.

   زير اساس تثبيت شده

  در محل هايي كه مخلوط شن و ماسه رودخانه اي و يا سنگ شكسته كوهي طبق مشخصات در دسترس نباشد، مي توان با اضافه كردن مواد تثبيت كننده مانند سيمان و آهك و يا قير آن را پايدار كرد. در زمينهايي كه آلوده به مواد مضري هستند كه روي سيمان اثر مخرب مي گذارند و در جاهايي كه احتمال رشد و روييدن گياهان وجود دارد، از زيراساس آهكي، مي توان استفاده كرد. زيراساس آهكي در اين فصل تشريح شده است، در پايدار نمودن پي راه ها، بزرگراه ها، خيابان ها، مسيرهاي راه آهن، پاركينگها و غيره كاربرد دارد.

 مشخصات فني زير اساس

  زير اساس رودخانه اي و سنگي

  مصالح زير اساس از شن و ماسه طبيعي و يا سنگ شكسته بايد داراي مشخصات زير باشد:

  دانه بندي

  دانه بندي مصالح زيراساس با توجه به شرايط محلي بايد با يكي از دانه بنديهاي I تا V مندرج در جدول 3-1 مطابقت داشته باشد.

  ساير مشخصات

  ساير مشخصات مصالح زيراساس بايد با حدود مقادير مندرج در جدول 2 مطابقت داشته باشد.  

  جدول 1 دانه بندي مصالح زير اساس شني و يا سنگي

  نوع دانه بندي

  اندازه الك

  درصد وزني رد شده از هر الك

  I

  II

  III

  IV

  V

  50 ميليمتر ( 2 اينچ )

  5/37 ميليمتر ( 5/1 اينچ )

  25 ميليمتر ( 1 اينچ )

  5/9 ميليمتر ( اينچ )

  75/4 ميليمتر ( شماره 4 )

  2 ميليمتر ( شماره 10 )

  425/0 ميليمتر ( شماره 40 )

  075/0 ميليمتر ( شماره 200 ) [1]

  100

  -

  -

  65-30

  55-25

  40-15

  20-8

  8-2

  100

  100-90

  90-75

  70-40

  60-30

  50-20

  30-10

  12-0

  100

  -

  95-75

  75-40

  60-30

  45-20

  30-15

  12-5

  -

  100

  100-90

  80-55

  60-40

  48-28

  28-14

  12-5

  -

  -

  100

  85-50

  65-35

  50-25

  30-15

  12-5

  رديف

  شرح

  حد مشخصات

  روش هاي آزمايش

  آشتو

  اي اس تي ام

  1

  2

  3

  4

  5

  6

  نشانه خميري

  حد رواني

  ارزش ماسه اي ( پس از كوبيدگي )

  درصد سايش با روش لوس آنجلس

  سي­بي­آر در تراكم 100 درصد آزمايشگاهي

  درصد افت وزني با سولفات سديم در 5 سيكل

  حداكثر 6

  حداكثر 25

  حداقل 30

  حداكثر 50

  حداقل 25

  حداكثر 12

  90 T

  89 T

  176 T

  96 T

  --

  104 T

  4318 D

  4318 D

  2419 D

  131 C

  1883 D [2]

  88 C

زير اساس آهكي

  زيراساس آهكي از اختلاط خاك محل و يا خاك قرضه با آهك و آب، به مقدار معين، حاصل مي شود. افزودن آهك به خاك و يا مصالح بستر روسازي راه به منظور اصلاح خواص فيزيكي و مقاومتي آن انجام مي گردد. اين عمل موجب افزايش قابليت باربري و مقاومت خاك، كاهش حد رواني و نشانه خميري خاك هاي رس دار مي شود. اختلاط آهك سبب تقليل تغيير حجم خاك، افزايش تراكم ذرات خاك رس، افزايش دوم آن در برابر تكرار دوره هاي يخ بندان- ذوب يخ و بالاخره تغيير در طبقه بندي خاك مي گردد. اين تغييرات به علت تركيب دوغاب آهك با رس تشكيل سيليكات و آلومينات كلسيم است كه سبب چسباندن دانه هاي خاك به يكديگر ( واكنش پوزولاني ) مي شود.

  افزايش مقاومت خاك و آهك تدريجي بوده و با توجه به شرايط جوي، مدت زماني به طول مي انجامد و به همين مناسبت استفاده از زيراساس آهكي در مناطق گرم نتيجه مطلوب تري مي دهد. درصد آهك مصرفي بهينه با روش ها و آزمايش هاي زير تعيين مي شود. انتخاب روش بر حسب شرايط با انتخاب مهندسين مشاور پروژه انجام شده كه شرح كامل آن بايد در مشخصات فني – خصوصي قيد شود.

اجراي انواع زيراساس

  اجراي زيراساس با شن و ماسه طبيعي و سنگ شكسته

  پس از انتخاب معدن شن و ماسه، ابتدا دانه بندي مصالح مطابق روش آشتو 27 T تعيين مي گردد. چنانچه دانه هاي درشت تر از حد مشخصات وجود داشته باشد، قبل از حمل با سرند مكانيكي آنها را جدا مي كنند، به طوري كه مصالح سرند شده به طور هم آهنگ باحدود حداكثر و حداقل، در داخل محدوده يكي از دانه بنديهاي تعيين شده در جدول 3-1 قرار گيرد. سپس ساير آزمايش هاي مندرج در جدول 3-2 نيز انجام مي گيرد. چنانچه نتايج در حد مشخصات باشد، مصالح حمل و روي بستر روسازي آماده شده راه ريسه مي شود.

  قبل از ريسه نمودن مصالح، سطح بستر روسازي بايستي براساس شيب هاي طولي و عرضي مندرج در نقشه ها تنظيم شده و ارقام نقاط مختلف آن با ارقام نظير در نقشه ها بايد اختلاف حداكثر 2 ± سانتي متر مطابقت داشته باشد.

  ميزان مصالح ريسه شده روي سطح بستر روسازي متناسب با عرض بستر و ضخامت و ميزان تراكم قشر زيراساس در هر مورد محاسبه خواهد شد. مصالح ريسه شده روي بستر روسازي راه كه داراي مشخصات لازم باشد، با توجه به كم شدن حجم در اثر تراكم، به ضخامتي حدود 25 تا 30 درصد بيش از ضخامت تئوريك تعيين شده در مشخصات پخش مي گردد. سپس با تانكرهاي آب پاش روي مصالح پخش شده آب پاشي مي شود. مقدار آب پاشي بايد متناسب با رطوبت بهينه براي كوبيدن مصالح باشد كه طبق روش آشتو 180 T – طريقه D تعيين مي شود. حداكثر ضخامت كوبيده شده زيراساس 20 سانتيمتر مي باشد. در صورتيكه ضخامت كل زيراساس از 20 سانتيمتر تجاوز نمايد، مصالح در 2 و يا چند لايه پخش مي شود.

كوبيدن قشر زيراساس

  كوبيدن قشر زيراساس از طرفين محور راه با استفاده از غلتكهاي چرخ فولادي استاتيك و يا غلتكهاي چرخ لاستيكي به وزن حدود 12 تن شروع مي شود، ضمن آنكه جهت تسهيل كوبيدگي، مي توان از غلتكهاي لرزشي ( ويبره ) و يا غلتكهاي كششي – لرزشي نيز استفاده كرد. وزن غلتك بايد طوري باشد كه سنگدانه ها زير چرخ غلتك شكسته نشود. عمليات غلتك زني و كوبيدن قشر زيراساس در قوس هايي كه داراي شيب يك طرفه ( بربلندي ) مي باشد، از داخل قوس شروع شده و به طرف خارج قوس ادامه مي يابد.

  قبل از اتمام كوبيدگي، سطح زيراساس مجدداً ترازيابي شده و ارقام نقاط با ارقام نقاط نظير در نقشه هاي نيمرخ طولي و نيمرخ هاي عرضي مطابقت داده مي شود. چنانچه اختلاف نهايي حداكثر 2 سانتيمتر باشد كوبيدگي ادامه مي يابد، در غير اينصورت مصالح اضافي تراشيده شده و در نقاطي كه مصالح كم مي باشد پخش مي شود. نهايتاً كسري مصالح به آن اضافه و با آن مخلوط شده و كوبيدگي تا حصول نتيجه ادامه مي يابد.

  تراكم نسبي لايه زيراساس، با آزمايش آشتو 191 T ، بايد برابر صددرصد وزن مخصوص خشك مصالحي باشد كه در آزمايشگاه با روش آشتو اصلاح شده ( آشتو 180 T - طريقه D ) بدست مي آيد.

  [1] - براي كاهش حساسيت مصالح زيراساس در مقابل يخبندان، مي توان به تشخيص دستگاه نظارت، درصد مواد ردشده از الك 200 را كاهش داد و براي اطمينان بيشتر لازم است درصد مواد ريزتر از 20 ميكرون نيز از %3 تجاوز نكند ضمناً مقدار وزني مواد ردشده از الك 200 نبايد از مقدار وزني رد شده از الك 40 بيشتر باشد.

  [2] - با تراكم به روش 1557 ASTM D ، و رعايت بند 2-4 از فصل دوم براي تعيين سي­بي­آر در رطوبت بهينه يا اشباع

 لايه اساس  تعريف

  قشر اساس دومين قشر از روسازي راه است كه با مشخصات و ضخامت معين روي قشر زيراساس و در تمام عرض آن اجرا مي شود.

 عملكرد اساس

 عملكرد اساس در روسازي عملكرد قشر اساس در روسازي بشرح زير مي باشد:

   تحمل بارهاي وارده

  بارهاي وارده از قشرهاي بالاتر روسازي به وسيله اين قشر تعديل و به قشر زيراساس وارد مي گردد به طوريكه تنش مجاز وارده، سبب نشست و يا تغيير شكل غيرمجاز آن نشود.

  خاصيت تراوايي

  قشر اساس كه مشخصات فني معين تهيه و پخش مي شود داراي خاصيت تراوايي بيشتري نسبت به قشر زيراساس مي باشد.

 انواع اساس

  انواع اساس در روسازي بشرح زير مي باشد:

    اساس شن و ماسه اي شكسته

  شن و ماسه حاصل از رودخانه ها را مشروط بر آن كه داراي مشخصات فني لازم باشد، مي توان از سنگ شكن عبور داد و با دانه بندي لازم در قشر اساس بكار برد.

  اساس سنگ كوهي شكسته و يا قلوه سنگ شكسته

  سنگهاي استخراج شده از معادن سنگ و يا قلوه سنگ هاي درشت رودخانه اي در سنگ شكن ها، شكسته و سپس سرند مي شود و براساس مشخصات تعيين شده در قشر اساس بكار مي رود.

  اساس ماكادامي

  اساس ماكادامي از سنگ كوهي و يا سنگ هاي رودخانه اي شكسته تشكيل مي شود. مصالح دانه درشت براساس مشخصات پخش و سپس مصالح ريزدانه برروي آن پخش شده و به روش خشك و يا مرطوب كوبيده مي شود.

 اساس قيري

  مشخصات كامل اساس قيري در فصل نهم شرح داده شده است.

مشخصات فني اساس

  كليات اساس با مصالح شن و ماسه شكسته شده و يا مصالح سنگ كوهي و يا قلوه سنگ شكسته شده بايد داراي مشخصات فني بشرح زير باشد:

  دانه بندي

 دانه بندي مصالح اساس، با توجه به شرايط محلي، بايد با يكي از دانه بندي هاي مندرج در جدول 1 مطابقت داشته باشد. و در صورت امكان، شيب منحني دانه بندي مصالح، متناسب با شيب منحني مياني دانه بندي انتخابي بوده و به صورت پيوسته باشد.  

  جدول 1 دانه بندي هاي مصالح اساس

  نوع دانه بندي

  شماره الك

  درصد وزني رد شده از هر الك

  I

  II

  III

  IV

  V

  50 م م ( 2 اينچ )

  5/37 م م ( اينچ )

  25 م م ( 1 اينچ )

  19 م م ( اينچ )

  5/9 م م ( اينچ )

  75/4 م م ( شماره 4 )

  2 م م ( شماره 10 )

  6/0 م م ( شماره 30 )

  425/0 م م ( شماره 40 )

  075/0 م م ( شماره 200 )

  100

  100-95

  ­-

  92-70

  70-50

  55-35

  -

  25-12

  -

  8-0

  100

  -

  -

  -

  65-30

  55-25

  40-15

  -

  20- 8

  8-2

  100

  -

  95-75

  -

  75-40

  60-30

  45-20

  -

  30- 15

  8-2

  -

  100

  100-70

  90-60

  75-45

  60-30

  50-20

  -

  30- 10

  8-2

  -

  -

  100

  -

  85-50

  65-35

  50-25

  -

  30- 15

  8-2

  (1) براي كاهش حساسيت مصالح اساس در مقابل يخبندان، مي توان به تشخيص دستگاه نظارت، درصد مواد ردشده از الك 200 را تقليل داد و براي اطمينان بيشتر لازم است درصد مواد ريزتر از 20 ميكرون نيز از 3% تجاوز نكند ضمناً مقدار وزني مواد رد شده از الك 200 نبايد از دو سوم مقدار وزني ردشده از الك 40 بيشتر باشد.

  ساير مشخصات

  مصالح مورد استفاده براي قشر اساس بايد مقاوم و بادوام بوده و مشخصات مندرج در جدول 4-2 را داشته باشد.

  جدول 2 مشخصات مصالح اساس

  رديف

  شرح

  حد مشخصات

  روش هاي آزمايش

  آشتو / بي اس

  اي اس تي ام

  1

  2

  3

  4

  5

  6

  7

 

  8

  نشانه خميري

  حد رواني

  ارزش ماسه­اي پس از كوبيدگي

  درصد سايش با روش لوس­آنجلس

  درصد افت وزني با سولفات سديم

  سي بي آر – درصد

  درصد شكستگي در دو جبهه – مانده روي الك 5/9 ميليمتر

  درصد ضريب تورق مصالح

  حداكثر 4

  حداكثر 25

  حداقل 40

  حداكثر 45

  حداكثر 12

  حداقل 80

 

  حداقل 75

  حداكثر 35

  90 T

  89 T

  176 T

  96 T

  104 T

  --

 

  -

  1. B.S

  4318 D

  4318 D

  2419 D

  535 C 131 C

  88 C

  1883 D

 

  2158 D

 

  (1) با تراكم به روش 1557 ASTM D ، و رعايت بند 2-4 از فصل دوم براي تعيين سي بي آر در رطوبت بهينه يا اشباع

مصالح اساس ماكادامي

  مصالح مصرفي براي اساس ماكادامي از سنگدانه هاي درشت و ريز بشرح زير تشكيل مي شود:

    مصالح درشت دانه

  از شكستن سنگ كوهي يا قلوه سنگ هاي درشت رودخانه اي تهيه مي شود. سنگ ها بايد كاملاً سخت، محكم، با دوام و عاري از لاي، رس و يا مواد مضر و زايد بوده و با مشخصات زير مطابقت داشته باشد.

  الف) دانه بندي با روش آشتو 27- T تعيين مي شود و بايد با يكي از رديف هاي جدول 4-3 مطابقت داشته باشد.

  جدول 3 دانه بندي مصالح درشت دانه

  اندازه الك

  درصد وزني ردشده از الك ( آشتو 92- M )

  دانه بندي 1

  دانه بندي 2

  75 ميليمتر ( 3 اينچ )

  63 ميليمتر ( اينچ )

  50 ميليمتر ( 2 اينچ )

  38 ميليمتر ( اينچ )

  25 ميليمتر ( 1 اينچ )

  19 ميليمتر ( اينچ )

  5/12 ميليمتر ( اينچ )

  100

  100-90

  70-35

  15-0

  -

  5-0

  -

  -

  100

  100-90

  70-35

  15-0

  -

  5-0

  ب) سايش مصالح درشت­دانه با روش لوس­آنجلس و درصد افت وزني با سولفات سديم تعيين مي­شود ( طبق مشخصات جدول 4-2  (

  پ) دانه­هاي سست، سبك وزن، تجزيه شده، شكننده، پولكي و سوزني موجود در مصالح درشت­دانه نبايد مجموعاً از 8 درصد تجاوز كند ( دانه­هاي پولكي و سوزني به روش 812. B.S تعيين مي­شود(

  ت) چنانچه مصالح درشت دانه از شكستن سنگ هاي رودخانه اي تهيه مي شود لازم است حداقل %75 وزني مصالح مانده روي الك 75/4 ميليمتر ( الك شماره 4 ) در دو جبهه يا بيشتر شكسته شده باشد ( غير از شكستگي طبيعي (

  ث) مصالح درشت دانه، در مرحله نهايي، با سنگ شكن هاي چكشي يا مخروطي شكسته مي شود. كاربرد مصالح كه فقط توسط سنگ شكن هاي فكي شكسته مي شود مجاز نيست.

  مصالح ريز دانه

  دانه بندي مصالح ريزدانه، كه براي پر كردن فضاي خالي قشر اساس ماكادامي بعد از پخش و كوبيدن مصرف مي شود، شامل ماسه شسته يا ماسه شكسته و يا مخلوطي از آنها، بايد با دانه بندي جدول 4-4 و مشخصات زير مطابقت داشته باشد.

  الف- حد رواني، به روش آشتو 89- T : حداكثر %30

  ب- دامنه خميري، به روش آشتو 90- T : حداكثر %6

  پ- ارزش ماسه اي، به روش آشتو 176- T : حداقل %30

 

تعداد صفحات:157

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت ورد wordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.





:: برچسب‌ها: پایان نامه عمران , پایان نامه کارشناسی عمران , پایان نامه ارشد عمران , مقاله عمران , مقاله کارشناسی عمران , مقاله ارشد عمران , تحقیق عمران , رشته عمران ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: